گزارش و تحلیل

با میخی که در پشت دمشق است چه کار باید کرد؟

© REUTERS / Bassam Khabiehبا میخی که در پشت دمشق است چه کار باید کرد؟
با میخی که در پشت دمشق است چه کار باید کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
غوطه شرقی میخی است که سالهاست در پشت پایتخت سوریه قرار دارد و سالهاست خون دمشق به خاطر این میخ میریزد و تا زمانی که این میخ در نیاید این خونریزی ادامه خواهد یافت.

پس از شکست های مفتضحانه همه طرح های آمریکا در سوریه آمریکایی ها دست به دامن گروه های تروریست موجود در غوطه شرقی شدند تا با مسلح و متحد کردن آنها به دمشق حمله ور شوند وشهر دمشق را سرنگون سازند و یکی از افراد وابسته به آمریکا در محل هایی که توسط این گروه ها تصرف می شود اعلام تشکیل دولت نماید.
سناریویی مانند اتفاقی که در لیبی پیش آمده و کشور به یک کشور در طرابلس غرب و دیگری در بنغازی و ده ها دولت محلی کوچکتر در مناطق مختلف این کشور تبدیل شده و جنگ و درگیری در این کشور مستدام شده.
این سناریو در جلسه ای که حدود یک ماه پیش در امان پایتخت اردن با حضور مقامات نظامی وامنیتی آمریکایی و سعودی و اسرائیلی برگزار شده بود تهیه شده بود اما فهوای جلسه توسط سازمان های اطلاعاتی ایران و روسیه کشف شد.
با لو رفتن این نقشه ارتش سوریه و همپیمانانش دست به کار شدند و تلاش خود برای آزاد سازی حومه شرقی دمشق را شروع کردند.

اتحاد پنج گروه تروریستی خطرناک در سوریه - اسپوتنیک ایران
اتحاد پنج گروه تروریستی خطرناک در سوریه
با توجه به اینکه نیروهای موجود در غوطه شرقی هنوز آماده سازی نشده بودند وتاب مقاومت در مقابل ارتش سوریه و همپیانان را نداشتند مشخص بود دیر یا زود این منطقه به زودی به دست دولت مشروع سوریه خواهد افتاد و تروریست های موجود در این منطقه یا مجبور خواهند بود تسلیم شوند یا اینکه کشته خواهند شد.
وقت آن بود که حامیان تروریست ها دست به کار شوند و مشاهده شد طبق معمول آنها از ابزار سازمان ملل و شورای امنیت برای نجات تروریست های مورد حمایت خود استفاده کردند.
گو اینکه از بدو جنگ سوریه تا به حال هم ایران و هم روسیه ده ها بار خواستار آتش بس کامل در سوریه و رساندن کمک ها به همه مردم بودند اما حامیان تروریست ها فقط به دنبال آتش بس در منطقه غوطه شرقی بودند.
به هر حال روسیه با موفقیت توانست شورای امنیت را وادار کند تا آتش بس را در کل سوریه اعلام کند و تروریست ها را از این آتش بس مستثنی نماید و همچنین برای اولین بار مناطقی مانند نبل و الزهرا که سالهاست تحت محاصره فجیع تروریست ها هستند را در این قطعنامه بگنجاند.
منطقی هم همین است.
اگر بنا باشد آتش بس در سوریه اعلام شود می باید شامل کل سوریه باشد نه بخشی که مد نظر برخی از کشورهای است.
آمریکا حمله به ارتش دولتی سوریه را منتفی نمی داند - اسپوتنیک ایران
آمریکا از احتمال حمله به ارتش دولتی سوریه سخن گفت
امید است که این آتش بس مستدام باشد و همه مناطق سوریه برای یک ماه هم که شده بتوانند نفس راحتی بکشند و کمک های انسان دوستانه به همه مردم این کشور برسد اما به هر حال سابقه نشان داده که گروه های مسلح هیچ وقت خود را مقید به توافقات بین المللی نمی دانند و همیشه همه آتش بس ها را می شکنند.
نکته دیگری که مطرح است این است که آیا مثلا ترکیه و همپیمانانش قبول خواهند کرد در شمال سوریه در مناطق عفرین آتش بس نمایند ویا اینکه آمریکایی ها ویا اسرائیل وهمپیمانانشان نیز این آتش بس را رعایت خواهند کرد یا نه.
بدیهی است در صورتی که اینان آتش بس را رعایت نکنند هیچ منطقی برای ادامه آتش بس وجود نخواهد داشت.
نکته اصلی ای که اینجا مطرح است این می باشد که آیا دولت سوریه باید بپذیرد این میخی که سالهاست در پشت دمشق قرار دارد و منجر به خونریزی می گردد سرجایش بماند و خونریزی ادامه یابد یا اینکه این میخ را با هر دردی که دارد در بیاورد و زخم آن را ببندند.
تصور بر این است که تصمیم دولت و ارتش سوریه قطعی است و حد اقل گروه های تروریستی باید از مناطق اطراف دمشق دور شوند تا امنیت پایتخت سوریه تامین گردد وتا زمانی که این امر محقق نگردد عملیات ارتش سوریه و همپیمانانش به سرعت ادامه خواهد یافت.
با این شرایط احتمال آن می رود تا چند روز آینده عملیات ارتش سوریه و همپیمانش به سرعت هر چه تمامتر ادامه یابد تا ظرف چند روز کار گروه های تروریستی تمام شود و نقشه ایالات متحده خنثی گردد و پس از آن آتش بس شروع شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала