تجمع در تهران به خشونت کشیده شد: واکنش رسانه های غربی به درگیری پلیس و دراویش

© Sputnik / Somayeh Pasandideواکنش رسانه های غربی به درگیری پلیس و دراویش در تهران
واکنش رسانه های غربی به درگیری پلیس و دراویش در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شب گذشته در پی درگیری پلیس با عده ای از دراویش گنابادی بیش از 300 نفر از دراویش که بین آنان رانندگان اتوبوس و سمندی که عده‌ای از جمله مأموران پلیس را هدف قرار دادند بازداشت شده‌اند.

30 مأمور پلیس در این حادثه زخمی و اموال عمومی، خودروها و شیشه منازل مردم تخریب شده اند.
در این حادثه سه مامور پلیس و یک فرد بسیجی کشته شده اند.
رسانه های خارجی بلافاصله به این حادثه عکس العمل نشان دادند. اسپوتنیک برخی از این خبرها و تصاویر منتشر شده در رسانه های غربی را جمع آوری کرده است.

60 نفر از دراویش گنابادی در ایران دستگیر شدند - اسپوتنیک ایران
300 نفر از دراویش گنابادی در ایران دستگیر شدند
خبرگزاری رویترز شب گذشته در پی این حوادث نوشت: "سه پلیس ایرانی شب دوشنبه در تهران در درگیری با دراویش کشته شدند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می دهد که پلیس برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور استفاده کرده است. عکس هایی از معترضین زخمی نیز دیده می شود. "
خبرگزاری بی بی سی نوشت: "سخنگوی نیروی انتظامی بازداشت شدگان را "اخلال گران نظم عمومی" خوانده و گفته است " عوامل فریب خورده و مخلان نظم و امنیت در عملی مذبوحانه با یک دستگاه اتوبوس سه مامور پلیس را به شهادت رساندند.
این خبرگزاری به نقل از سایت مجذوبان نور وابسته به دراویش گنابادی این اقدام را تکذیب کرده است. همچنین در خبرهای این سایت آمده است که چند نفر از درویشان هم مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند.
رادیو فردا این حوادث را نیز دنبال کرده و می نویسد: کسری نوری، از فعالان حقوق دراویش گنابادی که در تجمع اعتراضی حضور داشته، نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا حمله به نیروهای پلیس را رد کرده و می‌گوید اتوبوسی که سخن از آن می‌رود «اصلا در داخل گلستان هفتم پارک بود و می‌خواست که به سمت دیگر حرکت کند، اینها گویا حمله کردن به سمت دراویش گنابادی، این اتوبوس هم مسیر خودش را رفته. اگر تصادفی ایجاد شده، ربطی به دراویش گنابادی ندارد».
در یکی از فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز دراویش به خطاب به نیروهای امنیتی می‌گویند «بارها با ما روبه‌رو شده‌اید اما به جز احترام از ما چیزی ندیده‌اید، خودتان بهتر می‌دانید که ما هیچ گناهی نداریم».


کسری نوری پیش‌تر به رادیو فردا گفته‌ بود: «ما الان نگران امنیت منطقه گلستان هفتم هستیم. نگران حریم دکتر نورعلی تابنده هستیم و تا پای جان‌مان می‌ایستیم».
تجمع اعتراضی دراویش در روز دوشنبه ۳۰ بهمن، در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی که توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شده است، برگزار شد.
دویچه وله با تیتر " تجمع دراویش گنابادی در تهران به خشونت کشیده شد" ، نوشت: جمعی از دراویش گنابادی روز دوشنبه در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از اعضای این گروه در محل یادشده تجمع کرده و خواستار آزادی او شدند.
در یک فایل صوتی منتشرشده در سایت "مجذوبان نور" گفته شده است که نیروهای انتظامی با "گاز اشک‌آور و شلیک با تفنگ ساچمه‌ای" به گروهی که در این محل جمع شده بودند، حمله کرده است.
بنابر همین گزارش‌ها سه نفر از دراویش زخمی شده‌اند. هم‌چنین گفته شده که حال یکی از آن‌ها وخیم است و ماموران او را دستگیر کرده‌اند.
توییتر "مجذوبان نور" اسامی برخی بازداشتشدگان را نیز منتشر کرده است: بهنام نظام آبادی، سجاد رزمی، محمد ثلاث، رسول هویدا، آویشا جلال الدین، مهدی مهدوی. و اسامی زخمی‌ها: محمد ثلاث، سعید سلطان‌پور، محمدی، کیارش عباس‌زاده، صالح‌الدین مرادی.
دیلی استار در ادامه انتشار این خبر و تصاویری از آن نوشت: زمان آشوب و ناآرامی در ایران فرا رسیده است.
اخیرا معترضین هشدار داده اند که اگر آیت الله خامنه ای از مقام رهبری کشور کناره گیری نکند، ایران در مرز جنگ در خاور میانه قرار خواهد گرفت.
فرانس 24 نیز به شرح وقایع دوشنبه و سه شنبه در تهران پرداخته و عکس ها و تصاویری را نیز از این حادثه منتشر کرده است:


پلیس برای متفرق کردن معترضین از باتوم و شوکر برقی استفاده کرده است. بیش از 50 نفر از جمله زنان و کودکان در این حادثه زخمی شده اند. بسیاری از آنها با دست و پای شکسته در بیمارستان بستری شده اند. یک کودک نه ساله با مشکل شدید تنفسی به خاطر گاز اشک آور روبرو شده است اما خوشبختانه وضعیتش به حالت عادی بازگشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала