آغاز تولید سومین ناو هواپیمابر چین

© AP Photo / Li Tangآغاز تولید سومین ناو هواپیمابر چین
آغاز تولید سومین ناو هواپیمابر چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین ساخت سومین ناو هواپیمابر خود را آغاز کرد.

به گزارش اسپوتنیک، کمتر از یک سال پس از آنکه چین ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی خود را تکمیل کرد، کارگران چینی اکنون در حال کار بر پروژه‌ای هستند که می‌تواند سومین ناو هواپیمابر این کشور به شمار برود.

«لیائونینگ»، کشتی با قدمت چند ده ساله متعلق به دوران شوروی که چین از اوکراین خریداری کرد و آن را برای مانورهای ناوهای هواپیمابر تجهیز کرد، در زمره این سه ناو هواپیمابر بومی چینی قرار ندارد.

گلوبال تایمز روز جمعه گزارش داد ناو هواپیمابر 001A چین در آوریل گذشته برای آزمایش به دریا انداخته شد؛ این در حالی است که دومین ناو هواپیمابر این کشور قرار است در چند ماه آینده به دریا انداخته شود.

یک کارشناس نظامی در گفتگو با این خبرگزاری گفت: «البته سرعت تکمیل این پروژه‌ها بسیار چشمگیر است، زیرا از زمانی که حوضچه تعمیر برای نخستین بار از آب پر شد تا هنگام آزمایش و پذیرش این ناو در دریای آزاد، تنها 10 ماه به طول انجامیده است و در نهایت، در فوریه 2018 به پایان خواهد رسید».

دومین نوع از ناوهای هواپیمابر چینی شباهت بسیاری به لیائونینگ دارد و در انتهای عرشه پرواز آن، یک سطح شیبدار خمیده تعبیه شده است تا به برخاستن جنگنده‌ها کمک کند.

با وجود این، چین قصد دارد به وسیله سومین نسل از ناوهای هواپیمابر خود قدرت هوانوردی دریایی‌اش را گسترش دهد. یک منبع نظامی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی زبان ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: «ساخت هواپیمابر جدید پیچیده‌تر و چالش برانگیز تر از دو کشتی دیگر خواهد بود». این مقام افزود: «اکنون همچنان در حال کار بر اسکلت داخلی این ناو هواپیمابر هستیم که پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 2 سال به طول بینجامد».

یکی از اهداف ساخت سومین نسل از ناوهای هواپیمابر چین، استفاده از سامانه پرتاب الکترومغناطیسی است که نیروی دریایی آمریکا در سال‌های اخیر بر آن فعالیت کرده است. نیروی دریایی آمریکا برای نخستین بار یک جنگنده بوئینگ اف/ای-18 سوپر هورنت را با موفقیت با استفاده از نیروی محرکه الکترومغناطیسی پرواز داد.

هدف نهایی چین، استفاده از چهار ناو هواپیمابر در ارتش این کشور تا سال 2030 میلادی است. لیائونینگ اکنون تنها ناو هواپیمابر در ناوگان دریایی ارتش چین است؛ اما پیش‌بینی می‌شود نخستین نسل از ناوهای هواپیمابر این کشور تا پایان سال جاری میلادی به بهره برداری برسد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала