گزارش و تحلیل

آیا عفرین منجلاب ترکیه خواهد بود؟

© Photo / Sputnik Türkiye / Hikmet Durgunآیا عفرین منجلاب ترکیه خواهد بود؟
آیا عفرین منجلاب ترکیه خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ده ها کشته و زخمی در میان سربازان ارتش ترکیه شاید چیزی نبود که بعد از دو هفته توقع آن می رفت اما با توجه به شرایط میدانی احتمال اینکه این شرایط ادامه یابد بسیار زیاد است و احتمال آن می رود که ورود ترکیه به شمال سوریه تبدیل به منجلابی گردد که نتواند از آن خارج شود.

بصورت تاریخی تا به حال پیش نیامده که یک ارتش منظم بتواند در جنگ های نا منظم با شبه نظامیان پیروز از میدان بیرون آید و ارتش ترکیه هم از این ماجرا مستثنی نمی باشد.

ترکیه برای اینکه بتواند این ماجرا را جبران کند از نیروهای نظامی موسوم به ارتش آزاد سوریه و شبه نظامیان اسلامگرای همپیمان با خود استفاده کرده.

اما مشکل اصلی این است که کردها از خانه و کاشانه خود دفاع می کنند در حالی که شبه نظامیان همپیمان با ترکیه از دلارهای آخر ماه خود و اینجا است که انگیزه نقش اول را بازی می کند.

چند روز پیش ماجرای مثله کردن یک زن جنگجوی کرد اهل کوبانی توسط نظامیان اسلامگرای وابسته به ترکیه ماجرا را بسیار پیچیده تر کرد.

شهر کوبانی یک رمز پیروزی بر علیه داعش و نقطه عطفی در مبارزه با تروریست ها در سوریه به حساب می آمد و رفتار این جنگجویان با جسد جنگجوی کرد نشان می دهد که اینان از کردها کینه دیرینه ای دارند و بدیهی است که این رفتار آنها دیگر کردها را تحریک کند تا به کمک همکیشان خود بشتابند.

اگر به یاد داشته باشیم زمانی اهالی کوبانی توانستند بر علیه داعش پیروز شوند که داعشی ها همین حرکات را به نمایش گذاشتند و هزاران جنگجوی کرد از ایران و عراق و ترکیه و سوریه به کردهای کوبانی پیوستند و داعش را که تا آن زمان همه باور داشتند غیر قابل شکست است را شکست دادند.

نکته دیگری هم در این ماجرا است که بسیار مهم می باشد وآن این است که ظاهرا آمریکایی ها تسلیحات ضد تانک و ضد هواپیما در اختیار همپیمانان خود قرار داده اند که یکی از موشک های تاو آمریکایی روز گذشته بر علیه یک تانک ترکیه استفاده شد و یک موشک دوش پرتاب بر علیه یک هواپیمای روسی.

گو اینکه دولت مرکزی سوریه و ایران و روسیه از حضور آمریکا در منطقه شمال سوریه حمایت نمی کنند و کاملا مخالف طرح آمریکا برای تشکیل نیروی مخالف دولت مرکزی سوریه در شمال این کشور هستند، اما قطعا اینان به هیچ وجه موافق نحوه برخورد ترکیه با مردم کرد سوریه نمی باشند و قطعا در صورتی که ترکیه پیشتر با آنها مشورت و هماهنگ می کرد می توانستند با همکاری یکدیگر کاری کنند تا توطئه آمریکا نقش بر آب شود.

ترک ها باور داشتند که ظرف کمتر از دو هفته نه فقط عفرین بلکه منبج و شرق فرات را تصرف خواهند کرد اما شرایط موجود نشان می دهد که این ماجرا بسیار طولانی تر از پیش بینی ها خواهد بود و قطعا باید قبل از اینکه دیر شود فکری به حال این ماجرا کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала