گزارش و تحلیل

افشای «طرح بی» غرب در مورد قذافی

© Sputnik / Andrey Steninافشای «طرح بی» غرب در مورد قذافی
افشای «طرح بی» غرب در مورد قذافی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک با یک خبرنگار لیبیایی در باره افشای طرح های سرویس ویژه انگلیس در مورد قذافی و روابط وی با این سرویس مصاحبه کرد.

چندی پیش اسناد محرمانه در باره روابط بین سرویس ویژه بریتانیا و رهبر سابق لیبی، معمر قذافی، که هدف شان جستجوی مخالفان و تروریست های لیبی بود، افشا شد. برای اسپوتنیک جالب بود بداند چرا بریتانیا از معمر قذافی روگردان شد.

اسپواتنیک: در آن موقع رهبر لیبی معمر قذافی برای نخست وزیر تونی بلر و رئیس سرویس ویژه ام آی 6 انگلیس ریچارد دیرلاو، قذافی کی بود: دوست، دشمن یا متحد مناسب موقت؟

مصطفی فتوری: من فکر می کنم او با توجه به شرایط، یک متحد موقت بود. فراموش نکنید که لیبی در آن زمان بهترین بانک داده‌ها در باره سازمان های تروریستی مانند القاعده در پاکستان و افغانستان داشت. از همه کشورهای جهان در دهه 1980 تنها لیبی مجوز بین المللی برای دستگیری اسامه بن لادن را صادر کرد. من همچنین بر این باورم که تونی بلر و غرب به این خاطر قضیه لوکربی را به فراموشی سپرده و از نو ارتباط با قذافی را برقرار کرند. در این وضعیت، آنها دوباره از اطلاعات مربوط به تروریست ها، سازمان های تروریستی و توطئه های آنها بهره مند شدند، با توجه به آنچه که در روزنامه ها می نوشتند.

ارتباط خانواده قذافی با پسر محکومشان قطع شد - اسپوتنیک ایران
ارتباط خانواده قذافی با پسر محکومشان قطع شد
اسپوتنیک: چرا، علیرغم این واقعیت که در آن زمان بر قذافی زیاد تأثیر می گذاشتند، رهبران غربی ناگهان از او روگردان شدند؟ البته، بریتانیا در سال 2011، با وجود روابطی که قبلا در زمان نخست وزیری بلر داشت، نقش برجسته ای در عملیات ناتو علیه وی ایفا کرد.

مصطفی فتوری: خب، این مسئله مهم تر است. در حقیقت، ما باید یک چیز را به یاد داشته باشیم: این واقعیت که کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، انگلیس و فرانسه هرگز به طور خاص از قذافی خوششان نمی آمد. آنها با وجود روابط نزدیک در 2004، 2005 و بعد ها هرگز رژیم قذافی را قبول نکردند. اگر می خواهید، آنها همیشه "طرح بی" داشته اند. به محض این که فرصتی برای رهایی شدن از قذافی پیش آمد، بلافاصله از آن استفاده کردند. ولی وضعیت بین المللی در سال‌های قبلی مناسب نبود، با این حال در سال های 1984 و 1986 آمریکایی ها سعی کردند به خانه اش حمله ببرند. ما واقعا باید به خاطر داشته باشیم که دولتهای ایالات متحده، فرانسه و انگلیس به تعهدات خود نسبت به کشورهای دیگر اهمیت زیادی نمی دهند. باید اضافه کنم که قذافی هرگز به آنها اعتماد نداشت. اما طی ده سال گذشته رژیم او به کارهای روزمره در کشور مشغول بود و به همین دلیل برخی از ارتباطات را از دست داد و در نتیجه فرصتی برای نیروهای غرب را هدیه داد.

پسر قذافی نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبی - اسپوتنیک ایران
پسر قذافی نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبی
اسپوتنیک: و در نهایت، برخی از لیبیایی هایی که قبلا اخراج شده بودند (عبدالحکیم بلحاج) و چنانکه گزارش شده، ربوده شده و به لیبی بازگردانده شده بودند (فعالیت های مشترک قذافی و ام آی 6). آنها مدت ها تلاش کرده اند دولت انگلیس را به دادگاه بکشند. آیا فکر می کنید که آن‌ها پس از افشای این اسناد، شانس های خود را به مراتب افزایش داده اند؟

مصطفی فتوری: من فکر می کنم که دولت بریتانیا هم این همه چیز را با یکی از همکاران بلحاج — آقای سامی السعدی حل و فصل کرده است. امروز شرایط کاملا متفاوت است. بلحاج اعاده حیثیت شده است، حداقل در چشم غرب. او اکنون سیاستمدار محترم است، بدون قید و شرط از او در لیبی نقل قول می شود. او دیگر دوست بچه تورا بورا نیست، او دیگر تروریست نیست. با این حال، او و اعمال او به اندازه کافی شفاف نیستند و هیچکس نمی فهمد که او چه کار انجام می دهد. وقتی چند سال پیش، در سال 2012 از او برای ایراد کردن خطابه به پاریس دعوت شد، تعجب کردم.

او تروریستی دارای سرگذشت بسیار طولانی است.
اگر آماده باشید که این را فراموش کنید، باید آماده باشید که دیگر اقدامات مشابه را ببخشید، از جمله آنچه شما قذافی را به آن متهم کردید. من معتقدم که بلحاج از شانس بسیار خوبی در این مورد برخودار است تا چیزی از دولت بریتانیا دریافت کند، این احتمال وجود دارد. اگرچه، من فکر می‌کنم که محاکمه و بررسی پرونده او در آخرین مرحله است.

نظرات بیان شده در این مصاحبه تنها نشان دهنده موضع خبر نگار لیبیایی است و لزوما منعکس کننده دیدگاه اسپوتنیک نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала