گزارش و تحلیل

تقویت روسیه و چین بهانه ای برای افزایش هزینه های نظامی آمریکا

© AP Photo / DPA/Ingo Wagnerتقویت روسیه و چین بهانه ای برای افزایش هزینه های نظامی آمریکا
تقویت روسیه و چین بهانه ای برای افزایش هزینه های نظامی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه "واشنگتن پست" چاپ آمریکا، زمانی دفاع از کشور وظیفه اولویتدار ایلات متحده بود، ولی حالا به خاطر گرایش به پیاده کردن برنامه های اجتماعی از هزینه های نظامی کاسته شده و ایالات متحده "گزند پذیر" شده است.

در یک زمان روسیه و چین تقویت یافته و واشنگتن با چالش های دیگر دوران معاصر نیز مواجه می شود. به عقیده این نشریه در این اوضاع و احوال افزایش هزینه های نظامی کار موجه است.

بِرَند روسیه در بازار تسلیحات - اسپوتنیک ایران
بِرَند روسیه در بازار تسلیحات
به نوشته این روزنامه، مبارزه پنتاگون با برنامه های اجتماعی در آمریکا در طول دهه ها جریان داشت. "مککنزی ایگلن" (Mckenzie Eaglen) کارشناس در امور دفاع در انستیتوی تحقیق مسایل کارآفرینی آمریکا می گوید:

"ایالات متحده در حال استخدام پرسنل نظامی است که نمیتواند حتی خواسته های عصر کلینتون را برآورده کند. تقریبا 20 سال است که نیروهای نظامی ما شاهد کاهش سطح آموزش نیروهای نظامی در تمامی حوزه های فعالیت نظامی بوده اند. در حالی که رقیبان ایلات متحده نیروهای خود را تقویت و بهبود می بخشیدند، وزارت دفاع در این نقطه یخ زده است، و به طرفداران بالقوه اجازه می دهد برتری نسبی نظامی را به دست آورند. ولی ایالات متحده همچنان به استخدام بهترین پرسنل نظامی در جهان ادامه می دهد، هر چند که رهبری عالی کشور با وجود توانایی های بسیار پایین آنها باز هم در برابرشان خواست های بیش از حد بالا را مطرح می سازد".

اید نشریه نوشت:

با این وجود، این واقعیت که بودجه دفاعی آمریکا به بیش از 600 میلیارد دلار در سال رسیده، ولی یک کمی کاهش هم می یابد. به نظر می رسد افزایش چشمگیر هزینه های دفاعی، با نیاز به جبران کمبود بودجه گذشته و خنثی کردن چالش های جدید مربوط است. چین و روسیه دشمنان بالقوه هستند، کره شمالی تهدیدی برای تمام جهان می باشد و خاورمیانه همچنان کانون تشنجات است و مشکل تروریسم جهانی از بین نرفته است.

روزنامه می نویسد:

راه های جدیدی برای انجام جنگ وجود دارد که نیازمند رویکردهای جدید است.

نظامیان روسیه در پالمیرا - اسپوتنیک ایران
دو سال عملیات نیروهای هوا-فضای روسیه در سوریه
همانطور که "واشنگتن پست" می نویسد، برای توزیع بودجه نظامی پیشنهادهای زیادی واصل می شود. به عنوان مثال، می شود به طرح ایگلن اشاره کرد که افزایش تعداد نفرات به 519 هزار نفر تا سال 2025، تعداد ناوجنگی ها الی 339 فروند تا همان سال، گسترش نیروی هوایی به 6391 هواپیما تا سال 2022، و همچنین سرعت بخشیدن به تحقیقات نظامی و کاهش زمان تحویل تجهیزات نظامی به ارتش را در نظر دارد. پیشنهادهای مشابهی توسط سناتورهای "جان مک کین" و "ماچ ثرنبری" و همچنین دولت ترامپ مطرح شده است.

طرح ایگلن 672 میلیارد دلار بیشتر از آنچه که در قانون موجود است تمام خواهد شد. آیا کنگره برای تخصیص این بودجه بالا رای خواهد داد؟ اگر اینطور شود، آیا این هزینه ها به حساب پرداخت مالیات بالاتر، کاهش هزینه ها جهت دیگر برنامه های دولتی یا وام ها تامین خواهد شد؟ به نوشته این نشریه آمریکایی، د رمذاکرات عنقریب در کنگره بر سر بودجه برای سال مالی 2018 قرار است تنها افزایش اندک هزینه های دفاعی بررسی شود.

به نظر عموم، هزینه های دفاعی به درد کسی نمی خورد. جمهوری خواهان بر کاهش مالیات اصرار می ورزند و دموکرات ها عادت کرده اند هزینه های اجتماعی را مصرف کنند. وضعیت مجتمع نظامی- صنعتی ایالات متحده که در حال مبارزه با ساختارهای اجتماعی به خاطر کسب وجوه محدود دولتی است ناگوار است. تعهدات ایالات متحده در قبال برنامه های اجتماعی، نیروهای مسلح را ضعیف می کند. "واشنگتن پست" در پایان نوشت: "زمان آن فرا رسیده است که این روند را رسما قبول کرده و این گرایش را اصلاح کنیم، زیرا این یک تهدید اصلی برای رفاه عمومی جامعه ما است."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала