چه کسانی بر تصمیم ترامپ درباره اورشلیم موثربودند؟

© AP Photo / Evan Vucciچه کسانی بر تصمیم ترامپ درباره اورشلیم موثربودند؟
چه کسانی بر تصمیم ترامپ درباره اورشلیم موثربودند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه یورونیوز در گزارشی تحت عنوان " چه کسانی پشت پرده تصمیم ترامپ درباره اورشلیم هستند؟ " یک میلیاردر اسرائیلی را به عنوان حامی ترامپ در این تصمیم گیری معرفی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، در این گزارش که در بخش فرانسه شبکه خبری یورونیوز منتشر شده ، آمده است: بعد از گذشت حدود یک هفته از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام شهر بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، افکار عمومی جهان هنوز حیرت زده است.
از نظر ترامپ اورشلیم همواره موضوعی سیاسی بوده است تا یک معضل دیپلماسی.
برخی از رسانه های آمریکایی به نقل از گفته های برخی مقامات کاخ سفید نوشته اند که این تصمیم ترامپ، پاسخ به تعهدی بوده که او در مقابل حامیان مالی و پشتیبانان ثروتمند کارزار انتخاباتی خود داشته است.
این تغییر در سیاست خارجی آمریکا بدون توجه به هشدارهای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز متیس وزیر دفاع و مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا صورت گرفته است و تنها افرادی که ترامپ را تشویق به اتخاذ این تصمیم کرده اند، مایک پنس معاون او و شلدون ادلسون میلیاردر مشهور صهیونیست و از متحدان قدرتمند او بوده‌اند.
یک مقام ارشد در کاخ سفید در گفتگو با واشنگتن پست خاطر نشان کرد که این تصمیم نه با نگاه به روند صلح در خاورمیانه بلکه با توجه به وعده های انتخاباتی ترامپ صورت گرفته است.
اگر چه ترامپ در آغاز کارزار انتخاباتی خود بطور عمومی اعلام کرد که نیازی به حمایت کننده مالی ندارد، اما به طور خصوصی با ادلسون ملاقات و از او تقاضای کمک مالی کرد.
ادلسون میلیارد مشهور یهودی آمریکایی که صاحب هتل‌ها، رسانه‌ها و کازینوهای مشهوری در جهان است، از حامیان اصلی حزب لیکود و همچنین جمهوریخواهان آمریکا محسوب می شود. او که به «سازنده حاکمان» نیز معروف است، از حامیان مالی بنیامین نتانیاهو و چندین شخصیت جمهوریخواه در مبارزات انتخاباتی کشوری یا ایالتی آنها در آمریکا بوده است.
ترامپ همچنین در مارس 2016 هنگامی که در صدد جمع آوری رای برای انتخاب شدن به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا بود، اعلام کرد: «ما سفارت آمریکا را به اورشلیم، پایتخت همیشگی یهودیان منتقل خواهیم کرد.»
یورونیوز نوشت: این سخنان ترامپ باعث شد که ادلسون متقاعد شده و 20 میلیون دلار به کمیته عملیات سیاسی که حامی ترامپ در مبارزات انتخاباتیش بود و یک میلیون و 500 هزار دلار دیگر نیز به کمیته‌ای که کنوانسیون جمهوریخواهان را سازماندهی می‌کرد، اهدا کند. ادلسون همچنین تا زمانی که ترامپ رسما به قدرت رسید، بطور منظم با او دیدار داشت و پس از آن نیز دیدارهای تلفنی یا حضوری آنها در کاخ سفید ادامه یافت.
ترامپ در جریان اعلام رسمی تصمیم خود درباره اورشلیم، بارها تکرار کرد که به این ترتیب به وعده انتخاباتی خود عمل کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала