گزارش و تحلیل

طنین سه تار ایرانی در کلاسهای درس کنسرواتوار مسکو+ تصاویر

© Photo / کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو طنین سه تار ایرانی در کلاسهای درس کنسرواتوار مسکو
طنین سه تار ایرانی در کلاسهای درس کنسرواتوار مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حال حاضر سومین دوره کلاسهای دانش افزایی در هنر سه تار نوازی ایرانی با تلاش کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو توسط آزاده امیری استاد سه تار در حال برگزاری است.

خبرگزاری اسپوتنیک- استاد آزاده امیری نوازنده سه تار در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این کلاس پیشرفت نوازندگی سه تار سومین دوره ای است که در شهر مسکو و با هدف شناخت موسیقی ایرانی و نوازندگی برای هنرجویان روس توسط کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو برگزار می گردد. این هنرجویان در حال حاضر با نواختن سه تار آشنا می شوند، چراکه فراگیری نواختن و البته تهیه سه تار در این کشور از سهولت بیشتری برخوردار است.
آزاده امیری گفت: تمرکز ما در این دوره بر آموختن ردیف به عنوان اصول موسیقی ایرانی، اگرچه هنرجویان از نظر تکنیکی باید با اصول اولیه نوازندگی سه تار آشنا باشند تا گوشه های مختلف را در ردیف ساده تر نموده و در عین حال با موسیقی ردیفی، تنوع گوشه ها و گردش ملودی ها آشناتر شوند. ردیف پایه موسیقی ایرانی است و هر هنرجویی که علاقمند به فراگیری موسیقی ایرانی باشد باید آن را فرا بگیرد و کار ما در این دوره تخصصی ساده نمودن آن است.

وی در ادامه افزود، علیرغم اینکه برای اولین بار است در روسیه دوره نوازندگی برگذار می کنم اما باید گفت: سرعت فراگیری هنرآموزان روس در فراگیری ردیف و اصول نوازندگی بسیار بالاست، در میان هنرجویان افرادی هستند که دوره های قبلی دانش افزایی سه تار نوازی را گذرانده اند و می بینم که توانایی خوبی در نوازندگی دارند به همین دلیل هم سرعت آموزش بالاست.
آزاده امیری توجه به موسیقی سایر ملل را در روسیه بسیار خوب ارزیابی نموده و در این خصوص خاطر نشان کرد:

کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو علاوه بر اینکه به موسیقی ایرانی توجه خاصی دارد، بلکه به موسیقی دیگر کشورهای صاحب سبک نیز اهمیت قائل است و بصورت تخصصی روی آن کار می شود. در روسیه کنسرتهای مختلفی از موسیقی ایرانی بصورت ارکسترال، تک نوازی، دو نوازی، موسیقی سازی و…یا همین کلاسهای شناخت ردیف موسیقی ایرانی مثل کلاسهای آقای طلایی و سایر اساتید برگزار می گردد، مجموع فعالیتهایی است که در زمینه موسیقی ایرانی انجام می گیرد.

کنسرت در شهر سن پترزبورگ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
برترین رویدادهای موسیقی ایرانی-روسی سال 2017 + تصاویر، ویدیو
آزاده امیری متولد سال 1357 در تهران است و در سال 1369 به اصرار پدرش که خود نوازنده تار بود وارد هنرستان موسیقی شد و تار را به عنوان ساز تخصصی انتخاب کرد. وی نزد اساتیدی چون بهروز همتی، حسین علیزاده، ارشد طهماسبی، هوشنگ ظریف، داریوش طلایی و داریوش پیرنیاکان به فراگیری این ساز پرداخت. همچنین تئوری و مبانی موسیقی، سلفژ، هارمونی، کنترپوان و……را نزد اساتیدی چون مهرآذین کار اندیش، مصطفی کمال پور تراب، فرهاد فخرالدینی، شریف لطفی، محسن الهامیان، سعید شریفیان ومحمدرضا درویشی فرا گرفت. وی سال 1373 نوازندگی پیانو را نزد خانم سپهریان ، نوازندگی تمبک را نزد محمد اسماعیلی و نوازندگی سه تار را نزد حسین علیزاده آغاز کرد. آزاده امیری در گروه های موسیقی متعددی فعالیت نموده و عضو ارکسترهای شاخص ایران است و در بسیاری از شهرهای ایران و همچنین در کشورهای سوییس، دانمارک، دبی، چین، امارات، کویت، روسیه و عراق اجرا داشته است.
«رستم» یکی از هنرجویان روس در خصوص آشنایی خود با موسیقی ایرانی در گفتگو با اسپوتنیک گفت:

من مدتهاست که به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی علاقمند هستم. حدود شش سال قبل همسرم به مناسبت روز تولد به من یک سه تار هدیه داد، چراکه می دانست موسیقی محبوب من است و این سه تار را از یک نوازنده ایرانی در کی یف خریداری نمود. خیلی تلاش کردم تا یک معلم سه تار پیدا نموده و نواختن را یاد بگیرم اما هرچه جستجو کردم کسی را نیافتم، تا اینکه کنسرواتوار چایکوفسکی کلاسهای سه تار نوازی را برگزار کرد و پیش از خانم امیری استاد دیگری هم داشتم. من به سه تار بسیار علاقمند هستم و به نظر من بسیار عمیق و در عین حال لطیف است. نواختن سه تار بدون معلم بسیار سخت است و من علی رغم اینکه تلاش کردم از طریق کتاب و فیلمهای آموزشی یوتیوب نواختن را یاد بگیرم اما به هر حال بی نتیجه بود تا اینکه این دوره های آموزشی راه افتاد. امکان تهیه آلات موسیقی ایرانی یا از طریق اینترنت ممکن است و یا اینکه به واسطه برخی آشنایانی که به ایران تردد دارند و در غیر اینصورت در فروشگاه های معمولی یافت نمی شود.

«الگا» یکی دیگر از هنرجویان نوازندگی سه تار به اسپوتنیک گفت:

من با موسیقی ایرانی بصورت کاملا تصادفی و بعد از جستجوی اینترنتی زیادی که در زمینه موسیقی شرقی داشتم آشنا شدم و یک سال است که سه تار می نوازم و برای اولین بار نیز سه تار نوازی یک هنرمند غربی را شنیدم. بنابراین به کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو آمدم و اینجا با دنیای موسیقی ایرانی از نزدیک آشنا شدم و بسیار هم خوشحالم که سه تار را انتخاب کردم و تصمیم دارم آن را ادامه بدهم. تحصیلات دانشگاهی در رشته موسیقی دارم و تخصص من پیانو آلمانی است، اما در میان سایر موسیقی های ایران با تار، کمانچه و دف نیز آشنا هستم و البته دوره های شناخت موسیقی ایرانی نیز شرکت کردم. اکنون علاوه بر اینکه با برخی هنرمندان ایرانی آشنا هستم دوستانی در مسکو پیدا کردم که حوزه علاقمندی ما مشترک است و آن موسیقی ایرانی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала