گزارش و تحلیل

استراتژی جدید ترامپ بر چه چیز متکی است؟

© Sputnik / Alexey Filippovتحلیلگران ترک در باره استراتژی جدید امنتیت ملی آمریکا
تحلیلگران ترک در باره استراتژی جدید امنتیت ملی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، چندی پیش دونالد ترامپ استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا را اعلام کرد که به دنبال آن این سوال پیش آید که اثر استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا بر منطقه خاور میانه چه خواهد بود؟

در این سند به ترکیه اشاره نشده ولی از عربستان سعودی و مصر حمایت شده و ایران بعنوان "کشور حامی تروریسم" معرفی شده و خطر عمده برای آمریکا جهادیون نامیده شده و روسیه و چین رقیب اصلی ایالات متحده اعلام شدند

واکنش روسیه: استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا ماهیت امپراتوری دارد - اسپوتنیک ایران
واکنش روسیه: استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا ماهیت امپراتوری دارد
سیاستمداران و تفسیرگران ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک نکات اساسی استراتژی جدید دونالد ترامپ را مورد تفسیر قرار داده و به پیامدهای اجرای احتمالی این برنامه اشاره نمودند.

اوزتورک یلماز (Öztürk Yılmaz) معاون حزب مخالف ملی- جمهوریخواه ترکیه (حزب پارامانی مخالف دولت) تاکید کرد:

اگر ما به سخنان ترامپ در مورد استراتژی پیشنهادی گوش دهیم خواهیم فهمید که حساسیت وی در مورد مساله ایرانی در جای اول قرار دارد. البته اگر بگوییم که به دنبال این گفته ها هیچ اعمالی نخواهد بود در حکم فریب دهی خودمان خواهد بود. آمریکا به کشورهای مستقل مراجعه می کند از سوی دیگر می دانیم که واشنگتن با برخی گروه های مستقر در سوریه همکاری می کند که استقلال این کشور را به مخاطره می اندازند. ما شاهد اختلاف در موضع آمریکا در مورد این مساله هستیم. بعلاوه آمریکا مایل است روند های سیاسی جهانی را از دیدگاه منطق جنگ سرد تحلیل کند. این منطق نه وسیله تاثیرگذاری دیپلماتیک بلکه وسایل نظامی را در جای اول قرار می دهد.

حسن بیتمز(Hasan Bitmez) معاون حزب «سعادت» که در پارلمان نماینده ندارد به اسپوتنیک گفت:

آمریکا برای محافظت از قلمروی خود در مقابل موشک های ایران و کره شمالی سیستم دفاع ضد موشکی نصب می کند - اسپوتنیک ایران
استقرار سامانه موشکی در آمریکا برای مقابله با ایران و کره شمالی
در این سند اشاره به ترکیه بعنوان شریک استراتژیک آمریکا وجود ندارد. ترکیه از 2002 زمان روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه شریک آمریکا بود. از این سند پیدا است که دشمن شماره یک آمریکا ایران است. همراه با این به حضور گروه های تروریستی در منطقه اشاره شده است. ولی مایه تعجب این است که منبع تغذیه تروریست های جهادی همان آمریکا است که حضور تروریست های رادیکال در منطقه را تامین می کند. این دوگانگی ما را به شدت نگران می سازد. این نگرانی مربوط به نقشه های نوبتی آمریکا در سیاست خارجی و جلب بازیگران جدید به منطقه و انجام عملیات جنگی است. اگر به جزئیات سند نگاه کنیم خواهیم دید که می خواهند برای تامین ظاهری ثبات در منطقه از توان انرژتیکی که این منطقه دارای آن است استفاده کنند. ما از این موقعیت خیلی نگران هستیم زیرا آمریکا می تواند برای تامین ثبات خود به اقدام ها جهت از ثبات اندازی حوزه ما متوسل شود. کافی است این امر را بیاد بیاوریم که عناصری در سوریه که آمریکا در مبارزه شان با دولت قانونی آن کشور از آنها حمایت می کند در واقع اسم "سازمان های تروریستی جهادی" دارند و این ما را جدا نگران می کند.

یونوس سونر (Yunus Soner) معاون حزب چپ ملی گرای ترکیه «وطن» که در پارلمان نماینده ندارد به اسپوتنیک گفت:

استراتژی جدید آمریکا نشان می‌دهد که بدور آمریکا در مقیاس جهانی آهسته آهسته خلاء بوجود می‌آید و این کشور نقش برتر خود را از دست می دهد. آمریکا از نظر سیاست جهانشمول تنها مانده است. این یک نکته مهمی است. در حال حاضر ایالات متحده چنان کشوری نیست که نظام جهانی را تنظیم کند و در صورت بروز اختلافات منطقه ای نقش داور ایفا کند. ترامپ آمریکا را قدرت نیرومندی نامیده که با دیگر قدرت‌های قوی رقابت می‌کند و بدین سان بصورت غیر مستقیم گذار به جهان چند قطبی را قبول کرد. گمان می‌کنم که آمریکا در سیاست خود در خاور میانه به تدریج به عقب گام خواهد برداشت و بزودی به کاهش حضور نظامی خود در این حوزه خواهد پرداخت. این امر هم اهمیت دارد که در این سند ترکیه مورد انتقاد قرار نگرفته است. همه این‌ها نشان می‌دهد که امروز آمریکا در حال تجسس مکان خود در جهان چند قطبی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала