گزارش و تحلیل

سفر وزیر خارجه انگلیس برای چه بود؟

© AP Photo / Kirsty Wigglesworthسفر وزیر خارجه انگلیس برای چه بود؟
سفر وزیر خارجه انگلیس برای چه بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گمانه زنی ها در مورد بهانه سفر آقای بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس به تهران بسیار زیاد است، از تلاش برای آزادی دو شهروند ایرانی انگلیسی در ازای عودت اموال بلوکه شده ایرانی تا انتقال پیغامی از طرف اروپایی ها و یا حتی آمریکایی ها به تهران.

علیرغم اینکه برخی هنوز داستان های دایی جان ناپلئونی در مورد روباه پیر را قبول دارند و برخی دیگر این نقش را برای انگلیس قبول ندارند اما باید بپذیریم که انگلیس نزدیک ترین همپیمان ایالات متحده در جهان به شمار می آید، حتی نزدیک تر از اسرائیل، و سیاست های انگلیس و ایالات متحده در بسیاری از موارد نه فقط همسو است بلکه به هم گره خورده.
ممکن است در برخی موارد اختلاف نظر های سیاسی میان سیاستمداران دو کشور پیش آید اما استراتژی کلی دو کشور کاملا یکی است و این دو کشور تلاش می کنند از دو زاویه مختلف وارد ماجراها شوند تا به هدف استراتژیک خود برسند.
پس از پایان جنگ جهانی دوم تقریبا جنگی نیست که ایالات متحده به راه انداخته باشد و انگلیس در کنار آن نباشد و بر عکس آن نیز صحیح است.
اینکه تصور کنیم که مثلا آقای جانسون در تهران موضعی متفاوت با رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد قدس بگیرد یک موضع گیری بر علیه آمریکا است نیز یک خیال خام است.

دیدار وزیر خارجه انگلیس با ظریف - اسپوتنیک ایران
دیدار وزیر خارجه انگلیس با ظریف
انگلیسی ها همیشه سعی دارند با سیاست نقش پشت پرده را بازی کنند و نباید فراموش کرد که پیمان سایکس پیکو و همچنین بیانیه بالفور مسبب اصلی بوجود آمدن رژیم صهیونیتی در منطقه و همه بحران هایی که منطقه خاورمیانه تا به امروز شاهد آن است می باشد.
گو اینکه رسانه های انگلیسی ادعا کردند که آقای جانسون برای مذاکره جهت آزادی دو تبعه ایرانی انگلیسی به ایران سفر کرده و احتمالا آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران در لندن را گروی این آزادی قرار دهد، و ممکن هم هست چنین توافقی به سر انجام برسد، اما تصور بر آن است که وزیر امور خارجه انگلیس برای موضوعی مهم تر و فراتر از این ماجرا به ایران سفر کرده چرا که چنین معامله ای در حد سفیر می توانست انجام شود و نیاز نداشت که آقای جانسون شخصا زحمت این ماجرا را بکشند.
اگر توجه داشته باشیم که آقای جانسون قبل از سفر به تهران به مسقط سفری کوتاه داشت و توجه داشته باشیم که عمان معمولا نقش میانجی را میان ایران و ایالات متحده بازی می کرده می توانیم تصور کنیم که آقای جانسون در صدد بوده اهداف سفر خود به تهران را با تلاش های عمان جهت میانجی گری میان ایران و ایالات متحده نیز هماهنگ کند.
مساله اصلی ای که امروزه میان ایران و اروپا مطرح می باشد بحث برجام و برنامه موشکی ایران می باشد.
اروپایی ها بخوبی می دانند که آقای ترامپ و هیات حاکمه فعلی ایالات متحده به هر نحوی که شده تلاش دارند کاری کنند ایران نتواند از امتیازات برجام استفاده کند و در مقابل ایرانی ها هم اگر نتوانند از برجام بهره ببرند دیر یا زود نسبت به این ماجرا واکنش نشان خواهند داد، البته خود اروپایی ها مخصوصا انگلیسی ها و فرانسوی ها هم در این ماجرا از ایالات متحده دور نیستند.
با توجه به اینکه آقای روحانی دوره دوم ریاست جمهوری خود را طی می کند و چیزی برای از دست دادن ندارد حتی ممکن است دولت ایران تصمیم بگیرد اجرای برجام را متوقف کند و ممکن است در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و حتی ریاست جمهوری ایران افرادی به قدرت برسند که اصلا برجام را قبول ندارند و کل تلاش هایی که منجر به رسیدن به برجام شد خنثی شود.
اگر برجام به هر دلیلی از بین برود قطعا دیگر کشورهای جهان هم به هیچ وجه حاضر نخواهند بود به هیچگونه توافقی که آمریکایی ها طرفی در آن هستند دست بزنند.
وزیر خارجه انگلیس وارد تهران شد - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه انگلیس وارد تهران شد
تنها راه حل باقیمانده جنگ است و غربی ها بخوبی می دانند که شرایط آنها برای شروع یک جنگ با ایران فراهم نیست ودر صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد منافع عظیم آنها در منطقه خاورمیانه وجهان در خطر خواهد بود.
مضاف بر اینکه تصمیم اخیر آقای ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، که قطعا با هماهنگی برخی سران کشورهای عربی بوده، شرایط کل منطقه را برای غربی ها به آتش زیر خاکستر تبدیل کرده و ملت های منطقه ممکن است همه به یکباره شورش کنند.
با توجه به اینکه ایران و جبهه مقاومت بزرگترین حامیان مردم فلسطین به حساب می آیند قطعا آقای جانسون از طرف اروپایی ها به دنبال آن بوده که فیتیله دینامیت هایی که ترامپ در منطقه کار گذاشته را در بیاورند.
آنها به دنبال آن هستند که ایرانی ها را متقاعد کنند مجددا پای میز مذاکره بنشینند.
طبق ایده اروپایی ها بحث برجام دیگر بسته شده اما می توان سرفصل جدیدی از مذاکرات با عنوان بحث رفع نگرانی های جهانی از گسترش نفوذ ایران در منطقه یا گسترش قدرت موشکی ایران باز کرد و طبق آن به توافقاتی دست یافت که نگرانی های غربی ها را از بین ببرد.
مساله ای که اینجا وجود دارد این است که غربی ها نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب توانسته اند ملت ایران را درک کنند.
علیرغم اینکه ایران از نظر جغرافیایی در منطقه خاورمیانه واقع شده اما ایرانی ها تفاوت های چشمگیری با همسایگان خود دارند و اینگونه نیست که همان سیاست هایی که روی همسایگان ایران جواب داده روی ایرانی ها جواب بدهد.
با توجه به شرایط پیش آمده بعد از برجام هیچ دولت و شخصیت سیاسی ای در ایران حاضر نیست پای میز مذاکره با آمریکایی ها بنشیند چون بخوبی می داند واکنش کوچه و بازار این خواهد بود که از مذاکرات قبلی و برجام چه عاید ایران شد که نیاز باشد مجددا پای میز گفتگو با آمریکا و غرب بنشینیم.
مضاف بر این بحث موشکی ویا سیاست های دفاعی ایران نیز امری نیست که مردم ایران بپذیرند هیچ دولتی بخواهد با ایران روی آن پانه بزند چون ایرانی ها بخوبی نسبت به شرایط ژئوپلتیک کشور خود واقف هستند و می دانند که همسایگانی دارند که مترصد ضعیف شدن ایران هستند تا به ایران حمله کنند، به هر حال جنگ عراق بر علیه ایران بر اساس تصمیم شخص صدام حسین نبود بلکه همین کشورهای عرب همسایه و ایالات متحده و کشورهای غربی بودند که عراق را مجاب کردند به ایران حمله کند، مخصوصا که همین انگلیس و ایالات متحده بزرگترین صادرکنندگان سلاح های کشتار جمعی به منطقه به حساب می آیند و نیروهای آنها در خلیج همیشه فارس مستقر هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала