گزارش و تحلیل

سیلی محکم جامعه جهانی در گوش ترامپ

© Sputnik / Sergey Guneevسیلی محکم جامعه جهانی در گوش ترامپ
سیلی محکم جامعه جهانی در گوش ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصویب قطعنامه قدس در سازمان ملل نه فقط نگاه جامعه جهانی به ماجرای فلسطین را منعکس می کرد بلکه پاسخی به رفتارهای قلدر معابانه اسرائیل و ایالات متحده نیز بود.

نمی توان تصور کرد کشوری خود را عضو جامعه جهانی و مستقل و دارای اراده سیاسی بداند و در مقابل سخنان توهین آمیز نمایندگان ایالات متحده و اسرائیل واکنش نشان ندهد.

سخنان خانم نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل و پیش از آن شخص پرزیدنت ترامپ که کشورهای مخالف با نظرش را تهدید به قطع کمک ها کرده بود، تماما توهینی به کشورهایی بود که با ایالات متحده و اسرائیل در این ماجراجویی حاضر به همراهی نبودند.

در واقع نیکی هیلی پا را از تهدید کشورها فراتر گذاشت و خود سازمان ملل را تهدید به قطع کمک های ایالات متحده نمود.

رفتاری که منعکس کننده دیدگاه هیات حاکمه ایالات متحده مبنی بر اینکه چون آمریکای پول دارد پس همه را می تواند بخرد و همه باید در مقابل ارباب مال تعظیم کنند بود.

بسیاری همان ارباب مال را ثروتمندان یهودی حامی اسرائیل در ایالات متحده می دانند که شخصیت های مختلف سیاسی را با استفاده از مال و ثروت ولابی های خود خریده و آنها را به ابزاری برای تحقیق اهداف خود تبدیل کرده.

رفتار اسرائیلی ها با ملت فلسطین نمونه ای کوچک از رفتاری است که اربابان مال و ثروت در جهان دارند وتصور دارند که با مال و ثروت خود می توانند جهان را برده خود کنند.

اینان با استفاده از ابزار مال وثروت و قدرت توانسته اند سیاستمداران آمریکایی و بسیاری از دیگر سیاستمداران جهان را برده خود کنند وامروزه همان رفتاری را که با ملت مظلوم فلسطین می کنند با مردمان دیگر کشورها از جمله مردمان آمریکا به شکل دیگری انجام می دهند.

شاید خیلی از آمریکایی ها متوجه نشده باشند که این اربابان ثروت زمانی بصورت مستقیم برده داری می کردند و امروزه بصورت غیر مستقیم برده داری می کنند چون باور دارند پرداخت حقوق ناچیز به کارمندان و سپس بازپس گرفتن آنها از طریق بدهکار کردن آنها برایشان ارزانتر از آن تمام می شود تا نگهداری برده.

نماینده ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل به جای اینکه تلاش کند کار رئیس خود را توجیه کند از موضع قلدری با کشورهای دیگر صحبت کرد و تصور داشت که با ابزار پول می تواند همه را تهدید کند و به قول آقای اردوغان همه را بخرد.

صحبت های نماینده اسرائیل در سازمان ملل که در نوع خود توهین به جامعه جهانی وبه کل مجمع عمومی به حساب می آمد مزید بر علت بود تا بسیاری از کشورها که حتی شاید تصمیم داشتند به دلایلی موضع ممتنع اتخاذ کنند تصمیم بگیرند که پاسخ ایالات متحده و اسرائیل را محکم بدهند و به رئیس جمهوری ایالات متحده گوشزد کنند که هنوز توان خرید وجدان کشورها را ندارد.

بدیهی است که موضع این کشورها منعکس کننده موضع ملت ها نیز می باشد.

لیرغم اینکه مثلا کشورهای افغانستان و مالی از طرح قطعنامه صرفنظر کردند مشخص بود که ایالات متحده انواع و اقسام فشار ها مخصوصا فشارهای اقتصادی را مستمسک قرار داده و توانسته آنها را بترساند تا رای آنها را تغییر دهد اما بر کسی پوشیده نیست که ملت این کشورها همه یکپارچه حامی حقانیت ملت فلسطین هستند و تصمیم نمایندگان آنها برآمده از خواست مردم نبوده بلکه فقط به دلیل ترس و واهمه از نتایج اقتصادی تصمیم خود بر کشورشان بوده.

کما اینکه قطعا بخش اعظم مردمان ایالات متحده کاملا مخالف تصمیمات آقای ترامپ هستند وطبق آمار و ارقامی که خود رسانه های این کشور منتشر می کنند وی از حمایت کمتر از 25% ملت آمریکا برخوردار است.

گو اینکه این تصمیم مجمع عمومی الزام آور نمی باشد اما منعکس کننده اراده جهانی می باشد و نشان می دهد نظر جامعه جهانی در مورد یک موضوع چیست.

در پایان می توان گفت جامعه جهانی یکدست و یکصدا نشان داد که نه فقط با تصمیم ترامپ برای تغییر هویت قدس مخالف است بلکه یکصدا در مقابل رفتار های قلدرمعابانه ایالات متحده ایستاده وبا این رای گیری سیلی محکمی را در گوش آقای ترامپ زد تا متوجه شود که فاعل ما یشاء در جامعه جهانی نیست.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала