ساخت اولین آینه‌ بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان

© Fotolia / Mopicقرار است بزرگترین تلسکوپ جهان در سال 2024 به بهره برداری برسد
قرار است بزرگترین تلسکوپ جهان در سال 2024 به بهره برداری برسد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرار است بزرگترین تلسکوپ جهان در سال 2024 به بهره برداری برسد.

به گزارش اسپوتنیک، نام ELT به معنای تلسکوپ بیش‌ از حد بزرگ برای عظیم‌ترین تلسکوپ جهان کاملا برازنده است. کار ساخت این تلسکوپ عظیم در سال 2014 آغاز شد و طبق برنامه قرار است در سال 2024 به بهره‌برداری برسد.

آینه اصلی این تلسکوپ بیش از 39 متر قطر و نیم متر ضخامت دارد و از 798 قطعه آینه شش ضلعی جداگانه تشکیل شده است و کار تولید اولین قطعه آن انجام گرفته است. کار تولید آینه‌های این تلسکوپ به شرکت آلمانی Schott محول شده است که پیش‌تر آینه‌های تلسکوپ بزرگ Keck را ساخته بود. شرکت شووت در نهایت باید 931 قطعه آینه تولید کند که 133 قطعه آن به عنوان قطعات یدکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برای ساخت این آینه‌ها، شیشه را با حرارت 1400 درجه سانتیگراد به حالت مایع در می‌آورند و در قالب‌ها می‌ریزند و به مدت چند هفته در قالب باقی خواهند ماند تا آرام آرام سرد و سخت شوند. بعد از آنکه کاملا سخت شد، سطح آینه را به اندازه 15 میلیونیوم سانتیمتر جلا می‌دهند تا یکی از مسطح‌ترین سطوح موجود در دنیا بدست آید.

در نهایت قرار است عظیم‌ترین تلسکوپ جهان در بیابان‌ آتاکاما در شمال کشور شیلی که یکی از بهترین مکان‌های کره زمین برای رصد آسمان است، نصب شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала