دو سناریو برای نفتکش سانچی

© REUTERS / 10th Regional Coast Guard Headquartersدو سناریو برای نفتکش سانچی
دو سناریو برای نفتکش سانچی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد حادثه نفتکش سانچی با کشتی کریستال گزارش کاملی را ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد حادثه نفتکش سانچی با کشتی کریستال گزارش کاملی را ارائه کرد.

این مرکز خسارات مادی این حادثه بالغ بر 110 میلیون دلار اعلام کرد و گفت که از آنجاییکه برخورد بین دو کشتی قطعی بود، کشتی چینی سعی کرد با محکمترین بخش بدنه خود با نفتکش ایرانی تصادف کند تا حداقل خسارت را ببیند.

دو سناریویی که میتواند عامل این تصادف باشد بدین صورت اعلام شد:

  • اختلال در سیستم ناوبری و راداری هر دو کشتی یا یکی از آنها: از انجاییکه منطقه‌ای که حادثه برخورد سانچی با کشتی کریستال رخ داده است، یکی از شلوغ‌ترین مناطق دریایی به‌ لحاظ ترابری بوده است. به‌ دلیل ارتباطات مخابراتی و راداری متعدد این احتمال وجود دارد که سیستم راداری کشتی ها و یا یکی از آنها دچار اختلال شود. دراین‌صورت، دو کشتی و یا یکی از آنها، نتوانستند با شناسایی همدیگر از تصادم جلوگیری کنند و یا اینکه زمانی متوجه حضور و احتمال برخورد با همدیگر شدند که دیگر نتوانستند واکنشی برای جلوگیری از تصادم انجام دهند.
  • از کار افتادن سیستم AIS و عدم‌واکنش درست از طرف هر دو کشتی یا یکی از آنها: امکان دارد رادار کشتی ها دچار اختلال نشده و دو کشتی می‌توانستند از طریق رادار موقعیت همدیگر را مشاهده کنند، به‌گفته مسئولان چینی در منطقه دریای چین شرقی به‌دلیل تردد فراوان احتمال از کار افتادن سیستم AIS وجود دارد، بنابراین احتمالا سیستم AIS دو کشتی چند ساعت قبل از برخورد دچار اختلال شده، ولی رادار کشتی‌ها مشکلی نداشته است. گفتنی است یکی از احتمالاتی که می‌تواند دلیل عدم‌واکنش بموقع باشد، دیده‌نشدن کشتی توسط یکی یا هر دو کشتی باشد. با توجه به این‌که دریای چین شرقی مملو از ترافیک کشتی‌ها بالاخص کشتی‌های ماهیگیری است، دریانوردی در این منطقه مشکل است. حال این‌که کشتی‌های ماهیگیری برای دیده شدن توسط کشتی‌های بزرگ از چراغ‌های پرنور و بزرگ استفاده کرده و کشتی‌های بزرگ مطابق قانون از چراغ‌هایی در جلو و پشت و چراغ‌های سبز و قرمز در دو طرف چپ و راست استفاده می‌کنند که از 3 تا 6 مایلی درصورتی که وضعیت دید مناسب باشد، قابل رؤیت است.
این احتمال وجود دارد که در حادثه سانچی چراغ‌های کشتی بین چراغ‌های بزرگ کشتی‌های ماهیگیری توسط یکی یا هر دو کشتی رؤیت نشده و واکنشی بموقع برای جلوگیری از تصادم انجام نگرفته باشد.

علت دقیق تصادم بین نفتکش سانچی و کشتی سی.اف. کریستال با بازکردن و بررسی اطلاعات جعبه سیاه کشتی‌ها مشخص می‌شود. ولی دو سناریوی اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو شناور یا یکی از شناورها و از کار افتادن سیستم AIS و عدم‌واکنش درست از طرف دو شناور و یا یکی از شناورها می‌تواند علل تصادم باشد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала