گزارش و تحلیل

کشف جدید شیمی دانان برای صنعت برق

© Photo / Press-service of SFUکشف جدید شیمی دانان برای صنعت برق
کشف جدید شیمی دانان برای صنعت برق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجموعه بین المللی از شیمی دانان چین، روسیه و ژاپن ، ماده ی کریستالی جدیدی را بر پایه اکسیدهایی از فلزات کم یاب زمینی شبیه سازی کرده و همچنین ساختار و خواص آنرا توصیف نمودند.

رمزگشایی رادیوگرافی ترکیب جدید نشان داد که به درجه ای که پیشتر نامشخص بود تعلق دارد. همچنین معلوم شد این ترکیب خاصیتی دارد که آنرا برای استفاده در صنعت برق (به طور مثال در مونیتورها) مفید و موثر می سازد.
نتایج این تحقیقات در مجله علمی معتبر بریتانیایی با نام «Chemistry — A European Journal» منتشر گردید.
مجموعه محققان از دانشگاه بوخای (چین)، دانشگاه شمال شرقی در شنیان (چین) و موسسه ملی علوم مواد (ژاپن) بعد از ترکیب نیترات های عناصر کمیاب زمینی با سولفات ها و هیدرات ها آمونیاک، ماده ی پودری جدیدی شبیه سازی کردند که درخشان است (یعنی توانایی تبدیل انرژی برق به نور را دارد). درخشان بودن در بین عناصر کمیاب خاکی بسیار شایع است و این مسئله تعجب آوری نیست اما بخشی از ترکیب جدید کاملا منحصر به فرد است و شبیه به هیچ یک از موارد مشخص و قابل انتظار نیست. مقایسه رادیوگرافی با اطلاعات پایه نشان داد که این ترکیب به هیچ یک از درجات وکلاس های مشخص تعلق ندارد.
گروه دانشمندان چینی و ژاپنی برای مشخص کردن ساختار کریستالی ماده (ترکیبی از اتم های عناصر شیمیایی که کریستال را تشکیل می دهند و در واقع اتم در این کریستال در تناسب با یکدیگر قرار دارند) به همکاران روس خود مراجعه کردند.
استاد دانشگاه فدرال سیبری و موسسه فیزیک کرنسکی ماکسیم مالاکییف این مسئله را حل کرد و تاکید نمود که ترکیب این ماده در واقع به کلاس و درجه ای که پیشتر نامعلوم بود تعلق دارد.
ماکسیم مالاکیف شرح داد: « دشواری اصلی این بود که تک بلور ترکیب جدید ایجاد نمی شود و متعاقبا تحقیقات با استانداردهایی برای تک بلورها توسط روش های رادیوگرافی تشخیص ساختار ممکن نبود. برای پودرها این مسئله بسیار دشوارتر است.»
ماکسیم مالاکیف توضیح داد: با رمزگشایی رادیوگرافی پودر مشخص گردید که ماده ی جدید از چهاروجهی آنیون ها از اکسید گوگرد و یونهای عناصر کمیاب زمینی تشکیل شده که با اتم های اکسیژن محاصره شده است. چهاروجهی اکسید گوگرد نامرتب است.
عجیب ترین خاصیت ترکیب جدید این است که طی گرمایش تا ۸۰۰ درجه سلیسیوس ، سنتز سازگار با محیط زیست فسفرها رخ می دهد که برای استفاده در صنایع برقی مفید است (تولید دستگاه های نوری به طور مثال مونیتورها). قابل ذکر است که طی سنتز تنها آب معمولی آزاد شده ، در حالی که در تولید فسفرهای مشابه، مواد سمی معمولا آزاد می شوند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала