گزارش و تحلیل

آمریکا فهرست کرملین را طبق مفاد تحریم «کاتسا» منتشر کرد

© Photo / Public domainوزارت خزانه‌داری آمریکا مقامات ارشد روسیه را در لیست تحریم قرار داد
وزارت خزانه‌داری آمریکا مقامات ارشد روسیه را در لیست تحریم قرار داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خزانه‌داری آمریکا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و دیمیتری مدودوف نخست‌وزیر روسیه را در لیست تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه روز دوشنبه لیستی از 114 تن از شخصیت‌های سیاسی ارشد و همچنین ۹۶ تن از «الیگارش»های روس (تجار ثروتمند و بانفوذ)  که ممکن است با تحریم‌های جدید واشنگتن روبرو شوند را منتشر کرد.  وزیر خارجه و نخست‌وزیر روسیه نیز در این لیست حضور دارند.

لیست کرملین آمریکا - اسپوتنیک ایران
لیست کرملین آمریکا
این فهرست منتشر شده به «گزارش کرملین» مشهور شده است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این افراد ثروت و قدرت خود را به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به دست آورده‌اند.

این فهرست در چارچوب تحریم هایی که در ماه اوت سال گذشته علیه مسکو وضع شد، تنظیم شده است. هر چند انتشار لیست الیگارش های روس به معنای تحریم آنها از سوی وزارت خزانه داری آمریکا نیست اما به نظر می رسد تحریم احتمالی بیش از پیش تجار بانفوذ روسیه را تهدید می کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مقامات ارشد روسیه از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه و «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه را در لیست تحریم قرار داد.

لاوروف و مدودف و ۱۰۰ مدیر دولتی روسیه در «لیست کرملین» آمریکا - اسپوتنیک ایران
لاوروف و مدودف و ۱۰۰ مدیر دولتی روسیه در «لیست کرملین» آمریکا
از دیگر مقامات روس که در لیست خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند، «ایگور شووالوف» معاون اول نخست‌وزیر، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، «ویتالی موتکو» ، «دیمیتری روگوزین»، «آرکادی دی ورکوویچ» معاونان نخست‌وزیر روسیه و همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «سرگئی شایگو» وزیر دفاع، «ماکسیم اورشکین»  وزیر توسعه اقتصاد، «الکساندر نوواک» وزیر انرژی، «آنتون سیلوانوف» وزیر امور دارایی، «ولادیمیر کولوکولتسوف» وزیر امور داخلی، «ماکسیم سوکولوف» وزیر حمل و نقل  و 17 نفر دیگر از اعضای کابینه هستند.

خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه (30 ژانویه) اکثر تجار روس از جمله رؤسای دو بانک بزرگ روسیه، فلزات سنگین و رئیس شرکت گاز روسیه را در لیست الگاریشی‌های نزدیک به کرملین قرار داد.

کرملین این لیست را تلاشی برای مداخله در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری روسیه که قرار است در ماه مارس 2018 برگزار شود، دانست.

اوایل روز گذشته، وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که نیازی نیست که تحریم‌های بیشتری در حال حاضر وضع شود. این گزارش طبق مفاد تحریم «کاتسا»  (قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها/CAATSA) تهیه شده است که تابستان گذشته به تصویب کنگره درآمد و در 2 آگوست 2017، ترامپ آن را امضا کرد.

حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و فلسطین، رئیس سازمان ایرانی «آزادی اورشلیم مقدس»، یکی از شرکت کنندگان  تصرف سفارت آمریکا در تهران در روز 4 نوامبر 1979 ،در مصاحبه با «اسپوتنیک» اعلام نمود که اینگونه اقدامات از طرف آمریکا نشانگر آن است که ایالات متحده تا چه حد به نفع منافع خود حاضر است حقوق بین المللی را نادیده بگیرد.

«آمریکایی ها خیلی احمقانه یک روشی را پیش گرفته اند که بر خلاف تمام عرف و قوانین بین المللی است و عوض اینکه بسوی دوستی و رفاقت و صلح و آرامش و ثبات همکاری مشترک، تحمل طرفین مقابل حرکت کنند، در جهت خشونت و بی ثباتی و بهم ریختن، درگیری و جنجال جلو می روند و خیال می کنند، اینها موثر می شوند».

« موضوع این است که منطقی برای کارشان ندارند و می خواهند با زورگویی، نظراتشان را تحمیل کنند و این متمدنانه نیست، مال دوره هجر است».

« ما از اوایل انقلاب، از این تحریم ها داشتیم و ایران هم خیلی قدرتمند به پیشرفت های خودش رسیده، اتفاقا در هر موردی که آنها ما را تحریم کرده اند، ما بیشتر رشد کرده ایم».

سرکار خانم "مریم جلالوند" به عنوان یک محقق از تهران، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد حقوق بین الملل استاد دانشگاه  «پیام نور» تهران معتقد است که اقدامات آمریکا در رابطه با 114 کارمند عالیرتبه فدراسیون روسیه، روسای شرکت هایی که دارایی آنها بیش از یک میلیارد دلار است، غیر قانونی است و  حقوق بین المللی را نقض می کند.

« یکی از ویژگی های تاریخ معاصر، ظهور آمریکا به عنوای کشوری هست که علاقمندی زیادی به وضع تحریم علیه کشورهای هدف خود در راستای اهداف سیاست خارجی خود دارد.

 

یکی از پایه های دکترین سیاست خارجی آمریکا تحریم علیه کشورهاست. آمریکا قهرمان بلامنازع تحریم ها در جهان است. تحریم هایی که آمریکا علیه افراد دولتی و غیر دولتی و بعضی از ثروتمندان روسیه انجام داده در تعارض شدید هم با حقوق بین المللی و هم حقوق بشر قرار دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала