گزارش و تحلیل

آمریکا به چه دلیلی کلاهک های هسته ای کوچک را ترجیح می دهد؟

© AFP 2023 / Christopher Senenkoآمریکا به چه دلیلی کلاهک های هسته ای کوچک را ترجیح می دهد؟
آمریکا به چه دلیلی کلاهک های هسته ای کوچک را ترجیح می دهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، مطابق استراتژی جدید هسته ای آمریکا زیردریایی های راهبردی کلاس «اوهایو» را به مهمات هسته ای تاکتیکی تسلیح خواهد کرد.

«جان ولفستال» مدیر سابق شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با «گاردین» نقشه های جدید نظامیان ایالات متحده را افشا کرد. به گفته وی، بزودی طراحی کلاهک های هسته ای برای موشک های قاره پیمای دریاپایه «ترایدنت 2» شروع می شود. به عقیده واشنگتن موجودیت این چاشنی های کوچک روسیه را از وسوسه کاربرد سلاح تاکتیکی در اروپا برحذر خواهد داشت. و اما پشت سر این افشاگری ها چه چیزی ممکن است نهفته باشد؟

ایده تبدیل «ترایدنت ها» به وسیله حمل سلاح تاکتیکی از نظر فنی مهمل است. هدف تولید ترایدنت — ایراد ضربه خلع سلاح کننده به دشمن در صورت بروز اختلاف هسته ای جهانی بود. این سلاح کوچکترین زاویه انحراف کلاهک ها داشت و این امر امکان می‌داد کاری شود تا موشک های شوروی دارای پنهان صد در صد در چاه ها به صورت مطمئن نابود شوند. کلاً یک موشک حامل ترایدنت می‌تواند هشت کلاهک 475 کیلوتنی یا 14 کلاهک 100 کیلوتنی به مسافتی تا 7800 کیلومتر را پرتاب کند. اگر تعداد کلاهک های جنگی کاهش داده شود مسافت پرواز آن‌ها تا 11300 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

کارشناسان می‌گویند که پیشنهاد استفاده از وسایل قدرتمند برای حمل کلاهک های کوچک هسته ای از نظر دیگر هم عجیب و غریب است. ژنرال لئونید ایواشف رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه به ریا نووستی گفت:

این یک دکترین بسیار خطرناک است. هنگامی که موشک ترایدنت از زیردریایی پرتاب می شود، دشمن (به احتمال زیاد ما) نمی داند که کلاهک های راهبردی یا تاکتیکی پرتاب شده بودند و طبعا او با یک ضربه دندانشکن پاسخ خواهد داد و این عمل به یک جنگ هسته ای بزرگ ابعاد منجر خواهد شد. "

با این حال منطق معیینی در برنامه های آمریکایی ها وجود دارد. ایواشف معتقد است که ابتدای آن باید در اوایل دهه 2000 جستجو شود. در آن زمان آمریکایی ها وضع سلاح های هسته ای را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که موشک های استراتژیک دارای کلاهک های قدرتمند هرگز استفاده نخواهند شد، زیرا این امر منجر به عواقب بسیار غم انگیزی برای همه طرف‌های درگیر خواهد شد و در ایالات متحده، نظریه ایراد ضربه جهانی سریع غیرهسته ای مستقیم با استفاده از سلاح های بسیاردقیق تدوین شد. با این حال، به زودی، تحت فشار امرای ارتشی ایالات متحده، تصمیم گرفته شد که کاربرد سلاح های هسته ای نیز زیادی نخواهد بود و این ضربه باید با کاربرد سلاح هسته ای کم قدرت باشد.

ایوان کناوالوف، معاون مدیر موسسه تحلیلات سیاسی و نظامی مسکو به ریا نووستی گفت: علاوه بر کلاهک های جدید برای ترایدنت، آمریکایی ها به مدل دواردهم بمب هسته ای بی 61 تکیه امید بستند. وی توضیح داد که این یک بمب کوچک است که می تواند بر روی هر پلتفرم هواپیمایی از جمله هواپیمای "اِی 10" نصب شود. سیاستمداران و نظامیان آمریکایی معتقدند که چنین سلاح ها آسیب جدی نخواهند آورد. این یک اشتباه بزرگ است.

به گفته کارشناسان، عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد، زیرا چنین روندی سرحد تصمیم گیری در مورد استفاده از سلاح های هسته ای را کاهش می دهد. با این حال، ممکن است که آخرین اظهارات مشروط به دلایل صرفا سیاسی باشد.
لئونید ایوشف گفت:

ظاهراً پشت این " نشت ها " تلاش برای فشار سیاسی بر روسیه قرار دارد. ما فعالانه موشک های بالدار و بالستیک را که به راحتی از سیستم دفاع موشکی ایالات متحده عبور می کنند ایجاد می‌کنیم و شاید در آن سوی اقیانوس یک کمی ترسیدند و سعی کردند به ما هشدار دهند.


به گفته همصحبت های ریا نووستی، امروزه روسیه دارای ذخایر کافی برای پاسخ دادن به گسترش زرادخانه های سلاح های هسته ای تاکتیکی و وسایل حمل آن در آمریکا است. لازم نیست بگویم که ایجاد مهمات جدید توسط آمریکایی ها خطر تشویق روسیه به مسابقه تسلیحاتی را دارد.
ایوان کناوالوف گفت:

ما آماده هستیم. تمام توانایی های سلاح های هسته ای تاکتیکی که در جریان جنگ سرد در کشور ما جمع شده حفظ شده است. علاوه بر این، ما دارای موشک های جدیدی هستیم که می‌توانند از هر نوع سیستم پدافند هوایی عبور کنند. چارچوب دفاع موشکی ما سخت بسته است. بنابراین، مقدم برهمه ما باید همکاران خارجی ما را به عقل سلیم دعوت کرده و آن‌ها را به صرف نظر کردن از این استراتژی بسیار خطرناک قانع سازیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала