گواتمالا راه ترامپ را پیش گرفت

© AFP 2023 / Thomas Coexگواتمالا راه ترامپ را پیش گرفت
گواتمالا راه ترامپ را پیش گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گواتمالا سفارتخانه این کشور را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اسکای‌نیوز، سه روز پس از رای قاطع مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اورشلیم، «جیمی مورالس» رئیس‌جمهوری گواتمالا اعلام کرد که دستوراتی به وزارت خارجه گواتمالا داده است تا روند انتقال سفارتخانه این کشور را در اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم آغاز کند.

بدین ترتیب مورالس اولین رئیس‌جمهوری یک کشوری می‌شود که از موضع جنجالی دولت ترامپ درباره اورشلیم حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهوری گواتمالا در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت که بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در روز یکشنبه، تصمیم انتقال سفارت از تل‌آویو را اتخاذ کرده است.

مورالس نوشت: «یکی از موضوعات بسیار مهم بازگشت سفارت گواتمالا از تل‌آویو به اورشلیم بود، و این امر امروز شدنی‌ست.»

وی افزود: «به همین دلیل به شما اعلام می‌کنم که دستوراتی به وزارت خارجه داده‌ام تا هماهنگی‌های ویژه و لازم برای تحقق این امر را صورت دهد.»

گواتمالا یکی از 7 کشوری بود که در کنار آمریکا و اسرائیل، به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رای منفی داده بود.

به این ترتیب، گواتمالا دومین کشوری است که بعد از آمریکا روند انتقال سفارتش به اورشلیم را آغاز کرده است؛ ولی مشخص نیست که این انتقال چه زمانی آغاز خواهد شد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز ششم دسامبر طی سخنانی در کاخ سفید اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و به وزارت امور خارجه آمریکا دستور داد که مقدمات انتقال سفارت این کشور از تل آویو به اورشلیم را مهیا سازد. این اقدام برخلاف قعطنامه های سازمان ملل و نظر اکثر کشورهای دنیا از جمله متحدین آمریکا در اروپا و کشورهای عرب و اسلامی است که معتقدند این اقدام آمریکا می تواند چشم انداز حل و فصل مسالمت آمیز مسئله فلسطین و اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد. این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، موجی از واکنش های منفی را در دنیا به همراه داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала