وداع روسیه با زمستان در جشن ماسلنیتسا+ ویدیو

© Sputnikوداع روسیه با زمستان در جشن ماسلنیتسا
وداع روسیه با زمستان در جشن ماسلنیتسا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از اواسط ماه فوریه شهر مسکو تبدیل می شود به پایخت جشن و شادی به همراه بازیها، سرگرمیهای محلی، شیرینی های سنتی و از همه مهمتر «بیلینی» که نوعی پنکک بسیار نازک است و به همراه مربا، خامه، خاویار، شکلات و ... سرو می شود، به این ترتیب نزدیک شدن فصل بهار به ارمغان آورده می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک- تاریخ جشن ماسلینتا در روسیه به تاریخ جشن عید پاک بستگی دارد و بنابراین هر سال تغییر می کند، سال 2018 ماسلنیتسا در روز 18 فوریه جشن گرفته شد و از 12 فوریه نیز هفته ماسلنیتسا آغاز گردید.
در اسطوره شناسی اسلاوها، ماسلنتیسا جشن بر آمدن آفتاب و فرا رسیدن فصل بهار پس از ماه‌ها برف، سرما و هوای تیره و ابری حاکم در بیشتر نواحی روسیه است. افزون بر این، آداب و سننی که با این جشن مرتبط است مثل آتش زدن مترسک چوبی به نام ماسلنیتسا، روشن کردن شمع و تهیه بلینی که امروزه به همراه جشن و بازیهای محلی که همگی به نوعی با برف و زمستان گره خورده‌، فلسفه برگزاری این جشنها را با زبان ساده بیان می دارد.
در آخرین روز هفته ماسلنیتسا عروسک چوبی بزرگی را آتش می زنند که اقدامی نمادین برای دور ریختن خاطرات و تجربیات تلخ گذشته و همچنین حرارت بخشیدن به طبیعت و پذیرفتن اندیشه ها و کردارهای خوب و آماده شدن برای بهره مندی از گرمای طبیعت است.
در روسیه قدیم ماسلنیتسا جشنی شاد و مبارک بود برای مردمی که در گستره وسیع این کشور از اروپای شرقی و آسیای مرکزی و یادآور روزهای شاد زمستانی سرشار از شور و شوق بسیار، بوی خوش پخت بلینی در خانه ها، زنگ ناقوس کلیساها، چای داغ در سماورهای معروف روسی، کارناوال‌های شادی است.
هر روز هفته ماسلنیتسا یک مناسب خاصی دارد که البته بیشتر در گذشته های دور این مناسبتها اجرا می شد و امروزه بدلیل زندگی پرمشغله به ویژه در شهرهای بزرگ چندان قابل اجرا نیست مگر اینکه در روستا هنوز به این رسوم پایبند باشند. به طوری که دوشنبه به عنوان روز آغازین جشن ویژه دید و بازدید با خویشاوندان و نزدیکان بود، روز دوم آیین ویژه معرفی دوشیزگان به تازه دامادها برگزار می شد، روز سوم دامادها به خواستگاری و دیدار به خانواده عروس می رفتند و روز چهارم جشن ماسلنیتسا که مهمترین بخش از این جشن مردمی محسوب می‌شود، آغاز جشن‌های عمومی و گردش‌های دسته جمعی و حل اختلافات بین مردم بود… و خلاصه در آخرین روز ماسلنیتسا همه همدیگر را بخشیده و به یاد رفتگان در کلیسا به دعا و نیایش می‌پردازند و در نهایت مترسک ماسلنیتسا در میان شعله‌های آتش انداخته می‌شود.
یک هفته بعد از هفته ماسلنیتسا ایام روزه داری بزرگ مسیحیان آغاز می گردد و روزه داران چهل روز روزه داری کرده و خوردن گوشت و فرآورده های حیوانی خودداری می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала