گزارش و تحلیل

بیست سال ریاست جمهوری در سرزمین تزارها+ تصاویر

© Sputnik / Kirill Kallinikovبیست سال ریاست جمهوری در سرزمین تزارها
بیست سال ریاست جمهوری در سرزمین تزارها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در این گزارش به تبیین مدل انتخابات ریاست جمهوری در فدراسیون روسیه پرداخته شده و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2018 معرفی می گردد.

خبرگزاری اسپوتنیک- انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در 18 مارس 2018 برگزار خواهد شد. دور اول در روز یکشنبه 18 مارس 2018 برگزار می شود. اگر در دور اول هیچ کاندیدایی موفق به کسب اکثریت مطلق آرا (بیش از نیمی) نشود، طبق قانون، دور دوم انتخابات، دقیقا سه هفته بعد در تاریخ 8 آوریل 2018 برگزار خواهد شد. 6 دسامبر 2017، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، اعلام نمود که مجددا برای انتخابات ریاست جمهوری روسیه کاندید خواهد شد. انتظار می رود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه برنده انتخابات سال 2018 باشد و بر اساس نظر سنجی هایی که از زمان آخرین ریاست جمهوری وی بطور پیوسته انجام می گیرد بیش از 40 % آرای مردم را در اختیار دارد.
3 مارس 2017 سناتور «آندره کیشاس» و «آناتولی شیرکوف» پیش نویس اصلاحات در قانون انتخابات را به مجلس بردند که یکی از اصلاحات شامل انتقال زمان برگزاری انتخابات 2018 از یازدهم به 18 مارس است که به تصویب رسید.


مدل انتخابات ریاست جمهوری در روسیه

تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه معلوم شد - اسپوتنیک ایران
تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه معلوم شد
رئیس جمهور روسیه به مدت شش سال به طور مستقیم انتخاب می شود، لازم به ذکر است که دوره ریاست جمهوری در سال 2008 و در دوره ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف از چهار سال به شش سال افزایش یافت. طبق ماده 81 قانون اساسی فدراسیون روسیه، کاندیدای ریاست جمهوری باید حداقل 35 سال سن داشته باشد و طی 10 سال گذشته حتما در روسیه اقامت دائم داشته باشد، همچنین کاندید نمی تواند بیش از دو دوره پیوسته در سمت ریاست جمهوری خدمت کرده باشد. احزابی که در دومای روسیه دارای نماینده هستند، می توانند یک نامزد را برای حضور در انتخابات کاندید نمایند، این در حالیست نامزدها از احزاب رسمی که در مجلس دوما نماینده ندارند باید حداقل 100000 امضاء جمع آوری نمایند. نامزدهای مستقل باید حداقل 300000 امضاء جمع آوری نموده و شمار امضاء کنندگان از هر ناحیه فدرالی کمتر از 7500 نفر نباشند، همچنین یک گروه حداقل 500 نفری از فعالان اجتماعی و سیاسی حمایت خود را از این کاندید اعلام نمایند. بعبارتی هر شهروند روس می تواند در شورای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نماید به شرط اینکه پشتیبانی این گروه معتمدین 500 نفری را کسب نموده باشد. پروسه نامزدی انتخابات از زمان تعطیلات زمستانی آغاز شده و 31 ژانویه 2018 آخرین فرصت برای ارسال امضاء حمایت از نامزدها می باشد. حزب Civic Platform، کمونیست فدراسیون روسیه، حزب لیبرال دموکراتیک روسیه، حزب روسیه عادل، حزب وطن، و حزب روسیه واحد می توانند بدون نیاز به جمع آوری امضاء نامزد مورد نظر خود را در شورای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمایند.
ممنوعیت حضور ناظاران  آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ممنوعیت حضور ناظران آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه
کمتر از یک ماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و تا امروز احزاب وطن روسیه، Civic Platform و روسیه عادل اعلام نمودند که در انتخابات ماه مارس 2018 نامزدی را معرفی نخواهند کرد و تنها از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه حمایت خواهد کرد.
کمیته مرکزی انتخابات روسیه نامزدی 64 کاندید را تایید نموده، اما به نظر می رسد با توجه به زمان اندک باقیمانده برای جمع آوری امضاء احتمالا تعداد کمی از متقاضیان بتوانند ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین را به چالش بکشانند، در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری روسیه تنها سال 2000 با حضور 11 کاندید پرتعدادترین انتخابات به شمار می آید. یکی از مشکلاتی که پیش روی نامزدهای مستقل قرار دارد جمع آوری امضاء بدون پشتیبانی احزاب سیاسی است که اغلب نارضایتی نامزدهای مستقل را به همراه دارد.
در میان لیست افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی نمودند نام چندین زن به چشم می خورد که از معروف ترین این افراد «آینا گامزاتوا» همسر مفتی داغستان، «یکتاپرینا گوردون» روزنامه نگار و مجری رادیو و تلویزیون، « الویرا آگورباش» فعال تجاری و «کسینیا سوبچاک» فعال سیاسی و دختر آناتولی سوبچاک شهردار سن پترزبورگ هستند.


آینا گامزاتوا

ثبت نام نخستین نامزد مسلمان انتخابات ریاست جمهوری روسیه+عکس - اسپوتنیک ایران
ثبت نام نخستین نامزد مسلمان انتخابات ریاست جمهوری روسیه+عکس
سردبیر مجله "اسلام" و یکی از آخرین افرادی که اعلام کاندیداتوری نمود، وی همسر یکی از مفتیان داغستان به نام « احما حاجی عبدالله یف آزماتوف» است و گفته می شود که بزرگترین هولدینگ رسانه ای متعلق به مسلمانان روسیه و صندوق خیریه ای مستقر در ماخاچکلا را مدیریت می نماید. این زبان شناس و وکیل 46 ساله به عنوان شخصیتی معرفی می شود که از روابط نزدیک بین جامعه مسلمانان و کلیسای ارتدکس روسیه حمایت می کند. آینا گامزاتوا که می توان از آن به عنوان تنها نامزد مسلمان در انتخابات ریاست جمهوری 2018 روسیه یاد نمود در نهایت موفق به دریافت صلاحیت نشد و از میان رقبا حذف گردید. این در حالیست که آینا گامزاتوا به عنوان تنها کاندید مسلمان که از امتیاز خانم بودن نیز بهره مند است، می توانست آراء شمار زیادی از جامعه مسلمانان را از آن خود نماید. کمیته مرکزی انتخابات روسیه علت رد صلاحیت این کاندید را نقض شروط اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نمود. گفته می شود آینا گامزاتوا به دلیل عدم ارائه مدارک مربوط به دارایی خود و خانواده‌اش به کمیته انتخابات و همچنین عدم اعلام آدرس محل کار ۳۲۷ تن از طرفداران کاندیداتوری خود که لیست حامیانش را برای نامزدی‌اش امضا کرده‌اند، موفق به ادامه مسیر رقابت برای احراز پست ریاست جمهوری روسیه نشد.

CC BY-SA 4.0 / Russian Institute for Strategic Studies / Aina Gamzatova (cropped file)آینا گامزاتوا
آینا گامزاتوا - اسپوتنیک ایران
آینا گامزاتوا

 

الویرا آگورباش
دسامبر 2017 رئیس کارخانه تولید کالباس در حومه شهر مسکو اقدام به تاسیس حزبی تحت عنوان «اتحادیه سبز» با شعار حفاظت از محیط زیست نمود. منجمله وعده های تبلیغاتی الویرا آگورباش اشتغال زایی برای افراد در سن کار، اصلاح نظام درمان و بهداشت و لغو امتحانات دولتی یکپارچه در کشور بود. علاوه بر این کاهش مالیات بر کسب و کارهای کوچک، همچنین تعیین مجازات برای اختلاس گران دولتی نیز از دیگر وعده های تبلیغاتی الویرا آگورباش می باشد. الویرا اگورباش نیز موفق به ادامه راه نشد و از سوی کمیته انتخابات روسیه رد صلاحیت شد.

© Sputnik / Kiril Kallinikov  /  مراجعه به بانک تصاویر الویرا آگورباش
الویرا آگورباش - اسپوتنیک ایران
الویرا آگورباش

یکتاپرینا گوردون
روزنامه نگار و مجری رادیو و تلویزیون 37 ساله که با شعارحمایت از حقوق کودکان و مادران مجرد وارد عرصه رقابت شد. یکاترینا گوردن که خود مادر دو فرزند و مجری رادیو و تلویزیون است به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. وی روسیه را کشوری می داند که مملو از مادران مجرد می است و به خاطر شرکت حقوقی که دارد از نزدیک با مشکلات بسیاری از این زنان آشنا می باشد. اما به هر حال یکاترینا گوردون نیز موفق به دریافت صلاحیت از سوی کمیته انتخابات روسیه نگردید و از میدان رقابت خارج شد.

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر یکتاپرینا گوردون
یکتاپرینا گوردون - اسپوتنیک ایران
یکتاپرینا گوردون


سرانجام با پایان مهلت قانونی ثبت نام نامزدی انتخابات ریاست جمهوری روسیه مارس 2018 کمیته مرکزی انتخابات اسامی هشت نامزد تایید شده به منظور رقابت برای دریافت سمت ریاست جمهوری را اعلام نمود. در میان هشت نامزد انتخابات تنها ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی این کشور به عنوان کاندید مستقل در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد نمود.

© Sputnik / Evgeniy Biyatov  /  مراجعه به بانک تصاویر کمیته مرکزی انتخابات اسامی هشت نامزد تایید کرد
کمیته مرکزی انتخابات اسامی هشت نامزد تایید کرد - اسپوتنیک ایران
کمیته مرکزی انتخابات اسامی هشت نامزد تایید کرد

 

پاول گرودینین کشاورز توت فرنگی
بی شک صعود پاول گرودینین در راس حزب کمونیست روسیه یکی از بزرگترین شگفتی های سال 2018 خواهد بود. وی 57 ساله و یکی از سازمان دهندگان مزارع زراعتی، بزرگترین تولیدکننده توت فرنگی در روسیه و فعال سیاسی است که از سوی حزب کمونیست به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده، اگرچه بصورت رسمی عضو حزب کمونیست نیست. وی برای اولین در سال 2010 از سوی جبهه چپ برای انتخابات معرفی شد و پیش از این نیز سال 2000 به عنوان قائم مقام ولادیمیر پوتین خدمت نموده و سال 2007 به عنوان نماینده در دومای دولتی به عضویت درآمد.

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر پاول گرودینین
پاول گرودینین - اسپوتنیک ایران
پاول گرودینین

 

ماکسیم سورایکین
رهبر 39 ساله حزب "کمونیست روسیه" که نباید آن را با "حزب کمونیست فدراسیون روسیه" به رهبری زیوگانف اشتباه گرفت، با شعار « 10 حمله استالینیستی به سرمایه داری و امپریالیسم آمریکا» سعی دارد که در کارزار تبلیغاتی با دیگر کاندیدها رقابت نماید. از جمله شعارهای تبلیغاتی وی ایجاد یک اتحادیه دفاعی با الگو گرفتن از سبک پیمان ورشو، همچنین بازسازی دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیست دیگر است و علاوه بر آن اعلام نموده که در صورت کسب مقام ریاست جمهوری روسیه حداقل دستمزدها را به هفتادهزار روبل (1200 دلار) و حداقل حقوق بازنشستگی را به چهل هزار روبل (700 دلار) افزایش خواهد داد.

© Sputnik / Sergey Pyatakov /  مراجعه به بانک تصاویر ماکسیم سورایکین
ماکسیم سورایکین - اسپوتنیک ایران
ماکسیم سورایکین

 

سرگی بابورین
سرگی بابورین 59 ساله و سیاستمداری با پیشه نظامی است که سالها زیرپرچم نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان خدمت نمود و پس از بازگشت به میهن به تدریس در رشته حقوق دانشگاه دولتی سیبری مشغول شد. سال 1988 به عنوان رئیس دانشکده حقوق برگزیده شد که همزمان عنوان جوانترین رئیس دانشکده در کل اتحاد جماهیر شوروی را از آن خود نمود. وی که همیشه از حامیان اصلاحات در کشور بوده در دوران ریاست جمهوری یلتسین به عنوان رهبر اپوزیسیون پارلمانی انتقادات تندی بر علیه رئیس جمهور وقت داشت و سال 1990 سخنرانی معروف انتقادی بر علیه سیاستهای توزیع حاکمیت یلتیسن با عنوان «چقدر بلعیدن؟» ایراد نمود و سال 1991 تنها نماینده ای بود که علیه تخریب اتحاد شوروی رای داد. بابورین خود را از مخالفان لیبرالیسم کورکورانه و کپی کردن از مدل های غربی می داند و در حال حاضر رهبر حزب سیاسی "اتحادیه مردم روسیه" است.

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی بابورین
سرگی بابورین - اسپوتنیک ایران
سرگی بابورین


ولادیمیر ژیرنوفسکی
ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر 71 ساله «حزب لیبرال دموکرات روسیه» در صفحه اصلی سایت این حزب پیام انتخاباتی خود را اینطور به مردم روسیه اعلام می کند: «هر خانواده روس باید درآمدی داشته باشد که با آن بتواند زندگی کند نه اینکه زنده بماند.» وی هدف اصلی خود را رفاه همه شهروندان، بهبود اقتصادی و رشد جمعیت این کشور می داند و این اهداف را با کار، آپارتمان شخصی و خدمات بهداشتی- درمانی برای هر شهروندان تضمین می نماید. منجمله شعارهای حزبی وی ساختن کشوری شاد عاری از هرگونه گرایشات کمونیستی، نازیستی، نژادپرستی و خودکامگی است. وی در کنار بسیاری از شعارهای سیاسی خود حفاظت از تمامی مسیحیان جهان، حفظ تمامیت ارضی روسیه و بازگرداندن سرزمینهای جداشده از خاک این کشور بدون جنگ و خونریزی و با روشهای صلح آمیز را از اهداف سیاسی و حکومتی خود اعلام نموده است. این ششمین بار است که ژیرینوفسکی در انتخابات ریاست جمهوری کاندید می شود، و به نظر می رسد با توجه به سن بالا، تجربه ناموفق در انتخابات قبلی و برخی رفتارهای تند این سیاستمدار شانس کمی برای پیروزی انتخابات در انتظار وی باشد.

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر ژیرنوفسکی
ولادیمیر ژیرنوفسکی - اسپوتنیک ایران
ولادیمیر ژیرنوفسکی


ولادیمیر پوتین
رهبر 65 ساله فدراسیون روسیه یک سایت رسمی ویژه تبلیغات انتخاباتی راه اندازی کرده که این شعار بلافاصله خودنمایی می کند: «اگر قرار باشد که دست به کاری بزنم، یا تلاش می کنم که آن کار را قانونی به پایان برسانم، یا حداقل تلاش می کنم آن کار را به حداکثر اثر بخشی برسانم.» بی شک ادوار مختلف ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین برای روسیه دستاوردهای ارزشمندی داشته و در صورت ادامه ریاست جمهوری وی این راه ادامه خواهد یافت. این سیاستمدار کارآزموده احتمالا نیاز چندانی به تبلیغات انتخاباتی همچون دیگر رقبای خود ندارد. کارنامه ولادیمیر پوتین در عرصه های مختلف صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و البته سیاسی خود یکی از اصلی ترین ابزار تبلیغاتی وی بحساب می آید. دفتر اصلی ستاد تبلیغات ولادیمیر پوتین در خیابان آربات از ساعت 10 صبح تا 17 عصر به روی تمام مراجعه کنندگان باز است و از سراسر دنیا هواداران ولادیمیر پوتین می توانند فرم داوطلبی برای حمایت و پشتیبانی از رئیس را پر کنند.

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
ولادیمیر پوتین

 

سوبچاک مجری برنامه «خانه 2» تا نامزدی انتخابات

کسنیا سوبچاک مجری تلویزیون، پیش از آغاز جشنواره سالانه تلویزیون ملی در زمینه موسیقی انرژی از آینده 2016 - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
احتمال ریاست جمهوری یک زن در روسیه
هنرپیشه، روزنامه‌نگار سیاسی، مدل، مجری تلویزیون و رادیو کسینیا سوبچاک بانوی 36 ساله اهل سن پترزبورگ و دختر آناتولی سوبچاک شهردار سن پترزبورگ که ارتباط دوستانه نزدیکی هم با ولادیمیر پوتین دارد در گفتگوی با شبکه خبری سی ان ان خود را از مدافعان اصلی توسعه و بهبود روابط روسیه با غرب و ایالات متحده معرفی نموده و اگرچه ماجرای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را حقیقی ندانست اما از مردم آمریکا در صورت واقعی بودن این جریان عذرخواهی کرد. کسینیا سوبچاک شانس خود برای پیروزی در این انتخابات را بسیار کم می داند، اما انتخابات 2018 را فرصتی مناسب برای رساندن صدای خود به مردم روسیه و شنیده شدن ارزشهای لیبرالیسم و فرصتی مناسب برای شنیده شدن صدای اپوزیسیون های روسیه می داند. کسینیا سوبچاک در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان مبنی بر قابل قیاس بودن شهرت او با ولادیمیر پوتین گفت: من نیز به اندازه ولادیمیر پوتین سرشناس هستم و از پیر تا جوان مردم روسیه من را می شناسند. اکنون تنها فرصتی است که تمام رسانه در کمال آزادی فعالیت می کنند و من این شانس را دارم که جایگاه قبلی خود در رسانه های جمعی را که در سال 2011 از دست دادم دوباره احیا نمایم. کسنیا سوبچاک به عنوان کاندید از سوی «حزب اولویت مدنی روسیه» معرفی شده است.

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر کسینیا سوبچاک
کسینیا سوبچاک - اسپوتنیک ایران
کسینیا سوبچاک

 

باریس تیتوف

نامزد 57 ساله انتخابات ریاست جمهوری 2018 معتقد است که بخوبی می داند چگونه می توان طی پنج سال ده میلیون فرصت شغلی با درآمد بالا در کشور ایجاد نمود و این اقدام را یکی از عناصر ضروری در پیشبرد «استراتژی توسعه» که برنامه های وی در صورت احراز پست ریاست جمهوری است، می داند. بوریس تیتوف پیشنهاد دهنده گشایش بانک تخصصی زمین در روسیه با هدف اعطای وام به کشاورزان به منظور افزایش امنیت و سهولت در کشاورزی است. وی از سوی حزب پیشرفت به عنوان کاندید معرفی شده و از سال 2016 تاکنون به عنوان کمیسیونر محافظت از حقوق کارآفرینان در روسیه فعالیت دارد.

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر باریس تیتوف
باریس تیتوف - اسپوتنیک ایران
باریس تیتوف

گریگوری یاولینسکی
گریگوری یاولینسکی از سوی حزب «یابلاکا» به عنوان کاندید معرفی شده و از سال 1993 به مدت ده سال نماینده دومای دولتی بود و در حال حاضر عضو مجلس قانونگذاری سنت پترزبورگ است. وی اهداف اصلی خود برای آینده روسیه در تمرکز بر توسعه عرصه اقتصادی اعلام نموده و یک طرحی به نام «استراتژی توسعه اقتصادی کشور از سالهای 2018- 2028 » منحصربفرد خود را تدوین نموده که از بسیاری جهات تکراری و مشابه دیگر برنامه های اقتصادی طراحی شده در روسیه است. وی برنامه پیشنهادی خود برای بعد از ریاست جمهوری با شعار «ایمان به آینده، ایمان به خود» در قالب یک فایل 64 صفحه ای در سایت رسمی خود منتشر نموده که از موضوعات و سرفصلهای مختلفی تشکیل شده است.

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر گریگوری یاولینسکی
گریگوری یاولینسکی - اسپوتنیک ایران
گریگوری یاولینسکی
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала