گزارش و تحلیل

موج سواری روی آبهای خلیج فارس از مشهد تا کرمانشاه

© REUTERS / Tasnim News Agencyموج سواری روی آبهای خلیج فارس از مشهد تا کرمانشاه
موج سواری روی آبهای خلیج فارس از مشهد تا کرمانشاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تقریبا هر کارشناسی می توانست پیش بینی کند پس از ارائه بودجه اخیر دولت توسط آقای روحانی به مجلس واکنش های منفی در جامعه بصورت هبابی در جای جای کشور بروز کند.

دولت یازدهم جمهوری اسلامی حین شروع کار خود توانست با ایجاد نوعی رکود در اقتصاد تورم بیش از 45 درصد را کنترل کند، و امیدوار بود پس از امضای برجام و بازشدن فضای تعاملات اقتصادی بین المللی به سرعت این رکود جبران شود اما توافق هسته ای که پیش بینی می شد ظرف چند ماه به امضاء برسد چند سال به درازا کشید و علاوه بر اینکه بخش بزرگی از بنگاه های اقتصادی کوچک ایران به دلیل رکود ورشکسته شدند.

با به قدرت رسیدن دولت جدید ایالات متحده و سنگ اندازی های آن در اجرای برجام و باقی ماندن عملی تحریم های بانکی بین المللی مشکلات اقتصادی ایران دو چندان شد و می توان گفت دولت چاره ای جز نوشیدن جام زهر نداشت و مجبور بود بودجه امسال خود را با حذف بخش بزرگی از حمایت های دولتی مستقیم و غیر مستقیم ارائه دهد، بودجه ای که بلا فاصله پس از ارائه یک فضای روانی بسیار سنگین ایجاد کرد و بازار را متلاطم نمود.

بر اساس وعده وعید های انتخاباتی مردم توقع داشتند با شروع کار دولت دوازدهم مشکلات اقتصادی آنها کاهش یابد اما روز بروز افزایش می یابد.

البته نمی توان همه تقصیر ها را گردن بودجه ارائه شده انداخت، بلکه باید توجه داشت بسیاری از اشکالات و تصمیمات اشتباه برخی مدیران منجر به تراکم مشکلات شد و در نهایت شاهد واکنش شماری از مردم در ایران بودیم.

همچنین نمی توان اتفاقاتی را که اخیرا در ایران رخ داده ماجرایی به هم مرتبط دانست چرا که تجمع های مشهد به دلیل اعتراض به گرانی و مشکلات معیشتی بود و بخشی از مالباختگان موسسات مالی به آن پیوستند اما به ناگاه برخی هم از این ماجرا سوء استفاده کردند تا شعارهای هنجار شکنانه مطرح کنند وماجرای تجمع ها را به کلی منحرف کردند و برخی دیگر هم تلاش کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند و شروع به تخریب اموال عمومی نمودند.

در واقع از برخورد نیروهای انتظامی با مردم می توان متوجه شد که تصمیمی برای رویارویی با تجمع ها وجود نداشت وعلیرغم اینکه تجمع بصورت خود جوش وبدون مجوز بود اما نیروهای انتظامی، که از دل مردم هستند و مشکلات معیشتی را لمس می کنند، تمایلی به رویارویی با تجمع نداشتند وبرخوردها وقتی اتفاق افتاد که برخی شروع به تخریب اموال عمومی نمودند.

در کرمانشاه ماجرا باز هم مشکلات معیشتی بود اما از نوعی دیگر، برخی از کولبران به دلیل تصمیم اخیر دولت جهت لغو مجوز کولبران تجمع کردند و برخی معترضای به شرایط اقتصادی ویا به شرایط زلزله زده ها به آنها پیوستند ولی در نهایت با ورود برخی هنجار شکنان و مطرح شدن شعارهای هنجار شکنانه این تجمع نیز از اهداف خود منحرف شد.

در بوشهر نیز ماجرا با اعتراض برخی ملوانان به لغو قانون ورود کالاهای ته لنجی شروع شد و در اهواز به دلیل تصمیم ایجاد سد های بیشتر روی رود کارون وکم کردن حق آبه کشاورزان خوزستانی و همچنین شرایط غیر قابل تحمل آلودگی هوا برخی مردم دست به اعتراض زدند.

برخی رسانه های عربی حتی درگیری برخی طرفداران تیم های پرسپولیس و تراکتورسازی پس از بازی روز جمعه و تلاش نیروهای امنیتی در جداسازی آنها را به عنوان شورش مردم در تهران منعکس کردند.

برخی نیز فیلم های قدیمی اتفاقات و حوادث سال 1388 را به عنوان ماجرایی که به تازگی در ایران اتفاق می افتد هم در رسانه های خود منعکس کردند.

اگر تک تک ماجراها را بخواهیم وصف کنیم می توانیم ملاحظه کنیم برعکس القاءات برخی رسانه ها، اتفاقات پیش آمده یک حرکت برنامه ریزی شده نبوده بلکه اعتراض و واکنش های خودجوش مردمی به برخی تصمیمات مسئولین که می تواند در زندگی روزمره آنها تاثیر گذار باشد بوده، وهمین واکنش مردمی خود از اصول مردم سالاری در یک کشور به حساب می آید.

متاسفانه برخی دانسته یا نادانسته در لابلای این تحرکات مردم سالارانه نفوذ کردند و با مطرح کردن شعارهای هنجار شکنانه اعتراضات و تجمع ها را از هدف اصلی خود دور کردند، امری که بوی توطئه وشورش به آن می دهد و در هیچ کشوری قابل قبول نیست، و قطعا منجر به برخورد نیروهای امنیتی می گردد.

مشخص است برخی عوامل خارجی مترصد چنین شرایط و موقعیتی بودند و با حمایت مالی و رسانه ای دشمنان ایران به دنبال تبدیل اعتراضات به حق مردم به ابزاری برای منافع سیاسی خود هستند.

اگر کسی ماجراهای اتفاقات سوریه را پیگیری کرده باشد می تواند به راحتی متوجه شود که همین نقشه و سیاست در سوریه اجرا شد و امروزه می توان نتیجه گول خوردن مردم سوریه را امروزه به وضوح مشاهده کرد.

خوشحالی رسانه های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و غرب از این ماجرا و غلو آنها در پوشش اتفاقات نشان می دهد که اینان مترصد چنین شرایطی بودند و هستند و اگر مردم ایران توجه نداشه باشند شاید ایران شرایطی بسیار پیچیده تر از شرایط سوریه ویا لیبی پیدا کند.

قطعا نظامی که مشروعیت خود را از مردم دریافت کرده حق مسلم مردم خود می داند که به تصمیم و خواسته های مردم احترام بگذارد و مردم هم حق دارند در هر لحظه نسبت به تصمیماتی که می تواند روی زندگی آنها تاثیر بگذارد واکنش نشان دهند، امری که در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به صراحت از آن حمایت شده، اما مردم باید توجه داشته باشند که به جریان های سیاسی وموج سواران اجازه ندهند از شرایط پیش آمده سوء استفاده کنند و موج سواران خلیج همیشه فارس بیایند مشهد تا کرمانشاه موج سواری کنند وتلاش مردم برای احقاق حقوق حقه خود را به سمت اهداف شوم دشمنان منحرف کنند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала