گزارش و تحلیل

چرا یک شهروند افغانستان در کریمه به حبس ابد محکوم شد؟

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر چرا یک فرد افغانی در کریمه به حبس ابد محکوم شد؟
چرا یک فرد افغانی در کریمه به حبس ابد محکوم شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «ماسکوفکسکی کامسامولتس» چاپ روسیه، کبیر محمد یک شهروند اوکراینی افغانی تبار که در ماه سپتامبر 2016 با خانواده خود برای استراحت وارد کریمه شد به محض ورود در فرودگاه بازداشت گردید.

در فرودگاه بین‌المللی سیمفروپل به او اعلام کردند که او در حقیقت امر یک جنایتکار ایرانی محمد کبیر نیازی است و از دادگستری جمهوری اسلامی ایران فرار کرده است. پایگاه الکترونیک نشان داد که او با اسم محمد کبیر نیازی در جمهوری اسلامی ایران تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

کشف قبر کودک دوران باستان - اسپوتنیک ایران
کشف قبر کودک دوران باستان در کریمه
اینک یک سال و نیم است که این افغان 49 ساله نمی‌تواند به خانه خود باز گردد هر چند که بعد از مدتی روشن شد که اشتباه صورت پذیرفته است. وی در انتظار انتقال به ایران از حق ترک شبه جزیره کریمه محروم شده است. ایران در مورد پرونده او ارتباط بر قرار نکرده و استرداد او را درخواست ننموده است. در فایل‌های اینترپل نیز اسم او ذکر نشده است. او هرگز در ایران نبود.

همسر او «اوکسانا» می‌گوید که حتی اگر وی امکان داشت مایل نیست از کریمه فرار کند چون فردی قانون پذیری است. ایران در طول این مدت هیچ اسنادی در تأیید تقصیر کبیر محمد را نفرستاده است. مقام های کریمه در مورد سرنوشت کبیر محمد بی‌تفاوت اند واگر لازم باشد حاضر اند وی را تا ابد در کریمه نگه دارند.

همسر وی می گوید:

ولی از همه بدتر این است که وضع مزاجی او زیر خطر قرار گرفته است. وی در زندان دستخوش سکته مغزی شد و حالا که آزاد گردید وضع سلامتی اش چندان خوب نیست و به عمل جراحی نیاز دارد. لیکن این عمل را تنها در مسکو یا سن پترزبورگ نه در کریمه انجام می دهند. وی می‌تواند بدون این عمل بمیرد. بعلاوه او تبعه اوکراین است و اما رفتن به اوکراین هم برایش ممنوع است. از همان ابتدا معلوم شده بود که در فرودگاه سیمفروپل کریمه کبیر محمد عوض یک شخص دیگر گرفته شد و اشتباه بروز کرد ولی نه در آن زمان و نه حالا هیچ‌کس مایل نیست برای اصلاح کردن آن کاری بکند.

روزنامه «ماسکوفکسکی کامسامولتس» نوشت:

ما شاهد آن هستیم که در مورد این شخص افغانی همه قوانین انسانی، روسی و بین‌المللی پایمال شده و می شوند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала