عواقب نقض احتمالی تعهدات برجامی از جانب آمریکا

© Sputnik / Григорий Сысоев /  مراجعه به بانک تصاویر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عدم اجرای تعهدات برجامی از جانب آمریکا، بر روند همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرانا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گوی تلفنی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجامی از جانب دولت آمریکا هشدار داد.

صالحی تاکید کرد: در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی از جانب آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد که می تواند بر روند فعلی همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تأثیرگذار باشد.

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام نمود که ایران برای گزینه های مختلفی آماده است و خروج آمریکا از برجام، پاسخ کوبنده ای بدنبال خواهد داشت.

کمال خرازی عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران بنوبه خود متذکر شد که ادامه تحریم های اقتصادی از طرف آمریکا مساوی با خروج از برجام است.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала