گزارش و تحلیل

مسکو و تهران برای سال 2018 چه طرح هایی دارند؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiمسکو و تهران برای سال 2018 چه طرح هایی دارند؟
مسکو و تهران برای سال 2018 چه طرح هایی دارند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بررسی حوادث سال 2018 در روابط روسیه و ایران

سال مسیحی 2017 به پایان رسید. اسپوتنیک مثل همیشه در آخر سال نتایج آنرا جمع بندی می کند. به این سنت بی‌وفایی نکرده و به سال 2017 که هم اینک به تاریخ پیوسته نگاه بیاندازیم. ولادیمیر ساژین ایرانشناس مطرح روس و کارشناس در امور سیاسی در این رابطه چنین نوشت:

Iran's Foreign Minister Mohammad Javad Zarif - اسپوتنیک ایران
پیام محمد جواد ظریف به همایش 515 سال روابط ایران و روسیه
در این سال دانشمندان و سیاستمدران روسیه و ایران 515 — مین سالگرد برقراری مناسبات سیاسی- دیپلماتیک میان تزاری روسیه و شاهنشاهی ایران را برگزار کردند. ولی مسکو و تهران نه تنها تاریخ را بیاد آوردند بلکه نیز در حال آفریدن آن بودند. پیروزی بر داعش (ممنوع شده در روسیه) در سوریه مهمترین حادثه سال گذشته بود. روسیه و ایران در این پیروزی سهم چشمگیری ادا کردند. متأسفانه قلع و قمع نظامی داعش به معنای تارومار شدن تروریسم اسلامگرا و عنصر عقیدتی آن نیست. منارزه دشوار با سازمان های زیرزمینی تروریستی نه تنها در سوریه بلکه در خاور میانه و سراسر جهان هنوز در پیش است.

تماس های نزدیک و ثمربخش روسیه و ایران در سطوح متفاوت ضامن موفقیت این کار است. دیدار های روسای جمهوری دو کشور ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در ماه مارس در مسکو و در ماه نوامبر در تهران از میان این تماس ها بودند. لازم به یادآوری است که پوتین و روحانی از زمان روی کار آمدن روحانی در 2013 ده بار با همدیگر دیدارکردند که یک نوع رکورد شدت گفتگو میان سران دو کشور است. اما مهمترین چیز نتایج حاصله است.

ملاقات پوتین با خامنه ای و روحانی - اسپوتنیک ایران
ملاقات پوتین با آیت الله خامنه ای و روحانی
در مذاکرات 2017 موقعیت سیاسی در جهان و خاور میانه، در درجه اول در سوریه و همچنین مناسبات دوجانبه بررسی شد. دو رئیس جمهور به پیشرفت همکاری های سیاسی و اقتصادی در بسیاری شؤن زندگی تکان دادند. رایزنی های وزارتخانه های امور خارجه نیز در سطح وزیران و معاونان در باره مسایل دوجانبه و در مورد موضوع های مبرم خاور میانه و آفریقا بطور دائم انجام می شد. تماس ها بین پارلمان ها و وزارتخانه ها و دیگر نهاد های طرفین نیز در این مدت موفقیت آمیز بود.

در 2017 مسکو از برجام امضا شده در 2015 در قبال حملات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مجدانه دفاع می کرد.

کنسرت در شهر سن پترزبورگ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
برترین رویدادهای موسیقی ایرانی-روسی سال 2017 + تصاویر، ویدیو
سال گذشته همکاری‌های روسیه و ایران در رشته‌های فرهنگی، انسانی و علمی- آموزشی با موفقیت توسعه کرده هرچند که در این همکاری‌ها از همه توان ها استفاده نشده و برای پیشبرد آن هنوز هم امکانات زیادی وجود دارد.

کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در چارچوب روند آستانه برای عادی کردن موقعیت در سوریه کارهای زیادی انجام داده و طرح ایجاد 4 حوزه عدم گسترش عملیات نظامی و آتشبس در سوریه عملی گردید که بر اثر آن جان صدها نفر نجات یافته و می یابد.

در همایش سران سه کشور در سوچی که در آن ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب اردوغان حضور داشتند مسکو ایده جدید برگزاری کنگره گفگوی ملی در سوریه را مطرح کرد. این کنگره باید به حد اکثر به واقیعات سیاسی و قومی و مذهبی سوریه نزدیک باشد. انتظار می‌رود که این کنگره برای دمشق و اپوزیسیون انگیزه‌ای باشد که حالا در روند ژنو به سرپرستی سازمان ملل متحد جهت فعالتر کردن حل و فصل سیاسی این اختلاف دیده نمی شود.

سفیر روسیه در ایران از افزایش سطح روابط تهران و مسکو خبر داد - اسپوتنیک ایران
سفیر روسیه در ایران از افزایش سطح روابط تهران و مسکو خبر داد
مذاکرات رهبران روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان بطور منظم برگزار می‌شود و دیدار سه جانبه اخیر در ماه نوامبر در تهران برپا گردید. روسای جمهوری پوتین، روحانی و علی اف طیف وسیع مسایل مربوط به دریای خزر، مبارزه مشترک با تروریسم و موضوع های اقتصاد را بررسی کردند. از این میان گرفتن تصمیم در باره پایان عملیات ساخت کریدور حمل و نقل «شمال- جنوب» از همه مهمتر بود. این کریدور امکان خواهد داد وقت و زمان رساندن محمولات از چین و هند به اروپا کمتر شود. طول آن 7.2 هزار کیلومتر است. اجرایی این پروژه اجازه خواهد داد لجستیک حمل و نقل ثمربخشتر شده و نرخ رساندن بارها کاهش یابد. طرف‌ها به این توافق دست یافتند که باید کاری شود تا مراسم گمرکی ساده‌تر شده و موانع کنونی در راه بسوی مبادله آزادانه اجناس و خدمات برداشته شده و روابط بانکی آسانتر و تکمیل شود.

صادرات روسیه به ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
صادرات روسیه به ایران
البته همه مسایل موجود در مناسبات روسیه و ایران در 2017 حل نشده است. ما افراد واقعبین هستیم. می‌دانیم که هنوز به سطح مشارکت استراتژیک نرسیدیم. رئیس جمهور روحانی در مسکو گفت: روسیه و ایران هنوز «در حال حرکت بسوی روابط استراتژیک هستند». بله، در روابط تجاری-اقتصادی دو کشور هنوز مسایل زیادی باقی‌مانده است. مسلماً میزان دو میلیارد دلاری تجارت بین کشورهایی مانند روسیه و ایران مبلغی ناچیز است.

همچنین مسکو و تهران در مورد برخی مسایل جهانی و منطقه ای عدم تطابق دیدگاه‌ها دارند. ولی این نارسایی کاری است که به مجرد تحکیم اعتماد می‌تواند از بین برود. شاید وظیفه مسکو و تهران در سال جدید 2018 همین باشد.

مؤلف این مقاله فرصت را غنیمت شمرده و بنام اسپوتنیک فارسی به ایرانی‌ها سال نو 2018 مسیحی را تبریک می گوید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала