گزارش و تحلیل

پنتاگون: 30 هزار کرد - ارتش نیست

© AFP 2023 / AHMAD AL-RUBAYEپنتاگون: 30 هزار کرد - ارتش نیست
پنتاگون: 30 هزار کرد - ارتش نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، پنتاگون گزارش ها درباره قصد ایجاد یک ارتش جدید در شمال سوریه را رد کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده تأکید کرد که آن‌ها ترس ترکیه در مورد امنیت در منطقه را درک می کنند. در عین حال ایالات متحده به آموزش نیروهای نظامی کرد را که با "تروریست ها مبارزه می کند" ادامه خواهد داد.

 چنین بود واکنش واشنگتن به اظهارات آنکارا،پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، قول داد که تشکیلات کرد را نابود خواهد کرد. سوریه، روسیه و ایران نیز به شدت از پنتاگون انتقاد کردند.

وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه 17 ژانویه اعلام کرد که پنتاگون قصد ندارد یک ارتش جدید یا سایر واحدهای ویژه را در مرز سوریه و ترکیه تشکیل دهد. در عین حال متخصصان آمریکایی همچنان به آموزش تشکیلات محلی ادامه می دهند.

واشنگتن تأکید می کند که ترس ترکیه را درک می کند که قبلاً از ایجاد "نیروهای امنیتی مرزی" به سختی انتقاد کرد. پنتاگون گفت که وزارت دفاع ایالات متحده معتقد است که مبارزه با تروریسم در سوریه هنوز تمام نشده است. آنها همچنان با آنکارا همکاری خواهند کرد. در این سند همچنین اهداف اصلی تشکیلات "نیروهای امنیتی" مشخص شده. در میان آنها — کنترل مرز است که با کمک آن پنتاگون امیدوار است از فرار شبه نظامیان از کشور جلوگیری کرده و امنیت مردم محلی را تأمین کند.

گفتنی است که 14 ژانویه سرهنگ توماس ویل، رئیس بخش روابط عمومی ستاد عملیات ناتو موسوم به قاطعیت تزلزل ناپذیر، قصد ایالات متحده برای آماده سازی نیروهای امنیتی مرزی شامل مبارزان نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را اعلام کرد. دیرتر ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده  به درخواست رسمی آرتی — تلویزیون روسیه درباره جزئیات شکل گیری نیروهای امنیتی مرزی سوریه پاسخ داد.

در این پاسخ آمده است: ائتلاف در همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه سعی دارد نیروهای امنیتی مرزهای سوریه را تشکیل و آموزش دهد. در حال حاضر حدود 230 نفر در دوره اول قرار دارند، هدف نهایی در چند سال آینده افزایش تعداد این نوع نیروها تا حدود 30 هزار نفر است. همچنین اشاره شده است که "از نظر تشکیل و آموزش اولیه پرسنل، نیروهای امنیتی مرزی  تشکیلات اساسا جدیدی نیستند.

 ائتلاف همچنین اضافه کرد: احتمال می‌رود که برای ادامه عملیات نابودسازی داعش و جلوگیری از احیای آن، این گروه جدیدی شامل پانزده هزار نفر از نظامیان دارای تجربیات جنگی عضو سابق نیروهای دموکراتیک سوریه باشد.

همچنین رسانه ها گزارش دادند که ایالات متحده در چارچوب معامله محرمانه به کردها یک سری موشک های ضد هوایی قابل حمل داد.

کردستان - اسپوتنیک ایران
خطر استقلال کردستان برای امنیت کشورهای منطقه

ابتکار ایالات متحده مبنی برایجاد "نیروهای امنیتی مرزی" توسط همه بازیگران منطقه ای و در درجه اول، دمشق رسمی محکوم شد. در گزارش وزارت امور خارجه سوریه به نقل از خبرگزاری سانا آمده است: سوریه به شدت تصمیم آمریکا برای ایجاد گروه های مسلح در شمال شرق کشور را محکوم می کند، که تجاوز آشکار علیه حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض آشکار حقوق بین المللی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا بارها به من اطمینان داده که تنها هدف حضور ایالات متحده در سوریه (از جمله نیروی هوایی و نیروهای ویژه  زمینی) همراه با نیروهای ائنلاف، نابودسازی داعش است. حتی اگر ما به این واقعیت توجه کنیم که به گفته آمریکایی ها همه چیز به طور کامل ازبین برده نشده است، زیرا مراکز جداگانه داعش و دسته های جداگانه تفنگداران باقی مانده است، در حال حاضر اقداماتی که ما مشاهده می کنیم نشان می دهد که ایالات متحده هنوز خواهان تمامیت ارضی سوریه نمی باشد.

در عین حال  ترکیه در مورد اظهارات واشنگتن در باره تشکیل "نیروهای امنیتی مرزی" واکنش شدیدی نشان داد. آنکارا، که یک متحد  آمریکا  در ناتو است، گفت که آماده است تشکیلات  در مرز ترکیه — سوریه را نابود کند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  گفت: اکنون آمریکا در نزدیکی مرزهای ما یک ارتش تروریستی ایجاد می کند که امنیت ترکیه را تهدید می کند. وظیفه ما این است که این ارتش را تا زمانی که به وجود بیاید خفه کنیم. اگر آمریکا بخواهد با این موجودات وحشی همکاری کند، این کار خودش است. ولی ما اجازه این کار را نخواهیم داد.

ایران نیز از جمله کشورهایی بود که علیه تشکیل "نیروهای امنیتی مرزی" در سوریه برخاستند.  وزیر خارجه این کشور در پیام منتشره در تلگرام اشهار کرد: بیانیه آمریکا در بازه تشکیل نیروهای امنیتی جدید مرزی در سوریه مداخله آشکار در امور داخلی این کشور و دلیل تشدید بحران است. به گفته پروفسور حسين باغچی کارشناس ترک در روابط بين الملل ممکن است کل شمال سوريه تحت کنترل تشکيلات کرد قرار گیرد.

وی افزود: اتفاقاً ترکیه و دولت بشار اسد علاقه مشترکی پیدا کردند. اگر آنها همکاری نکنند، کردها، بر اساس حمایت ایالات متحده، قادر خواهند بود تمام بخش شمالی سوریه را تحت کنترل خود در آورند.

باغچس همچنین احتمال می‌دهد که آنکارا می‌تواند به عملیات نظامی متوسل شود. چندی پیش رئیس جمهور اردوغان و دیگر مقامات گفتند که ترکیه آماده است به اقدامات نظامی بپردازد. احتمال دارد که او واقعا این کار را انجام دهد.

این کارشناس در پایان گفت: در روابط بین ترکیه و ایالات متحده که در ناتو متحد هستند یک موقعیت جدیدی پدید آخواهد آمد که در آن منافع آنها مغایر همدیگر خواهد بود. به این ترتیب یک بحران جدی نظامی منطقه ای در حال پیدایش است، اما این به معنی آن نیست که بروز درگیری مسلحانه بین ایالات متحده و ترکیه ناگزیر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала