گزارش و تحلیل

از ادعای آذربایجان تا ثبت جهانی چوگان به نام ایران+ویدیو

© Sputnik / سمیه پسندیدهاز ادعای آذربایجان تا ثبت جهانی چوگان به نام ایران
از ادعای آذربایجان تا ثبت جهانی چوگان به نام ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از تلاش گسترده و رایزنی‌های بین‌المللی و همکاری نزدیک وزارت ورزش و جوانان ایران، فدراسیون چوگان و سازمان میراث فرهنگی، رشته چوگان در آذر ماه 1396 به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت جهانی شد.

خبرگزاری اسپوتنیک- در همین خصوص یاشار بی غم دبیر فدراسیون چوگان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: طبق اسناد و مدارک موجود در سراسر دنیا کارشناسان بر این باور هستند که «چوگان» از قدیمی ترین و ابتدایی ترین ورزشهای جهان به شمار می آید. اولین بار در کارنامه بازی چوگان از «اردشیر بابکان» بنیان‌گذار سلسلهٔ ساسانی نام برده شده و سپس در بسیاری از اسناد تاریخی، دست نوشته های باقی مانده از تاریخ نگاران، سرودها و آثار نویسندگان اشاره هایی به بازی چوگان شده، اگرچه در هیچکدام از این نوشتار درباره چگونگی انجام این ورزش صحبتی به میان نیامده است. به عنوان مثال در شاهنامه تعداد بازیکنان 14 نفر ذکر شده و در قابوسنامه به عدد 8 اشاره گردیده، اما آنچه مسلم است اینکه خاستگاه و زادگاه چوگان در ایران می باشد و از این کشور به تمامی دنیا صادر شده است.
دبیر فدراسیون چوگان افزود، در دوره هخامنشیان چوگان به عنوان مشق رزم شناخته می شد و تمام نظامیان و سواره نظام به عنوان رکن اصلی ارتش کشور می بایست توانایی و دانش انجام این بازی را داشته باشند، اما بعد از آن در بسیاری اعیاد، جشنها و مراسم شادی توسط مردم عادی بازی چوگان انجام می گرفت. در نقاط مختلف کشور ایران آثار و نشانه هایی از بازی چوگان به چشم می خورد که میدان نقش جهان در اصفهان از قدیمی ترین زمین بازی چوگان در کل دنیا به حساب می آید و استاندار این زمین بازی مبنایی برای تمام زمین بازیهای چوگان در دنیا قرار گرفت و دروازه های سنگی زمین بازی چوگان هنوز نیز در میدان نقش جهان اصفهان موجود می باشد.
بازی چوگان به کشور هند نیز راه یافت و بعدها طی تاریخ که انگلیسی هایی بر هندوستان چیره شدند، پس از آشنایی با چوگان چنان شیفته این بازی شدند که به فرا گرفتن آن پرداختند. به این ترتیب چوگان به اروپا راه یافت و سال ١٨٨٠ بازیهای جهانی به نام جام «وست چستر» آغاز شد و در پی این رویداد بود که چوگان به سرعت در آمریکای شمالی و جنوبی گسترش یافت، اما متاسفانه این بازی در زادگاه خود آسیبهای بسیاری دید و رو به فراموشی گذاشت، به همین دلیل در گذششته هندوستان کانون جهانی این بازی بشمار می آمد.
یاشار بی غم در ادامه خاطر نشان کرد، در آغاز انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی بازی چوگان برای مدت زمانی تعطیل شد و کاربرد زمینهای چوگان بیشتر در سوارکاری مورد استفاده قرار گرفت، تا اینکه سال 1381 فدراسیون چوگان تاسیس شد و زمینهای بازی چوگان فعالیتهای منسجم خود را از سر گرفتند.
چوگان جزئی از تاریخ وهویت ایرانیان به‌حساب می‌آید، بر همین اساس احیای فرهنگی این ورزش نیز بسیار مورد توجه فدراسیون چوگان قرار دارد. سالهای 76-77 زمزمه هایی از سوی برخی کشورها مانند چین و هند مبنی بر ثبت جهانی این ورزش به نام خودشان شنیده شد، بر این اساس برخی از دوستداران و علاقمند بازی چوگان و راس آنها جناب آقای حمزه ایلخانی زاده رئیس سابق فدراسیون چوگان بر آن شدند تا اقدامات لازم برای ثبت این ورزش به نام زادگاه اصلی آن یعنی ایران اقدام نمایند. با همکاری فدراسیون چوگان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بنا شد تا این ورزش ابتدا به ثبت ملی برسد و بعد از آن اقدامات لازم برای ثبت جهانی آن انجام پذیرد و در 19 اسفند 1388 چوگان به ثبت ملی رسید.
یاشار بی غم دبیر فدراسیون چوگان در گفتگو با اسپوتنیک بیان داشت، مرداد ماه سال 1392 متوجه شدیم کشور آذربایجان پرونده ای به نام چوگان را به یونسکو ارسال نموده و به محض آگاهی از این موضوع با نماینده کشور ایران در یونسکو مکاتبه نمودیم، اما با توجه به اینکه دولت یازدهم تازه در راس کار قرار گرفته بود و علیرغم بسیاری مکاتبات و پیگیریها موفق نشدیم که این موضوع را موفقیت آمیز پیش ببریم. اما خوشبختانه کمی دیرتر با تلاشهای آقای ایلخانی زاده و ارتباطی که با فدراسیون جهانی برقرار شد، آذربایجان را در این پرونده به عقب کشاندیم، تا جاییکه آذربایجان اعلام نمود ما داعیه دار بازی چوگان نیستیم و در فرهنگ این کشور بازی مرسوم بوده به نام «چوغان با اسب قره باغ» که به منظور جلوگیری از فراموشی آن اقدام به ثبت یونسکو نموده اند، البته لازم به ذکر است که این بازی در آذرماه 1392 به نام آذربایجان به ثبت رسید. از سویی یونسکو به ایران اعلام نمود حق ثبت چوگان به نام ایران هنوز وجود دارد و با تشکیل پرونده نامزدی ثبت جهانی چوگان این پرونده پیش گرفته می شود.
ایران ملزم بود تا مدارک فنی و دقیقی ارائه دهد چراکه فرصت چندانی برای مردود شدن و ارائه مدارک جدید نداشت. در این میان نیاز به ارائه مستندات و آثاری بود که آقای ایلخانی زاده با هزینه شخصی خود تهیه نمودند و در نهایت 11 فروردین 1395 پرونده ایران به یونسکو ارسال گردید. به این ترتیب برای ایران پرونده ای کاملا دقیق و بی نقص تهیه شد و جا دارد که از جناب دکتر نظری و دکتر طالبی، آقایان ابراهیم نژاد، گودرزی و آقای والی به خاطر تلاشهای پیگیر تشکر نمایم. در نهایت آذرماه 1396 بدون هیچگونه رای مخالف، ایراد و مشکل فنی در پرونده برای همیشه چوگان به نام کشور ایران به ثبت رسید.
وضعیت چوگان در ایران
دبیر فدراسیون چوگان ایران در پایان گفت: فدراسیون چوگان یکی از جوان ترین فدراسیونهای ورزشی در ایران است، اما در حال حاضر با توجه به زیرساختهای مورد نیاز ورزش چوگان منجمله اسب، ادوات و تجهیزات و زمین بازی می توان گفت که وضعیت خوبی داریم. تیر ماه 1396 برای اولین بار در تاریخ، ایران میزبان بازیهای بین المللی مقدماتی جام جهانی در گروه E بود و این امر نشان می دهد کشور از دو منظر زیرساخت و مسائل فنی آمادگی آن را دارد تا میزبان مسابقات در رده بین المللی باشد.
اکنون آرژانتین پرچمدار ورزش چوگان در دنیا است که بالغ بر چندین هزار اسب چوگان و بازیکنان حرفه ای چوگان در اختیار دارند. ایران نیز در این سالها توانست از تجربیات ارزشمند مربیان آرژانتینی هم در عرصه آموزش بازیکنان و هم درآماده سازی اسبها بهره مند گردد، تاجاییکه تیم ملی خوبی داریم که می تواند با سایر کشورها رقابت نماید. علاوه بر آن برنامه های مدونی در زمینه اعزام بازیکنان تیم ملی به خارج از کشور و بکار بردن مربیان خارجی برای تیم ملی در دست انجام است، همچنین برنامه هایی به منظور تربیت اسب چوگان داریم، چراکه هراسب چوگان نیازمند یک بازه زمانی سه تا چهار ساله است برای اینکه امکان برکارگیری آن در زمین بازی وجود داشته باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала