مرمت پررمزو راز ترین قرآن ایران +عکس

© Fotolia / Meen_naمرمت پررمزو راز ترین قرآن ایران +عکس
مرمت پررمزو راز ترین قرآن ایران +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرآنی که در یک روستای ایران نگهداری می شود و روایت های شگفت انگیز و عجیبی درباره ی آن می گویند، پس از مدت ها چالش و اجازه روستاییان مرمت شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، در استان کردستان نوعی جاذبه گردشگری وجود دارد که بسیار مشهور است و آن یک قرآن قدیمی است که متعلق به زمان حجاج ابن‌یوسف بوده و در مسجد روستای نگل نگهداری می‌شود و بین مردم منطقه اهمیت بسیاری زیادی دارد، بطوریکه حاجت‌های بسیاری به این قرآن نسبت می‌دهند.
و نکته عجیب درباره ی این قرآن این است که چندین بار نیز به‌ سرقت رفته اما هر بار نیز پیدا شده است. مردم روستا آن‌قدر به این قرآن علاقه دارند که تاکنون اجازه جابه‌جایی آن را تحت هیچ عنوانی به هیچ نهادی ندادند، تا اینکه به‌ دستور رهبر ایران محفظه شیشه‌ای ضدگلوله برای جلوگیری از سرقت جهت نگهداری این قرآن در مسجد نگل یا همان دروازه قرآن ساخته شده است.
«قرآن نگل»، قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای رنگی نوشته شده و به علت تشابه آن با پوست، در بین مردم به «پوست آهو» مشهور شده است. سبک و شیوه نگارش قرآن مربوط به سده چهارم هجری است، اما مردم روستا آن را به عثمان بن عفان خلیفهٔ سوم نسبت می‌دهند. این قرآن هم اکنون در مسجد روستا واقع در مسیر جاده مریوان و در 60 کیلومتری سنندج نگهداری می‌شود. ،
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان در توصیف ویژگی‌های این قرآن هزار ساله، می گوید: این قرآن خطی برای اوایل قرون اسلامی و با نوعی خط کوفی ایرانی نوشته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان با بیان اینکه قرآن "نگل" به دلیل اینکه در موزه نگهداری نمی‌شد چند بار مورد سرقت قرار گرفت که آخرین آن مربوط به سال 83 است، افزود: بنابراین بر اثر این سرقت‌ها و همچنین وضعیت نامناسب نگهداری؛ قرآن دچار آسیب‌های بسیاری شد به طوریکه به دلیل نوعی جوهر این قرآن که ترکیبی از آهن دارد، باعث شده بود رطوبت، خطوط قرآن را خورده و قرآن سوراخ‌سوراخ شود و از طرفی نیز روستاییان مانع می‌شدند قرآن از روستا خارج و مرمت شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала