گزارش و تحلیل

سرنوشت نامعین برجام

© REUTERS / Morteza Nikoubazlسرنوشت نامعین برجام
سرنوشت نامعین برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک تحلیل "ولادیمیر ساژین" خاورشناس و کارشناس در امور سیاسی در باره حوادث اخیر پیرامون برجام را تقدیم می کند.

این تفسیرگر معتبر روس می نویسد: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا 12 ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد که اگر از متن برجام همه نارسایی ها که به عقیده او در آن هست برداشته نشود ایالات متحده معامله هسته ای را فاقد اعتبار خواهد دانست.

پیشنهاد ماکرون برای اصلاح برجام - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد ماکرون برای اصلاح برجام
مسلما این خبر داغی نیست. ترامپ حتی در ماه اکتبر در جریان کارزار انتخاباتی قصد دولت خود به بارنگری برجام و خودداری از توافقی که قبلا با ایران حاصل شد را اعلام نمود. ترامپ به کنگره 60 روز مهلت داد برای بررسی نیاز به وضع تحریم های اقتصادی ضد ایرانی که پس از حصول توافق در مورد کاهش برنامه هسته ای آن توسط آمریکا منجمد شده بود. در حقیقت امر، لغو تحریم های ایالات متحده مربوط به برنامه هسته ای ایران به معنای تنها یک چیز است و آن خروج ایالات متحده از این معامله است.

در پایان ماه دسامبر 60 روز سپری شد. رئیس جمهور ترامپ، جرأت نکرد به طور رسمی توافق هسته ای را بدون موافقت اتحادیه اروپا، در درجه اول شرکت کنندگان این معامله یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا فسخ کند. اما در عین حال او یک اولتیماتوم را به اروپا داد. ترامپ گفت: این آخرین فرصت است که من از کشورهای کلیدی اروپایی برای پیوستن به ایالات متحده به منظور از بین بردن نارسایی های قابل توجهی در این معامله دعوت می کنم. اگر کشورهای دیگر در این مهلت (120 روز) کاری نکنند، من معامله ما را با ایران فسخ خواهم کرد.

در سیاست ضد ایرانی و ضد برجام ترامپ دو جهت مشاهده می شود: یکی تحریک ایران به خروج آن از برجام و دیگری تشویق اتحادیه اروپا آن هم با یک تعداد تهدید ها به ترک برجام.

ایران بر آن است که همه گونه بازنگری و تغییرات در متن برجام میسر نیست و روسیه و چین در این مساله از ایران حمایت می کنند.
عجالتا اتحادیه اروپا نیز از همین موضع پیروی کرده و معامله هسته ای با ایران را به شکلی که دارد پذیرفته است.

با این حال، ایالات متحده فرصت های زیادی و ابزارهای مختلفی برای تحت فشار سیاسی و اقتصادی قرار دادن اتحادیه اروپا دارد. این روزها دیپلمات های آمریکایی به اروپا سفر کردند تا اروپایی ها را متقاعد سازند که از ترامپ حمایت کنند.
فشار اقتصادی قدرتمندی نیز وارد می شود. بسیاری از شرکت ها و واحد ها در برابر این انتخاب قرار گرفتند: یا انجام تجارت در ایران یا قرار گرفتن زیر تحریم های آمریکا.

مصاحبه ای اختصاصی اسپوتنیک با امیرعبداللهیان دستیار ارشد رئیس مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
امیرعبداللهیان: همکاری تهران – مسکو در زمینه سوریه می تواند الگویی برای حل دیگر مشکلات باشد
سازمان بین المللی معتبر پژوهشی International Crisis Group (ICG) که مقر آن در بروکسل است در ماه های دسامبر و ژانویه از 63 تن از سران شرکت های فراملیتی مستقر در سراسر جهان نظرخواهی کرد. در میان آنها شرکت های انرژی، خودروسازی ، معادن، تکنولوژی، شیمیایی، داروسازی و دیگر شرکت های متنفذ جهانی بودند. این شرکت ها علاقه خود را به توسعه بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران و تمایل خود به دریافت سود از معامله هسته ای اعلام کردند. این معامله موانع همکاری با ایران را برطرف می کند. اما اقدامات ترامپ باعث ترس آنها می شود.

بدین ترتیب 79 درصد از مدیران ارشد پرسش شده گفتند که شرکت هایشان برنامه های ورود به بازار ایران را کاهش داده اند. 57 درصد از آنها از ترس نفوذ تحریم های کنونی آمریکا علیه آنها به عنوان دلیل اصلی این امر یا از سرگیری تحریم های هسته ای پس از فروپاشی برجام نام برده اند.

50 درصد اظهار داشتند که سخنان ترامپ در ماه اکتبر درباره لزوم تجدید نظر در توافقنامه ایران بر تصمیم آنها مبنی به ورود به بازار ایران تاثیر منفی گذاشت.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
ایده آمریکایی بازنگری برجام
در عین حال این امر بسیار جالب است که 63 درصد از پرسش شدگان تاکید کردند که برجام می تواند زنده بماند، حتی در صورتی که ایالات متحده آنرا بطور یکجانبه رد کند.

54 درصد از پاسخ دهندگان (ICG) معتقدند که اتحادیه اروپا اقدام به بازگرداندن "مقررات مسدود کننده" برای محافظت از شرکت های اروپایی از تحریم های یک جانبه ضد ایرانی از سوی ایالات متحده (با حمایت ایران از برجام) بر تصمیم خود مبنی بر سرمایه گذاری و حضور در ایران را تاثیر می گذارد.

"مقررات مسدود کننده" یعنی چه؟ اروپایی ها دارای یک سند جذاب — مقررات اتحادیه اروپا مورخه 22 نوامبر سال 1996 N 2271/96 "در مورد حفاظت از کاربرد اعمال قانونی خارج از قلمرو در کشور سوم". این سند حاوی قوانین ممنوعیت رعایت تحریم های خارج از قلمرو، از جمله ایالات متحده آمریکا است که منافع بازرگانی اروپا را پایمال می کند. این مقررات در دهه 90 قرن بیستم برای مخالفت با تحریم های خارج از قلمرو ایالات متحده علیه ایران و کوبا توسعه یافت. شاید اکنون بروکسل این سند را به خاطر بیاورد.

اما در هر صورت سرنوشت برجام در آغاز سال 2018 پیچیده و نامعیین باقی می ماند.

نتانیاهو و ترامپ - اسپوتنیک ایران
حمایت اسرائیل از تصمیم خروج از برجام آمریکا
اگر تلاش های ترامپ برای جلب کشورهای اصلی اتحادیه اروپا در ماجراجویی ضد ایرانی به موفقیت برسد، این امر در حکم سقوط برجام خواهد بود که منجر به پیامدهای غیر قابل پیش بینی در تمامی سطوح و تمامی فرمت های سیاست جهانی و منطقه ای و همچنین وضعیت داخلی ایران خواهد شد.

اگر اروپاییها همچنان در برابر فشار ترامپ ایستادگی کنند، یک گزینه خوش بینانه امکان پذیر است — به طور کلی برجام با مساعی ایران، روسیه، چین و اتحادیه اروپا (عمدتا آلمان، فرانسه و انگلیس) زندگی خواهد کرد.

اما هر طوری شده — یا ایالات متحده از به صورت یکجانبه به توافق هسته ای بی اعتنایی کند و یا مجبور باشد از اتحادیه اروپا پیروی کند این امر ناگزیر منجر به تضعیف اعتماد به آمریکا خواهد شد. و منفی ترین چیز — اعتماد به هر مذاکره در مورد مسائل هسته ای کشورهای موجود در"آستانه" تولید سلاح هسته ای هستند، تضعیف می کند. منظور در درجه اول کره شمالی است و اگر این فرایند ادامه یابد به سقوط رژیم عدم گسترش (ان پی تی) و ظاهر شدن پی در پی کره های شمالی جدید منجر خواهد شد.

همه اینها به نجوی از انحا ایالات متحده را به یک کشور مرتد تبدیل خواهد کرد که از حق اخلاقی برای فراخوانی به مذاکرات و معاملات هسته ای جدید محروم شده و مسئول بروز هرج و مرج هسته ای در جهان خواهد بود که البته پس از تخریب برجام فرا خواهد رسید.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала