گزارش و تحلیل

آیا ایستگاه بین المللی فضایی یک واحد انتفاعی خواهد بود؟

© Photo / Roskosmos/Sergey Volkovآیا ایستگاه بین المللی فضایی یک واحد انتفاعی خواهد بود؟
آیا ایستگاه بین المللی فضایی یک واحد انتفاعی خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست"، دولت ترامپ مایل است ایستگاه بین المللی فضایی ISS را به دارایی غیر منقول فضایی تبدیل کند که از آن نه دولت بلکه بخش خصوصی اداره خواهد کرد.

در سند ناسا که در اختیار "واشنگتن پست" قرار گرفته آمده است: کاخ سفید قصد دارد پس از 2024 تأمین مالی این ایستگاه را متوقف کند. این به معنای پایان پشتیبانی مستقیم دولت آمریکا ازآزمایشگاه مداری می باشد. اما دولت قصد ندارد آن را ببندد، و به همین دلیل، آنرا به بخش خصوصی منتقل می کند. اکنون کاخ سفید در حال تهیه یک برنامه انتقالی است.

چطور موشک به فضا می فرستیم ولی ماشین روی زمین نمی توانیم بسازیم؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چطور موشک به فضا می فرستیم ولی ماشین روی زمین نمی توانیم بسازیم؟
تصمیم برای متوقف کردن حمایت مستقیم فدرال از ایستگاه در سال 2025 به این معنی نیست که پس از آن ایستگاه از مدار خارج شود. این سند می افزاید: ممکن است صنعت فضایی به بهره برداری از عناصر خاص ادامه دهد و از قابلیت های مشخص ایستگاه استفاده کند که به یک پلتفرم تجاری تبدیل خواهد شد. ناسا در هفت سال آینده مشارکت های بین المللی و تجاری را گسترش خواهد داد تا حضور دائمی انسان در مدار زمین و دسترسی وی به ایستگاه را تضمین کند.

دولت آمریکا درخواست 150 میلیون دلاری برای سال 2019 و هزینه های اضافی برای سال های بعد خواسته است. طرح خصوصی سازی ایستگاه به احتمال قوی با دیوار مخالفت ها روبرو خواهد شد، به خصوص به این علت که ایالات متحده در ساخت و ساز و فعالیت آن تقریبا 100 میلیارد دلار مصرف کرد. هفته گذشته، سناتور تد کروز (جمهوریخواهی از تگزاس) امیدوار بود که آخرین گزارش های مربوط به تصمیم ناسا مبنی بر متوقف کردن هزینه های بودجه این ایستگاه "به عنوان اطلاعاتی درباره مرد برفی شناخته شود." او گفت که این تصمیم نتیجه فعالیت های "احمق ها" از بخش اداری و بودجه بود.

او ادامه داد: من به عنوان یک محافظه کار در مسایل بودجه، می دانم که هیچ چیز بی عقلانه تر از لغو یک برنامه پس از آن که سرمایه گذاری های میلیاردی در آن واریز شده و حق خود را برای موجودیت طولانی و مفید بودن خود را ثابت کرده، نیست.

اما افرادی هستند که شک دارند کسانی یافت شوند که مایل به مدیریت و بهره برداری از این ایستگاه باشند.

اندرو راش، مدیر عامل شرکت Made in Space، که بوسیله چاپگر سه بعدی در ایستگاه فضایی اشیاء تولید می کند گفت: ایستگاه برای پژوهش های علمی در فضا ساخته شده است، نه برای سودآوری.

گم شدن ماهواره سرّی آمریکایی در فضا - اسپوتنیک ایران
گم شدن ماهواره سرّی آمریکایی در فضا
فرانک سلیزِر معاون بخش سیستم های فضایی انجمن صنایع هوافضای آمریکا اشاره کرد که این طرح ممکن است مورد پسند شرکای خارجی ما قرار نگیرد. او گفت: این امر بسیار دشوار خواهد بود که ایستگاه را به یک شرکت تجاری واقعی تبدیل نماییم، زیرا از همان ابتدا این طرح یک توافقنامه بین المللی بود که در آن دولت ایالات متحده با چند ملت همکاری می کنند.

بوئینگ، که از سال 1995 ایستگاه را اداره می کند و به منافع ناسا عمل می کند، سالانه سه میلیارد دلار هزینه مصرف می کند. مارک مولکوین Mark Mulqueen مدیرعامل برنامه بوئینگ گفت: پرهیزی از ایستگاه فضایی بین المللی، یک اشتباه است که تهدیدی برای رهبری آمریکا و آسیب رساندن به بازار تجاری و جامعه علمی خواهد بود. انتقال یک گنجینه ملی نادر به دست شرکت های تجاری قبل از اینکه بخش خصوصی از این ایده حمایت کند می تواند پیامدهای فاجعه آمیزی برای مکان برتر آمریکا در فضا داشته باشد و به ایجاد یک صنعت فضایی خصوصی آسیب برساند.

در سند ناسا جزئیات بسیار کمی در مورد چگونگی خصوصی سازی ایستگاه وجود دارد. کاخ سفید ضمن تدارک طرح انتقال، می گوید که این طرح شامل دستورالعمل ها برای تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و پیشنهادها به بخش خصوصی برای تهیه طرح های تجاری خواهد بود.

اکنون دولت ترامپ میخواهد گامی دیگر در توسعه مشارکت بخش های دولتی و خصوصی بردارد، برای اینکه در اطراف مدار چنان موقعیتی ایجاد شود که ناسا تنها یکی از میان چند سازمان های عامل در فضا باشد که انسان ها را برای پرواز به فضا آماده می کند. کاخ سفید همچنین کاری خواهد کرد تا انتقال بدون وقفه انجام شود.

در این سند هیچ نشانه ای از این وجود ندارد که دقیقا چه شرکت های خصوصی می توانند مدیریت این ایستگاه را بعهده بگیرند و با آن چکار خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала