گزارش و تحلیل

دیوار مرزی ترکیه-ایران به چه درد آنکارا می خورد؟

© REUTERS / ÜMİT BEKTAŞدیوار مرزی ترکیه-ایران به چه درد آنکارا می خورد؟
دیوار مرزی ترکیه-ایران به چه درد آنکارا می خورد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به تارنمای روسی "رگنوم"، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه از استان های آغری و ایغدیر هممرز با ایران بازدید کرد و از چگونگی احداث دیوار امنیتی بتنی بین دو کشور مطلع شد.

درازای مرز مشترک دو کشور حدود 500 کیلومتر است و طول دیوار امنیتی مرزی فقط 144 کیلومتر خواهد بود. در بقیه فاصله تنها برج های دیده بانی، موانع فلزی و نورافکن ها قرار خواهند داشت. سویلو اظهار داشت: در جریان هشت ماه اخیر 50 درصد دیوار ساخته شده است. به گفته وی ساخت این موانع برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و نفوذ مهاجران ضرورت دارد.

ساخت دیوار مرزی ترکیه با ایران به خاطر چیست؟ - اسپوتنیک ایران
ساخت دیوار مرزی ترکیه با ایران به خاطر چیست؟
در این رابطه روزنامه Hurriyet Daily News چاپ ترکیه با استناد به یک منبع در رهبری ترکیه نوشت که حزب کارگر کردستان در امتداد مرز با ایران در ترکیه دارای تعداد زیاد اردوگاه ها می باشد و در آنها از 800 تا یک هزار رزمنده کرد بسر می برد. آنها برای انجام حمله به ترکیه می آیند و سپس به پایگاه های خود باز می گردند. معلوم است که در اراضی عراق و سوریه جنگ جریان دارد. ولی ترکیه به چه دلیلی از ایران واهمه دارد؟ تعداد زرمندگان و قاچاقچیان کرد در خاک ایران اندک است. تا چه رسد به اینکه آنکارا و تهران در سوریه و قطر متحد هستند. لازم به یادآوری است که زمانی بود که در مطبوعات ترکیه و ایران می نوشتند که دو کشور در باره مبارزه مشترک با جزب کارگر کرد و جناح ایرانی آن به توافق غیر علنی رسیدند.

ولی نکاتی هم وجود دارد که شایان توجه استد. زمان دیدار وزیر ترک از نواحی هممرز، با زمان گسترس اعتراض ها در ایران مصادف شد و خود سفر جنبه تفتیشی داشت. این به معنای آن است که ترکیه بیم آن دارد که حوادث در ایران جنبه منفی را به خود گرفته و کردهای ساکن حوزه مرزی ایران همان کمکی را از آمریکا دریافت کنند که ترکهای ساکن سوریه حالا می گیرند. چند روز پیش روزنامه سراسری عربی Asharq al-Awsat با استناد به گفته های یک منبع بلندپایه غرب نوشت: واشنگتن در آینده نزدیک قصد دارد قدم هایی را بر دارد برای به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک منطقه ای که حالا در شمال سوریه تحت کنترل نیروهای کرد قرار دارد. اکنون کاخ سفید در حال توسعه یک استراتژی جدید برای سوریه، از جمله «پروژه کردی» است و سپس — دسیسه بازی.

چرا ترکیه در مرز با ایران دیوار می کشد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا ترکیه در مرز با ایران دیوار می کشد؟
محسن رضایی دبیر محمع کل تشخیص مصلحت نظام ایران اظهار داشت که "تظاهرات ایران از اربیل (پایتخت کردستان عراق) اداره می شود. پس از آن نچیروان بارزانی نخست وزیر خودمختاری این گفته را رد کرد. اما کافی است که با مطالب موجود در منابع خبری مختلف کردی آشنا شوید تا این اطمینان را حاصل کنید که وضعیت در حوزه مرزهای عراق، سوریه، ترکیه و ایران اصلا آسان نیست. از سوی دیگر، اربیل می خواهد روابط با آنکارا را بازسازی کند که پس از رفراندوم استقلال در تاریخ 25 سپتامبر سال گذشته میلادی مختل شد. از سوی دیگر، برخی از رهبران کردی ایران در عراق با استفاده از رسانه های اسرائیلی می گویند که آنها "نقش مهمی در تظاهرات کنونی در ایران" را ایفا می کنند و "انتظار دارند که ایالات متحده و جامعه بین المللی از آنها حمایت کنند. با توجه به این که "اعتراضات گسترش خواهد یافت"، این امر باید کمک کند که "کردها ایران از این وضعیت استفاده کنند هنگامی که رژیم مشغول به سرکوب اعتراضات است.


حوادث حول ایران بسیار پویا به نظر می رسد. آنها منجر به ظهور یک واقعیت ژئوپلیتیک جدیدی می شوند که به نوبه خود بر روند حوادث در داخل ایران تأثیر می گذارد. ترکیه که خود را قدرت برتر در منطقه می داند، نمی توادند این واقعیت را به آسانی قبول کند که پروژه کردی حمایت شده از سوی ایالات متحده نه تنها خود این کشور را در بر گرفته بلکه به طور بالقوه به بروز تزلزلات جدی داخلی منجر می شود. حتی اگر تهران اعتراضات فعلی را خنثی کند و آنکارا احداث دیوار را در مرز با ایران به پایان برساند، بعید است که این امر به دو کشور کمک کند تا آنها در سطح منطقه ای و بین المللی در شرایطی که وضعیت ژئوپلتیک جدید در خاورمیانه در حال تکوین است بتوانند با موفقیت مانور کنند. فرا رسیدن زمان های جدید در این منطقه ادامه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала