جهان اسلام علیه آمریکا

© AP Photo / Pool/Emrah Yorulmazاردوغان، رئیس جمهور ترکیه
اردوغان، رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه و ایران به خاطر فلسطین متحد می شوند.

به گزارش اسپوتنیک، شرکت کنندگان اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استامبل که رهبران کشورهای اسلامی از 57 کشور جهان شرکت داشتند، رسما تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص اورشلیم را محکوم کردند. سیاستمداران کشورهای عربی،  نمایندگان ترکیه، ایران، مالزی و اندونزی  به اقدامات جدی نسبت به آن کشورهای اروپایی فراخواندند که از ایده ترامپ پیروی کنند.

 اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان نشست مربوط به اورشلیم در استامبل، یک ابتکار سیاسی غیرمنتظره عنوان کرد: وی تشکیل «ائتلاف بزرگ» جدید کشورها در دفاع از حقوق فلسطینی ها در رابطه با شهر مقدس اورشلیم را اعلام نمود.

 چنین اتحادی فقط در صورت تضعیف اختلافات چند قرنی بین شیعیان و سنی ها ممکن خواهد بود. در آنکارا با خوشبینی به این اتحاد می نگرند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مهمان افتخاری اجلاس بود.

به این دلیل،آینده روابط نزدیک سنی ها —شیعیان  بطور کلی به مناسبات تهران و آنکارا وابسته خواهد بود. ایران و ترکیه حوزه های نفوذ در سوریه را تقسیم کردند، هر دو کشور مخالف استقلال کردها و سیاست خارجی آمریکا هستند. تصمیم ترامپ در رابطه با فلسطین، این دو کشور را به هم نزدیکتر می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала