گزارش و تحلیل

فناوریهای کمیاب روسیه برای صنایع سنگ و معدن ایران+ عکس

© Photo / LTD "Technoros"فناوریهای کمیاب روسیه برای صنایع سنگ و معدن ایران+ عکس
فناوریهای کمیاب روسیه برای صنایع سنگ و معدن ایران+ عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت «تکنورس» از شهر سیبری کراسنویارسک که تولید کننده سیستم های مدیریت کیفیت سنگهای معدن می باشد، فناوریهایی کمیاب برای جداسازی سنگهای معدن خود به ایران عرضه می کند.

ایگور کاتسر، مدیرعامل شرکت «تکنوروس» در گفت و گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» از این موضوع مهم خبر داد.
به گفته وی، در نیمه دوم ماه دسامبر هئیتی از کارشناسان شرکت «تکنوروس» به جمهوری اسلامی ایران سفر نموده و توانست با رونمایی فناوری ها و تجهیزات جدا سازی سنگهای معدن، توجه و علاقمندی ایرانیان را به این محصولات دانش بنیان خود جلب کند. ایگور کاتسر در مورد چگونگی جذابیت این فناوری ها در پاسخ به سوالات خبرنگار «اسپوتنیک» چنین گفت:


سیستم طراحی و تولید شده توسط شرکت ما اجازه می دهد تا سنگهای معدن با ترکیبات پیچیده و مختلف به سرعت و به طور مرتب به دو قسمت جدا شوند. در نهایت شما می توانید به سنگ معدن غنی شده و سنگ معدن خالی را برسید. این سیستم خودکار دارای توانایی تشخیص عناصر از 20 تا 92 عدد در جدول مندلیف (از کلسیم تا اورانیوم) می باشد. در ایران چنین فناوریهایی وجود ندارد. طی سفری که به ایران داشتیم با مدیران ارشد 10 شرکت ایرانی ملاقات و مذاکرات بسیار ثمربخش انجام دادم. ما به شرکتهای بخش خصوصی تجهیزات خود را معرفی نمودیم. این فناوریها عبارت است از سیستم های طبقه بندی و جداسازی سنگهای معدن، ایستگاه های کنترل سنگ های معدن، دستگاه فلزیابی و تشخیص قطعات فلزی مسدود شده بر روی تسمه نقاله، به عبارت دیگر، به این مکانیزم «سیستم مدیریت کیفیت سنگهای معدن» گفته می شود.

© Photo / LTD "Technoros"سیستم های مدیریت کیفیت سنگهای معدن
سیستم های مدیریت کیفیت سنگهای معدن - اسپوتنیک ایران
سیستم های مدیریت کیفیت سنگهای معدن

شایان ذکر است که سیستم متعلق به شرکت «تکنوروس» با همکاری مرکز استاندارد ملی، مترولوژی و آزمایش منطقه کراسنویارسک به ثبت رسیده است و در روند تجاری سازی این سیستم منحصر به فرد حضور فعال داشته است. وسیلی مرگون، مدیر این مرکز در گفت و گو با «اسپوتنیک» نه تنها به پتانسیل بالای تجاری این فناوریهای منحصر به فرد بلکه به اهمیت علمی این سیستم نواورانه روس اشاره نمود و گفت:


"سازمان ما که یکی از ساختار های آژانس فدرال استاندارد سازی و مترولوژی (روس استاندارد) می باشد در روند تجاری سازی سیستم مدیریت کیفیت سنگهای معدن طراحی و تولید شده توسط شرکت «تکنوروس» حضور فعال داشت. در سال 2010 تست های ضروری این سیستم انجام گرفته و بر اساس نتایج به دست آمده، تمام ویژگی های مورد انتظار وجود داشت و مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمایشات، سیستم نامبرده به عنوان یک ابزار اندازه گیری شناخته و در اداره فدرال ثبت ابزارها به ثبت رسید. در واقع این اقدام برای تولید کننده گامی مهم به سوی ترویج فناوریها هم در بازارهای داخلی و هم در بازار خای خارجی شد.


توجه داشته باشیم که شرکت دانش بنیان «تکنورس» در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نوآورانه تلاشهای زیادی می کند. این شرکت چندین بار موفق به دریافت کمک مالی ویژه از بنیاد حمایت از فعالیتهای علمی و فناوری کراسنویارسک، منجمله برای طراحی و ساخت این سیستم می شد. این شرکت با دانشگاه فدرال سیبری همکاری بسیار نزدیک دارد.
شایان ذکر است که فناوری کنترل کیفیت سنگهای معدن یکی از پایه های اصلی سیستم های تکنولوژیکی مرکز علمی دانشگاه فدرال سیبری است که توسط شرکت استخراج معادن و فلزشناسی روسی «نوریلسکی نیکل» ساخته شد. از نظر شرکت «نویلسکی نیکل» این فناوری کنترل کیفیت ستگهای معدن بسیار امیدوار کننده و قابل اطمینان است. دانشگاه فدرال سیبری با دریافت موافقت از سوی مدیریت شرکت «تکنوروس» در آینده رهبری علمی بر توسعه و ترویج این سیستم را به عهده خواهد گرفت.
مدیریت شرکت «تکنورس» گامی مهم به منظور ترویج محصولات صادراتی غیر نفتی روسیه برداشته است و ایران اولین وارد کننده خارجی این فناوری کمیاب روسیه شد.


مدیر شرکت «تکنوروس» در این خصوص توضیح می دهد:


ما در پایان سفر 10 روزه به ایران با دوستان ایرانی به توافق رسیدیم و یک پروتکل کاری همکاری در زمینه تحویل تجهیزات به ایران امضا شد. قیمت هر سیستم برای خریداران ایرانی 10 هزار دلار است. زمان برای ساخت سیستم و تحویل آن به دوستان ایرانی بیشتر از 5 ماه طول نمی کشد.
در حال حاضر انتظار آن می رود که در چارچوب پروتکل امضا شده قبل از 31 دسامبر بتوانیم به مرحله عملی همکاری برسیم یعنی تا پایان سال 2017 اولین قرارداد تحویل سیستم با شرکتهای خاص ایرانی را امضا کنیم.
مدیر شرکت «تکنوروس» همچنین تاکید کرد که سیستم مدیریت کیفیت سنگهای معدن در بیش از 46 شرکت روسیه با موفقیت نصب شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.


ایگور کاتسر همچنین به طرف ایرانی پیشنهاد داد که همکاری طرفین فقط با صادرات و واردات این سیستم محدود نشود بلکه لازم است که یک مرکز مشترک تحقیقاتی و علمی در تهران با هدف پیشبرد تعامل و تقویت مناسبات تجاری تاسیس گردد:


در پایان جلسه به دوستان ایرانی پیشنهاد تاسیس یک مرکز مشترک تحقیقاتی در تهران را دادیم. در این مرکز می توان توانایی های فناوری ما با نمونه های اندکی از سنگهای معدن بررسی گردد. به نظرم، افتتاح این مرکز علمی و تحقیقاتی به ارتقای سطح اعتماد بین شرکت ما و دوستان ایرانی افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، شرکتها با انجام آزمایشات در این مرکز می تواند به راحتی تصمیم قطعی در مورد خرید این سیستم بگیرند، در فاز عملیاتی طی 6 تا 12 ماه می توان به نتایج عملی دست یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала