گزارش و تحلیل

تلفات ایران در سوریه

© Sputnik / Mikhail Voskresenskyسوریه
سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چه تعداد دیگر سرباز ایرانی برای ایثار جان در مبارزه با تروریسم آماده است؟

جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست های داعش در عراق و به ویژه در سوریه، یکی از نقش های اصلی را بازی می کند. بعلاوه نیروی هوا-فضای روسیه ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یکی از اولین گروه هایی بود که دست کمک بسوی دولت سوریه دراز کرد و نیروهای خود را برای مقابله با ترور در آن کشور عربی اعزام کرد.

حسن شمشادی خبرنگار نظامی صدا و سیمای ایران در سوریه و عراق که تروریست های داعش در سال 2012 برای کشتن او جایزه اعلام کرده بودند، در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، در باره آغاز شرکت ایران در درگیری سوریه، تلفات ایران در نبردها با داعش و برنامه های واحدهای نظامی ایران در سوریه تعریف کرد.

حضور نظامی ایران در سوریه قبل از آغاز درگیری

واحدهای نظامی ایران در بحبوحه جنگ در سوریه

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران آمار واحدهای نظامی اعزامی به سوریه را رسما منتشر نمی کند. از اینرو بدشواری می توان در باره تعداد نفرات نظامیان ایرانی در سوریه صحبت کرد. اما هرازگاهی مقامات بلندپایه ایرانی آماری منتشر می کنند.  محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران چندی پیش اعلام نمود که تعداد کل مبارزان در سوریه و عراق حدود 200 هزار نفر است. اما این واحد نظامی فقط به ایرانی ها محدود نمی شود. مهاجران شیعه افغانی، مبارزان جنبش لبنانی«حزب الله»، شیعیان عراق ،سوریه و حتی پاکستان نیز در این واحد نظامی شامل شده اند. آنچه به تعداد ایرانی ها مربوط می شود، آماری چند را در اینجا می آوریم که در زمان خود فرمانده عالیرتبه سپاه پاسداران اعلام نموده بود.

سردار حسین همدانی در پاییز 2014 (یکسال قبل از  کشته شدنش در نبردهای حلب) گفته بود که «رزمندگان جوان در 42 تیپ و 128 گردان در سوریه می جنگند و 130000 اعضای بخوبی آموزش دیده «بسیج»  در انتظار ورود به سوریه برای شرکت در عملیات جنگی هستند».

فارس نیوز به گفته ژنرال نامبرده استناد کرده بود.

به گزارش آژانس نظامی شاخه « بسیج» در سال 2014 ، سردار محمد اسکندری از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده بود که نظامیان ایران علیه اپوزیسیون مسلح که با بشار اسد مخالف اند در 42 تیپ و 138 گردان وارد جنگ شده اند.

به گفته حسن شمشادی مهمترین تیپ هایی که ایرانی ها در آن ها جنگیدند و نیروهای متحده تحت کنترل آنها (عمدتا شیعیان افغان) هنگ « مدافئین حرم»،تیپ «فاطمیون»، تیپ «زینبیون» از واحد «قدس» سپاه پاسداران،«اصائب اهل الحق» هستند.

تلفات در نبردها با تروریست ها در سوریه

با وجود چنین واحد بزرگ نظامی، ایران بر خلاف متحد خود (روسیه) متحمل تلفات زیادی در سوریه شده است. آمار رسمی کشته شدگان شهروندان ایرانی در دست نیست.

به گفته حسن شمشادی،همصحبت اسپوتنیک، آمار کشته شدگان بر اساس تلفات کلی در عراق و سوریه انجام می شود.

حسن شمشادی همچنین از دشوارترین نبرد با تروریست ها یاد کرد که ایران متحمل تلفات زیادی در آن شد.

تلفات ایرانی ها در نبردها با تروریست ها در سوریه و عراق فقط به سربازان ساده محدود نمی شود.  در بین افسران بلندپایه و ژنرال های سپاه پاسداران نیز تلفاتی به ثبت رسیده است. در ذیل اسامی چندی از آنها آورده می شود که رسانه های رسمی ایران نام برده اند:

سردار اسماعیل حیدری-در حومه جنوبی حلب کشته شد

سردار حسن شاطری —در جاده دمشق-بیروت کشته شد

سردار عبدالله اسکندری-اسیر شد و بشکل فجیعی سرش توسط تروریست های «اجنان الشام» زده شد.

سردار جبار دریساوی-در حلب کشته شد

سردار محمد جمالی در حومه دمشق هنگام دفاع از حرم زینب کبری کشته شد

سردار سید حمید طباطبایی مهر

سردار امیر رضا علیزاده- اولین سردار ایرانی که در سوریه جان خود را از دست داد

سردار ماشاءالله شیبانی-در درعا کشته شد

سردار حسین همدانی — در حومه حلب

سردار عباس عبداللهی-در درعا

سردار محمد علی مرادخانی

سرگرد محرم ترک- در نبردهای دمشق کشته شد

سرگرد علی کنعانی-اولین افسر کشته شده هنگام دفاع از حرم زینب کبری در حومه دمشق.

حسن شمشادی متذکر شد که پیشکسوتان جنگ ایران-عراق نیز در بین کشته شدگان بودند که با وجود سن بالا داوطلبانه به جبهه های جنگ سوریه رفتند. بطور کلی داوطلبان ایرانی در جنگ با تروریست ها در سوریه و عراق نقش مهمی ایفا کردند. بدشواری می توان تعداد دقیق آنها را اعلام کرد.  در بین آنها کسانی بودند که بطور وحشتناکی توسط تکفیری های «داعش» تا حد مرگ شکنجه شدند. یکی از آنها، محسن حججی جوان ایرانی بود.

بسیاری از داوطلبان ایرانی به گفته هم صحبت اسپوتنیک، ماهها و حتی سال ها در نوبت بودند تا برای آموزش و بعد به جبهه برای مبارزه با تروریست ها اعزام شوند.

ایران تا زمانی که تروریست ها در سوریه باشند، آن کشور را ترک نخواهد کرد.

حسن شمشادی هم صحبت اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که آیا ایران واحدهای نظامی خود را در سوریه مثل نمونه روسیه که به فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  اقدام به اینکار کرده است،کاهش خواهد داد اظهار نظر نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала