استاد دانشگاه استانبول: آمریکا عامل حمله ترکیه به عفرین

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر استاد دانشگاه استانبول: آمریکا عامل حمله ترکیه به عفرین
استاد دانشگاه استانبول: آمریکا عامل حمله ترکیه به عفرین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایلتر توران استاد دانشگاه بیلگی استانبول ترکیه گفت: آمریکا، ترکیه را به حمله نظامی به عفرین سوریه وادار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، توران در باره حملات نظامی ترکیه به عفرین سوریه گفت: با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه نگرانی های ترکیه را برطرف نکردند و واشنگتن معتقد است نیروهای حفاظت از مردم کرد در سوریه ارتباطی با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ ک ک) ندارد، درواقع، آمریکا ترکیه را وادار به انجام عملیات شاخه زیتون کرد.
توران در پاسخ به این سوال که آیا ادامه و تشدید حملات به عفرین موجب وقوع جنگ قومیتی در این منطقه خواهد شد، گفت: باید به این مساله به شیوه ای متفاوت نگاه کرد. من فکر می کنم نیروهای حفاظت از مردم کرد در سوریه تهدیدی برای صلح داخلی در ترکیه و نیز صلح منطقه ای هستند. این نیرو به ابزار سیاست های آمریکا تبدیل شده و اقداماتی نیز برای تغییر ترکیب قومی منطقه انجام داد که بازگشت ساکنان اولیه و سکنی گزیدن در خانه هایشان را سخت کرده است.
توران در باره احتمال گسترش عملیات نظامی ترکیه به مناطق کردنشین سوریه گفت: رئیس جمهوری ترکیه از احتمال گسترش این عملیات سخن گفته است اما، به اعتقاد من، گمانه زنی درباره این مساله قبل از پایان موفقیت آمیز عملیات عفرین زود است.
این استاد دانشگاه استانبول در پاسخ به این سوال که آیا اعلام منطقه امن از سوی ترکیه به دستیابی به اهداف این کشور کمک می کند، گفت: ترکیه به تنهایی نمی تواند به اهدافش برسد و باید با سایر کشورها همکاری کند. به اعتقاد من، ترکیه باید برای تضمین حفظ امنیت این کشور در سازوکاری که پس از خروج نیروهایش از سوریه وضع خواهد شد با دولت سوریه گفت وگو کند.
عملیات شاخه زیتون روز شنبه(اول بهمن) و با حمله هواپیماهای نظامی ترکیه به مواضع کردها در عفرین سوریه آغاز شد.
ارتش سوریه این عملیات را محکوم و آنکارا را به نقض استقلال و تمامیت ارضی کشور متهم کرد.

ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه در تاریخ ۲۰ ژانویه از آغاز عملیات « شاخه زیتون» علیه تشکل های کرد در عفرین سوریه خبر داد. همزمان با ترکیه، مبارزین «ارتش آزادی سوریه» نیز فعال هستند. 

دمشق قاطعانه این اقدام ترکیه در عفرین را محکوم کرده و تاکید نمود که عفرین بخش لاینفک سوریه محسوب می شود. مسکو در ارتباط با اوضاع در عفرین از تمامی طرفین خواست که خوددار بوده و به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала