حفاری های نفتی می تواند باعث زلزله شود

© Sputnik / Alexei Danichevحفاری های نفتی می تواند باعث زلزله شود
حفاری های نفتی می تواند باعث زلزله شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس تحقیقات جدید حفاری‌های افقی هیدرولیکی به نام (fracking)که در فناوری تولید نفت و گاز شیل استفاده می‌شود، ایجاد زمین لرزه های کوچکی می کند که احتمالا باعث بروز لرزش‌های بزرگتر در آینده خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از چیاینا دیلی، بر اساس تحقیقات جدید حفاری‌های افقی هیدرولیکی به نام (fracking)که در فناوری تولید نفت و گاز شیل استفاده می‌شود، ایجاد زمین لرزه های کوچکی می کند که احتمالا باعث بروز لرزش‌های بزرگتر در آینده خواهد شد. این تحقیقات توسط دانشمندان علوم زمین دانشگاه استنفورد آمریکا انجام شده و اساس تحقیق بر مبنای لرزه‌هایی است که در ایالت آرکانزاس در جنوب شرقی ایالات متحده بعد از دو زلزله بزرگ در سال 2010 و 2011 صورت گرفته می باشد.

روش‌های مورد استفاده در حفاری قادر است بر فعالیت‌های لرزه‌ای در عملیات استخراج گاز و نفت که در آن مایع با فشار بالا به زیرزمین برای باز کردن سنگ‌ها و آزاد شدن گاز طبیعی تزریق می‌شود تاثیر داشته باشد.
طی فرآیند حفاری ترک خوردگی سنگ‌ها ممکن است باعث ایجاد زلزله‌های کوچک شود که به طور معمول شناسایی آنها به دلیل کوچکی دشوار است. به همین دلیل محققان استنفورد الگوریتم پیشرفته‌ای برای تحلیل فعالیت لرزه‌ای در آرکانزاس طراحی کردند. در این الگوریتم از الگوی زلزله برای کسب سوابق دقیق لرزه‌ای استفاده شده است.

با این روش محققان دریافتند که بیش از 14 هزار زلزله کوچک که قبلا گزارش نشده در آرکانزاس وجود داشته و بیشتر آنها نتیجه مستقیم 17عملیات حفاری هیدرولیکی در 53 چاه تولید نفت شیل در منطقه بوده است.

در اکتبر 2010 زمین‌لرزه چهار ریشتری ساکنان نزدیک یک میدان نفتی در آرکانزاس را لرزاند و در سال بعد باعث دو پس‌لرزه بزرگتر شد. این گروه همچنین اوکلاهما، تگزاس و دیگر ایالت‌های تولیدکننده گاز و نفت را نیز بررسی کردند.

ویلیام الیسورت محقق این تحقیق اظهار کرد: زمانیکه زمین‌لرزه‌ها در طول عملیات شکستگی بزرگتر از حد انتظار هستند این لرزه‌ها برای هفته‌ها ادامه می‌یابند که نشان‌دهنده سطح بالاتری از فشار در این مناطق است. شکست زمین تحت فشار زیاد ناپایدار است و می‌تواند منجر به ایجاد زلزله‌های بزرگتر شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала