دلار خشمگین شد

© Fotolia / Comugnero Silvanaدلار خشمگین شد
دلار خشمگین شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و چین نیازی به «سوئیفت» ندارند.

به گزارش اسپوتنیک، همکاری اقتصادی روسیه و چین در سال گذشته منجر به ایجاد ابزار جدیدی برای رها شدن از وابستگی به دلار شد. هر دو کشور توانستند راهی برای دور زدن سیستم بین المللی بین بانکی «سوئیفت» پیدا کنند، اما فعلا «مانورهای دور زدن» سوئیفت،  به سطح محلی همکاری دو جانبه روسیه و چین محدود می شود.  با وجود این، چین، با مکانیزمی آشنا شد که می توانست در «جنگ آرام علیه دلار» جهشی ایجاد کند.

در چین از سیستم PVP (payment versus payment) در معاملات بورس استفاده می شود.  مزایای آن در معاملات خارجی آن است که این سیستم امکان پرداخت با دور زدن «سوئیفت»  و متعاقبا رهایی از دلار در پرداخت های میانی را فراهم می کند. اکتبر 2017، این سیستم از سوی چین برای پرداخت معاملات با روسیه وارد عمل شد. پکن قصد دارد در آینده از این سیستم در رابطه با همه کشور استفاده کند.

پروژه چینی «یک کمربند-یک راه» رقیب جهانی شدن ارز آمریکایی خواهد شد و روسیه نزدیک ترین متحد چین در مبارزه مالی با آمریکا خواهد بود. اکتبر سال 2017، چین معاملات خود را به یوآن انجام داد و شعبه بانک صنعت-تجارت  خود را در مسکو افتتاح کرد. سیستم جدید محاسبات دوجانبه بر اساس PVP بدون استفاده از دلار، احتمالا برای خلاص شدن از ارز آمریکایی در معاملات با دیگر کشورها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تاکنون در این رابطه با مسکو و ترکیه، ایران و آذربایجان به توافق رسیده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала