گزارش و تحلیل

روند کمک رسانی روسیه در مکان يابي سقوط هواپیماهای ATR-72 در ایران

© Flickr / PressReleaseFinderروند کمک رسانی روسیه در مکان يابي سقوط هواپیماهای ATR-72 در ایران
روند کمک رسانی روسیه در مکان يابي سقوط هواپیماهای ATR-72 در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه به درخواست ایران، مختصات محل سقوط هواپیمای ATR-72 را در میان کوه های صعب العبور اصفهان را ارسال نمود.

به گزارش اسپوتنيک، هواپیمای مسافربری ATR-72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران به سمت یاسوج در پرواز بود، روز یکشنبه حدود 50 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد تهران از رادار مرکز کنترل هوایی ناپدید شد. این هواپیما در اطراف شهر سمیروم در استان اصفهان و در رشته کوه های دنا سقوط کرد. این هواپیما حامل 66 سرنشین بود (60 مسافر و 6 خدمه پرواز) که یک کودک نیز در میان آنها حضور داشت. براساس گزارش های اولیه تمامی سرنشینان این هواپیما جان باختند.

انتقال عجیب پیکر جانباختگان هواپیما در کوله پشتی کوهنوردان + ویدئو - اسپوتنیک ایران
انتقال پیکر جانباختگان هواپیما با کوله پشتی کوهنوردان + ویدئو
در ارتباط با حادثه تاسف آور مرگ مسافران و خدمه پرواز ATR 72 در ايران، برخی سران دولتی من جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سخنگوی دومای دولتی روسیه آقای ویاچسلاو والاودین و چندین دیگر از سیاستمداران و دیپلماتهای خارجی، پیام تسلیت خود را به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ارسال نمودند.

در عین حال، روسیه نه تنها از لحاظ کمک های بشردوستانه حمایتی، بلکه در عمل نیز با ارسال اطلاعات در خصوص محل سقوط هواپیما، پشتیبانی خود را به مردم ایران نشان داد.
به گفته وزارت حوادث غیر متقربه در روسیه: "در اولین ساعت پس از فاجعه، مرکز ملی مدیریت بحران روسیه توانست با استفاده از تصاویر ماهواره ای، محل تقریبی سقوط هواپیمای ATR-72 را به ایران ارسال نماید. "مرکز ملی مدیریت بحران" روسیه، با استفاده از تصاویر ماهواره ای، و همچنین تصاویر ماهواره ای از محل سقوط هواپیما، از طریق کانال های دیپلماتیک بين دو کشور، اطلاعات لازم را به آدرس مرکز تحقیقات فضایی ریاست جمهوری اسلامی ایران ارسال نمود".

توهین های تتلو به جان باختگان سقوط هواپیما و خشم کاربران شبکه های اجتماعی +عکس - اسپوتنیک ایران
توهین های تتلو به جان باختگان سقوط هواپیما و خشم کاربران شبکه های اجتماعی +عکس
پس از دریافت مختصات لازم، عملیات جستجو و نجات در ایران آغاز شد، که در نتیجه آن 45 جسد از مسافران و خدمه و جعبه سیاه این هواپیما یافت شد.
در مصاحبه اسپوتنیک با کارشناسان حوادث غیرمتقربه در فدراسیون روسیه، این اتفاق نظر وجود داشت که ایران نه تنها به عنوان کشور همسایه، بلکه یک شریک مهم منطقه ای برای روسیه محسوب می شود، که ما همواره باید در مواقع اضطراری و کمک، حمایت های مورد نیاز خود در هر موقعیتی به آنها اعلام نماییم.
مفسر نظامی روسیه، الکسی فومین در خصوص این حادثه اعلام نمود که روسیه دارای تجربه گسترده ای در زمینه تحقیقات یافتن هواپیماهای حادثه دیده در موارد اضطراری است که می تواند آنها را با ایران به اشتراک بگذارد:

"این یک گام و قدم مناسب از سوی روسیه برای ارسال کمک های بشر دوستانه به ایرانیان در چنین شرایطی غم انگیزی است. روسیه علاوه بر کمک رسانی انسانی خود در حوادث غم انگیز، مهارت های فنی خود را بار دیگر نشان داد. یافتن مختصات سقوط هواپیما به کشور ایران یکی از این موارد بود. این پشتيباني از سوی روسیه، بسیار مورد حمایت مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور این کشور قرار گرفت، من معتقدم که به رغم تراژدی این حادثه، عمل طرف روسی تاثیر روانی بر روابط بین دو کشور خواهد داشت. اگر ایران خواهان کمک های فنی بیشتر باشد، روسيه آماده است. باید این نکته را نیز در نظر گرفت که روسیه دارای یک توانایی و پتانسیل بالا در فن آوری هواپیما است، روسیه دارای تجربه گسترده در تحقیقات سوانح هوایی، شرایط فوق العاده اضطراری است. بدین وسیله با درخواست مربوطه از طرف ایران، سازمان های نظامی و تخصصی روسیه، طیف عظیمی از خدمات خود را به کار خواهد برد. این خدمات نه تنها با کیفیت خواهند بود، بلکه به سرعت و به موقع ارسال خواهند شد".

سقوط هواپیما در ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سقوط هواپیما در ایران
سرگی ولادیمیروویچ دمیدنکو، مدیر گروه سیاست بین المللی و منطقه ای در دانشگاه علوم اجتماعی و اقتصاد ملی و مدیریت عمومی، وابسته به فرهنگستان روسیه، کمک های وزارت بحران روسیه به طرف ایرانی در عملیات جستجو و نجات هواپیمای سقوط یافته را، دارای ابعاد سیاسی بسیار قوی دانست. به عقیده ایشان، روسیه برای حفظ روابط دوستانه با مهم ترین متحدان منطقه خاورمیانه، به ویژه ایران، اهمیت بسیار زیادی قائل است

دمیدنکو در این خصوص گفت: "اقدامات وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه نه تنها بشردوستانه بلکه جنبه سیاسی بسیار مهمی نیز دارد. ارائه چنین کمک هایی به کشورهای دوست، بسیار منطقی و موجه است. ایران در حال حاضر برای ما بسیار حایز اهمیت است، مخصوصا برای حل مسئله سوریه این اهمیت بسیار مورد توجه قرار می گیرد، زیرا بدون ایران ما نمی توانیم در این منطقه پیش برویم. بدیهی است که ما می خواهیم از این منازعه خارج شویم، اما می خواهیم موفق و سربالا برویم. روسیه در این بحران به تنهایی نمی تواند چیزی را حل کند، در واقع هیچکس تنها قادر به حل مناقشه نیست. بنابراین، ما باید با یک ائتلاف وسیع منطقه ای تکیه کنیم. بخشی از این ائتلاف قطعا باید ایران باشد. بنابراین ما باید اقدامات مربوط به حمایت و کمک به ایران را تا جایی که منجر به ضربه به منافع ملی نگردد را اعلام داریم. همانطور که می دانیم، موفقیت های بزرگ با قدم های کوچک بدست می آید".

  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала