گزارش و تحلیل

چرا «دراویش» ایرانی پلیس های تهرانی را کشتند؟

© AFP 2023 / Behrouz Mehriدراویش گنابادی درگیری خونینی در تهران به راه انداختند
دراویش گنابادی درگیری خونینی در تهران به راه انداختند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دراویش گنابادی درگیری خونینی در تهران به راه انداختند.

دوشنبه شب (19 ماه فوریه) در پایتخت ایران درگیری خونینی بین گروهی که خود را پیروان فرقه «دراویش گنابادی» نامیدند و مأموران انتظامی رخ داد. تظاهرکنندگان که در خیابان پاسداران جمع شده بودند شعارهای ضد دولتی سردادند و ناآرامی و سر و صدا راه انداختند.

واکنش رسانه های غربی به درگیری پلیس و دراویش در تهران - اسپوتنیک ایران
تجمع در تهران به خشونت کشیده شد: واکنش رسانه های غربی به درگیری پلیس و دراویش
آشوبگران با مأموران واحدهای ویژه درگیر شدند. وقتی اتوبوس آشوبگران به میان مأموران پلیس رانده شد، 3 مأمور پلیس کشته شدند. یکی از « بسیجی ها» به خودرو شلیک کرد و یکی دیگر را با چاقو مجروح کرد. حدود 30 نفر از هر دو طرف آسیب دیدند.  300 آشوبگر دستگیر شدند.

علت این درگیری و نارضایتی خونین «دراویش» چیست؟  آیا صوفیان می توانستند دست به چنین خشونتی بزنند و انگیزه آنها از این کار چه می تواند باشد؟

حسن شمشادی تحلیلگر سیاسی و نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و خبرنگار صداوسیما در سوریه و عراق  در گفتگویی با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص این موضوع اظهار نظر نمود.

—  ببینید فرقه دراویش و یا دراویش گنابادی، همچون دیگر فرق و مذاهب و ادیان دهها و صدها سال است که در این کشور در کنار هم ، در کنار دیگر ادیان و مذاهب در صلح و صفا زندگی کردند و مشکلی نداشتند. از زمان روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران هم با تدوین قانون اساسی بسیاری از اقلیت های دینی در چارچوب همین قانون و نظام حق فعالیت داشتند و بسیاری از آنها در مجلس شورای اسلامی دارای نماینده هستند.

حرمت نیروی انتظامی خط قرمز ایرانی ها - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
حرمت نیروی انتظامی خط قرمز ایرانی ها
 مسأله ای که چند شب پیش در خیابان پاسداران تهران پیش آمد،بنوعی مسأله ای جدید هست و اگر هم موارد مشابهی بوده، شاید به این شکل وجود نداشته، نه در تهران و نه در هیچ کجای ایران. نیروی انتظامی که نیروی عامل بوده در منطقه چیزی حدود 40 —30ساعت با کسانی که به کلانتری حمله می کنند مماشات می کند.

برخی ها در داخل کشور همانطور که در 40 سال گذشته دلشان نمی خواسته ایران امنیت داشته باشد و در آرامش باشد، تلاش کردند که باز هم زمینه هایی را ایجاد کنند برای ایجاد آشوب و اغتشاش. این هشیاری مردم و مسئولان را می طلبد تا ریشه هایی را که باعث می شود آشوبها و درگیری ها و ناآرامی ها در تهران و دیگر مناطق ایران احیانا از این به بعد هم شکل بگیرد شناسایی بشود.

 

بدین ترتیب کارشناس ایرانی متذکر شد که احتمال آن وجود دارد که نیروی سومی پشت اعتراضات«دراویشی» خونین، قرار داشته باشد که از صوفی ها به مانند سپری برای ایجاد ناآرامی و اغتشاشات در ایران استفاده می کنند.

—  مسئولان کشور هم اجرایی و هم قضایی تأکید دارند که این کار اکثریت پیروان این فرقه نیست. در این فرقه تأکید به صلح و آرامش و عشق و محبت و دوستی شده است. نمی شود دید کسانی که این ادعا را دارند، اسلحه سرد به دست بگیرند و به نیروهای انتظامی و مردم حمله بکنند. البته کسانی که اینکار را کردند شاید پیرو این فرقه نبودند. اما درهمه مذاهب و فرقه ها و ادیان، بسیاری هستند که دستورات و فرامین را انجام نمی دهند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала