گزارش و تحلیل

روسیه دوباره آمریکا را فریب داد

© Sputnik / Ilya Pitalevروسیه دوباره آمریکا را فریب داد
روسیه دوباره آمریکا را فریب داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه "واشنگتن پست" سرمقاله شماره روز جمعه 11 ژانویه خود را به اوضاع سوریه اختصاص داده که اسپوتنیک متن آنرا به شما تقدیم می کند:

روسیه در سال گذشته به انعقاد چند توافق نامه درباره آتش بس و ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه نایل آمد. روسیه یکی از این توافقنامه ها را که به جنوب غربی سوریه مربوط می شود، با آمریکا امضا کرد. کرملین ادعا می کرد خواستار نیل به برقراری آتش بس در سوریه و پایه ریزی اساس لازم برای امضای پیمان صلح بین رژیم بشار اسد و گروه های شورشی است که بخشی از آنها از حمایت غرب برخوردار هستند.
کسانی که مدتهاست ناظر جریان جنگ در سوریه هستند، هشدار می دادند این آتش بس همچون بسیاری از آتش بس های دیگر حاصله با موافقت روسیه و رژیم اسد بلافاصله پس از حمله دوباره این متحدان به مناطق تحت کنترل معارضان نقض خواهد شد. اما رئیس جمهورترامپ به همراه دستیارانش با خوش بینی می گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صادقانه خواستار صلح است. ترامپ در ماه ژوئیه گفت:"اگر ما…چند آتش بس دیگر به دست آوریم، پرواز گلوله ها در سوریه بطور ناگهانی قطع خواهد شد". رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا اعلام کرد:" من فکر می کنم دولت روسیه بطور مشخص به تعهدات خود پایبند است".
اما اکنون برای دولت ترامپ همچون دولت اوباما قبل از او واضح می شود که ارزش حرفهای روسیه درباره سوریه چقدر است. ارتش دولتی سوریه با حمایت هوایی شدید روسیه پیشروی های جدیدی در دو منطقه کاهش تنش انجام می دهد. یکی از آنها در غوطه شرقی در حومه دمشق و دومی در استان ادلب در شرق سوریه قرار دارد. در ادلب که صدها هزار آواره در زمان جنگ به آنجا پناهنده شده اند، فرار دسته جمعی جدید مردم آغاز شده و بیش از صد هزار نفر به سوی شمال و مرز ترکیه حرکت کرده اند.
پیشروی ارتش سوریه در ادلب با اعتراضات شدید ترکیه روبرو شده که قبلا درباره برقراری آتش بس در این منطقه با روسیه به توافق رسیده بود. روسیه بنوبه خود به خاطر حملات پهباد های دست ساز ناشناخته به پایگاه های هوایی خود اعتراض می کند. در همین حال دولت ترامپ با همه نیروی خود تلاش می کند به این خونریزی جدید بی اعتنا باقی بماند. مقامات رسمی به عملیات جنگی در ادلب اهمیت ناده و اعلام می کنند بیشتر، گروه های شورشی در رابطه با گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی (داعش) در آنجا مستقر هستند.
این توضیح بسیار راحتی است که رژیم اسد و روسیه برای توجیه نقض تعهدات سابق خود بطورمنظم از آن استفاده کرده اند. واقعا هم گروه های افراط گرا کنترل بخش بزرگی از ادلب را بر عهده دارند اما ترکیه اعلام می کند نیروهای گروه میانه روی موسوم به ارتش آزاد سوریه در نبردها شرکت دارند. ما از برخی از رهبران ارتش آزاد سوریه نیز که اکنون برای بازدید در واشنگتن هستند، چنین بیاناتی را شنیده ایم.
انبوه پناهجویان بیچاره در حال حرکت به سوی ترکیه که از امکانات لازم برای گرم کردن خود در سرمای زمستان محروم می باشند ، تروریست نیستند. اگر این پیشروی با موفقیت روبرو شود، نه فقط روسیه بلکه ایران، نزدیک ترین متحد اسد مواضع خود را در سوریه تقویت خواهند کرد.


خلاصه ایالات متحده دوباره دارد در سوریه به روسیه می بازد. رژیم اسد پیگیرانه و بی وقفه حکومت خود را با استفاده از روش های قهری احیا می کند و مسکو در این کار همه گونه به وی کمک می رساند. دولت ترامپ که از مقابله با چنین استراتژی خشونت باری امتناع ورزیده و حتی نمی خواهد به آن اعتراض کند، ضعف خود را به معرض نمایش می گذارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала