بررسی پیش نویس قطع نامه در شورای امنیت برای پاسخ به آمریکا درباره اورشلیم

© AFP 2023 / Timothy A. Claryبررسی پیش نویس قطع نامه در شورای امنیت برای پاسخ به آمریکا درباره اورشلیم
بررسی پیش نویس قطع نامه در شورای امنیت برای پاسخ به آمریکا درباره اورشلیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه یک بار دیگر اوضاع حول اورشلیم را بررسی می کند.

اخیرا پیش نویس قطع نامه ای منتشر شده است که تغییرات در وضعیت قانونی شهر را غیر قابل قبول می داند. بدین ترتیب سند می تواند به عنوان پاسخ شورای امنیت سازمان ملل متحد به آمریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل باشد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از منبع دیپلماسی در سازمان ملل متحد ، پیش نویس قطع نامه آماده شده توسط فلسطین به شورای هیات مصر تحویل داده شد. طبق این سند هر گونه تصمیم گیری و عملی که تغییراتی را در وضعیت قانونی و جغرافیایی شهر مقدس اورشلیم ایجاد کند، جنبه ی قانونی نداشته و غیر قابل اجراست و باید در ارتباط با قطع نامه شورای امنیت لغو گردد. این سند همچنین از تمامی کشورها می خواهد که هیچ اقدام یا عملی را که در تقابل با قطع نامه است نپذیرند. پیش نویس قطع نامه همچنین از تمامی دولت ها می خواهد از گشایش هیات های دیپلماسی در شهر اورشلیم در ارتباط با قطع نامه ۴۷۸ خودداری نمایند.
بر اساس برنامه شورای امنیت روز دوشنبه جلسه ای را در خصوص حل و فصل خاورمیانه و با گفتگوی مطبوعاتی نماینده ویژه سازمان ملل نیکلای ملادنوف خواهد داشت. اما اطلاع داده نشده است که در ا ین جلسه رای گیری قطع نامه صورت می گیرد یا خیر. هیات مصر فعلا به طور رسمی درخواست رای گیری را مطرح نکرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز ششم دسامبر طی سخنانی در کاخ سفید اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و به وزارت امور خارجه آمریکا دستور داد که مقدمات انتقال سفارت این کشور از تل آویو به اورشلیم را مهیا سازد. این اقدام برخلاف قعطنامه های سازمان ملل و نظر اکثر کشورهای دنیا از جمله متحدین آمریکا در اروپا و کشورهای عرب و اسلامی است که معتقدند این اقدام آمریکا می تواند چشم انداز حل و فصل مسالمت آمیز مسئله فلسطین و اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد. این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، موجی از واکنش های منفی را در دنیا به همراه داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала