اپیدمی دوپینگ

© Fotolia / Zest_marinaدوپینگ ورزشی
دوپینگ ورزشی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیمی از شرکت کنندگان مسابقات قهرمانی-2011 دو ومیدانی به مصرف دوپینگ اعتراف کردند.

به گزارش اسپوتنیک، مجله علمی «طب ورزشی» در شماره ماه ژانویه، نتایج  تحقیقات گروهی از دانشمندان در موضوع رواج دوپینگ در ورزش را منتشر کرد. این تحقیقات به سفارش آژانس جهانی ضد دوپینگ و انجمن جهانی فدراسیون دو میدانی انجام شد. این نظرسنجی  بدون افشای نام ورزشکاران انجام شد تا مشخص شود چه تعداد از ورزشکاران از دوپینگ و یا روش های ممنوعه با هدف بهبود نتایج خود استفاده کرده اند.

محققان، شرکت کنندگان در دو مسابقه بزرگ دو و میدانی در سال 2011 را مورد نظرسنجی قرار دادند- مسابقات قهرمانی دو و میدانی در «دائگو» و «دوحه». شرکت در نظرسنجی کاملا داوطلبانه بود. 1290 شرکت کننده مسابقه قهرمانی از کل 1841 سوالات را دریافت کردند و 1203 نفر با پاسخ به سوالات موافقت کردند.

نتایج  نظرسنجی  جالب بودند- 43,6% شرکت کنندگان مسابقه قهرمانی دو و میدانی و 57,1% شرکت کنندگان بازی های پان عربی در خصوص مصرف دوپینگ، جواب مثبت دادند. 70,1% نظرخواهی شدگان اعلام کردند که از مواد مختلفی استفاده کرده اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که دوپینگ- پدیده ای است که زیاد در بین ورزشکاران مشهور رواج دارد. در عین حال به گفته محققان، نمی توان در همه موارد مصرف دوپینگ توسط ورزشکاران را به اثبات رساند- فقط 2-1 درصد آزمایش های دوپینگ، مثبت هستند.

 

آندره آ پتروسی نویسنده دوم مقاله تحقیقی، پروفسور دانشگاه « کینگستون» در خصوص نتایج نظرسنجی گفت:«مسأله دوپینگ مسأله مهمی است.  اما نمی توان بدون ارزیابی دقیق سطح رواج آن نمی توان به مقیاس آن پی برد.  حتی اگر پایین ترین سطح — 10 درصد را در نظر بگیریم، که به نظر من دور از واقعیت است، باید بفهمیم کدام ورزشکاران در این 10 درصد جا گرفته اند. اگر برندگان در بین آنها باشند، پس این مسأله واقعا جدی است. در حال حاضر، مطابق با ارزیابی محققان ما،  سهم ورزشکارانی که دوپینگ مصرف می کنند خیلی بالاست. ارقام موجب نگرانی می شوند و نمی توانیم بدرستی معین کنیم که چه تعداد ورزشکار در واقع موازین ضد دوپینگ را رعایت می کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала