گزارش و تحلیل

چرا برای دفاع از عربستان سینه سپر می کنند؟

CC BY-SA 2.0 / yasser zareaa / National day of Saudi Arabia چرا برای دفاع از عربستان سینه سپر می کنند؟
چرا برای دفاع از عربستان سینه سپر می کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهوری فرانسه به عربستان سعودی اطمینان داد که این کشور در مقابله با ایران کنار سعودی ها قرار دارد.

خبری که امروز منتشر شد و جای تعجب نداشت آقای مکرون همانند خانم تریزا می نخست وزیر انگلیس که اخیرا سفری به عربستان سعودی داشت و کم و بیش همین صحبت ها را مطرح کرد، اظهار نظر نماید.
تقریبا مقامی در جهان نیست که به عربستان سفر کند و سعودی ها از وی نخواهند که چنین اظهار نظری را مطرح کند.
این ماجرا نشان می دهد که همه رهبران جهان متوجه شده اند چگونه می توانند سعودی ها را تلکه کنند و همچنین سعودی ها اینقدر نیاز به دلگرمی دارند که از همه تقاضا می کنند چنین چیزی را مطرح کنند.
در واقع کد رمز دوشیدن اموال عربستان سعودی در سطح جهان امروزه اعلام همبستگی با عربستان و مطرح کردن ایرانوفوبیا و سوء استفاده از سعودی ها در این ماجرا شده و همه سلاح های خود را به عنوان بهترین وسیله برای دفاع از عربستان سعودی مطرح می کنند و می دانند که سعودی ها نیز هر آنچه به آنها پیشنهاد می شود را خریداری می کنند تا مبادا طرف مقابل ناراحت شود و اگر روزی با ایران درگیر شدند پشت آنها را خالی کنند.
جای تاسف دارد که عربستان سعودی چندین بار سطح حمایت این کشورها از خود را امتحان کرده و هنوز متوجه نشده که با پول فقط می تواند حمایت کاذب خریداری کند و هیچ کدام از این کشورها در وقت مبادا در کنار عربستان سعودی قرار نخواهند گرفت.
آیا ماجرای یمن برای آنها عبرت نشد، همان زمانی که اعلام کردند که بیش از 65 کشور جهان همراه آنها هستند و بعد در پایان هیچ کدام حاضر نشدند با عربستان سعودی در مقابل "تهدید یمنی!" همکاری کنند.
در موارد دیگر چی؟
همین چند روز پیش رسانه های آمریکایی مطلبی را منتشر کردند مبنی بر اینکه رئیس جمهوری ایالات متحده آقای ترامپ به نخست وزیر انگلیس خانم ترزا می گفته باید جلوی ماجراجویی های بین المللی شاهزاده محمد بن سلمان را گرفت، دقیقا همزمان با سفر خانم می به عربستان سعودی.
آیا چند صد ملیارد دلاری که سعودی ها به ایالات متحده پیشکش کردند تمام شده؟
آیا باز هم چیزی در حساب های عربستان سعودی باقی مانده که آمریکایی ها و اوروپایی ها به آن چشم دوخته اند؟
یا اینکه آقای ترامپ در حال نان قرض دادن به انگلیسی ها بود و تلاش داشت کاری کند که سعودی ها مقداری هم برای انگلیس خرج کنند؟
شاید هم به این دلیل بوده که عربستانی ها نتوانستند با ترامپ در ماجرای اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل همراهی کنند و از ترس واکنش مردم خود فقط ظاهر سازی کردند؟
حال به هر دلیلی باشد به هر حال معلوم نیست سعودی ها تا چه حد خواهند توانست به این باج دهی ادامه دهند واگر مقداری تعقل به خرج می دادند شاید بهتر بود به فکر آن باشند مشکلات خود با ایران را حل و فصل کنند و متوجه باشند که هر چه باشد هزینه حل و فصل کردن اختلافاتشان با ایران هر چه قدر هم گران باشد باز هم ارزان تر از آن است که زمینه باج گیری توسط دیگر کشورها را باز نگه دارند.
بد نیست مقامات عربستان سعودی متوجه باشند که هیچ کشوری برای عشق به آنها سینه سپر نمی کند بلکه برای عشق به پول آنها این ادعا ها را مطرح می کنند و اینان منافعی در دفاع از عربستان سعودی ندارند به همین دلیل سر به زنگاه به داد آنها نخواهند رسید اما منافع ایران بیشتر در آن است که همسایگانش از ثبات و امنیت برخوردار باشند چون ثبات و امنیت در کشورهای همجوار امنیت ملی ایران را تامین خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала