گزارش و تحلیل

چرا برای سوچی سنگ اندازی می کنند؟

© Sputnik / Mikhail Vosckresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر چرا برای سوچی سنگ اندازی می کنند؟
چرا برای سوچی سنگ اندازی می کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که چشم امید همه مردم سوریه به کنفرانس سوچی است برخی کشورها تلاش دارند با سنگ اندازی این کنفرانس را برهم بزنند.

بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده و همپیمانانش تلاش داشتند همانند اکراین حکومت مشروع مردم سوریه را سرنگون کنند و حکومت وابسته به خود را به قدرت برسانند و یا اگر موفق نشوند سوریه را به لیبی دیگر تبدیل کنند.
حضور مقتدرانه ایران و روسیه در سوریه و حمایت از دولت قانونی و مشروع این کشور منجر به شکست طرح ایالات متحده و همپیمانانش در این کشور گشت.
در واقع ایران و روسیه ادامه سرایت دومینوی طرح آمریکا و متحدینش به دیگر کشورها جلوگیری کردند و این بدعت را بر هم زدند، طرحی که می توانست کل جهان را بر هم بزند.
از همان ابتدا هم ایران و روسیه اصرار داشتند که طبق همه قوانین مشروع بین المللی آینده مردم سوریه باید توسط خود مردم سوریه رقم بخورد نه توسط دیگر کشورها تحمیل گردد.
در واقع کنفرانس سوچی هم اوج این تلاش ها به حساب می آید.

کردهای سوریه در نشست سوچی حضور می یابند - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه روسیه: کردهای سوریه در نشست سوچی شرکت می کنند
بدیهی است کشورهایی که تمایل ندارند صلح در سوریه برقرار گردد تمایل ندارند این کنفرانس به نتیجه برسد چون همه نقشه های آنها برهم می خورد.
برخی از این کشورها هیچ وقت به نظر مردمشان توجهی نداشتند و هیچوقت نظر مردم برای تعیین سرنوشتشان گرفته نشده بدیهی است که در صورتی که مردم سوریه سرنوشت خود را تعیین کنند مردم این کشورها هم متقاضی تعیین سرنوشت خود خواهند شد.
اسرائیل سالهاست به دلیل درگیر بودن دشمنانش توانسته نفس راحت بکشد و بدیهی است در صورت پایان ماجرای سوریه احساس خطر می کند.
آمریکا و کشورهای اوروپایی که هفت سال این جنگ را کش داده اند خیلی ناراحت هستند که ماجرا در سوچی به نتیجه می رسد.
حتی ماجرای اینکه اجلاس صلح سوریه در سوچی برگزار گردد و یا اینکه در کشورهای غربی نیز برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است وحاضر هستند بخاطرش سنگ اندازی کنند.
طبق دکترین غربی ها همه کنفرانس های صلح باید در شهری غربی برگزار گردد و نام شهرهایی مانند لندن، وین، پاریس، ژنو، لوزان و… روی آن باشد نه سوچی یا موسکو یا آستانه یا تهران یا…
نتیجه کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی یک سند 12 بندی بر اساس توصیه های دی میستورا خواهد بود - اسپوتنیک ایران
نتیجه کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی
به هر حال حضور بیش از 1600 شخصیت سوری در این اجلاس و خودداری حد اکثر یکصد نفر از حضور در این اجلاس به این معنا است که فقط حدود پنج درصد سوری ها مخالف این اجلاس هستند، که البته باید توجه داشته باشیم که این یکصد نفر نیز قرار بود در این اجلاس شرکت کنند ولی با فشار کشورهای غربی و عربی و اسرئیل در لحظه آخر از مشارکت در این اجلاس خودداری کردند.
این بدین معنا است که جبهه مخالف صلح در سوریه روز به روز ضعیف تر شده و مردم سوریه دیگر نمی خواهند دخالت های خارجی در کشورشان ادامه یابد.
همین که این تعداد در کنار هم در این اجلاس نشسته اند خود به خود یک پیروزی برای اجلاس سوچی به حساب می آید و نباید به غلو رسانه های غربی در خروجی این اجلاس توجه داشت، اولین جلسه این اجلاس قرار نیست کل ماجرای جنگ هفت ساله سوریه را ظرف چند ساعت به اتمام برساند بلکه تلاشی است تا همه ذینفعان ماجرا را رو در روی هم قرار دهد.
همین که سوچی موفق شده همه اینان را کنار هم قرار دهد خود یک موفقیت بسیار بزرگ به حساب می آید.
سنگ اندازی های ایالات متحده که به دلیل تضاد در مواضع خارجی آن میان سازمان سیا و پنتاگون و وزارت خارجه وکنگره و تویت های ترامپ است علیرغم اینکه همه مسایل بین المللی را دچار چالش وسردرگمی کرده اما فرصتی ایجاد کرده تا برخی بتوانند برای خروج از معضلات خود از آن استفاده کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала