گزارش و تحلیل

تیر خلاص ترامپ به صلح عقیم اعراب و اسرائیل

© AP Photo / Jose Luis Maganaتیر خلاص ترامپ به صلح عقیم اعراب و اسرائیل
تیر خلاص ترامپ به صلح عقیم اعراب و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرح صلح اعراب با اسرائیل از همان ابتدا عقیم بود و علیرغم اینکه بسیاری تلاش داشتند فرزند ناخوانده ای از این طرح به جهان بیاورند اما در پایان پرزیدنت ترامپ با تصمیم خود تیر خلاص را بر این تلاش ها شلیک کرد.

آقای ترامپ با تصمیم خود ثابت کرد که ایالات متحده نه فقط به قوانین و مقررات بین المللی پایبند نمی باشد بلکه حتی به ظاهر سازی های این کشور در تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه پایبند نیست و تلاش دارد آتش آشوب در منطقه خاورمیانه روز به روز شعله ور تر گردد.
این تصمیم همچنین ثابت کرد که همه تلاش های صلح با اسرائیل تلاشهای بیهوده ای است و صهیونیست ها از این تلاشی برای رسیدن به هدف نهایی خود که همانا نیل تا فرات است دریغ نخواهند کرد.
بدیهی است اگر خیانت و کوتاهی برخی اعراب نبود قطعا ترامپ چنین تصمیمی را اتخاذ نمی کرد.

ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل پذیرفت - اسپوتنیک ایران
ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل پذیرفت

وی با تصور اینکه اعراب ناچار هستند با هر سازی که آمریکا می زند به رقص در آیند چنین تصمیمی را اعلام کرد و باور دارد امروزه شرایط جهان عرب و جهان اسلام در بد ترین شرایط خود قرار دارند و تفرقه ای که ایالات متحده و اسرائیل میان آنها بوجود آورده اند منجر به آن خواهد شد که اینها نتوانند تصمیمی یکپارچه بر علیه این تصمیم وی اتخاذ کنند.
شاید این تصور آقای ترامپ در مورد برخی رهبران صحیح باشد اما در مورد ملت ها کاملا اشتباه است.
اینکه آقای ترامپ اظهار می دارد اگر فلسطینی ها و اسرائیلی ها تصمیم به صلح بگیرند ایالات متحده از آن حمایت خواهد کرد به تعبیری دیگر این است که تا وقتی که چنین توافقی از طرفین گرفته شده ایالات متحده از صلح حمایت نخواهد کرد و به دلیل اینکه اسرائیل هیچ وقت به دنبال صلح با فلسطینی ها نیست آمریکا هم از هیچ صلحی حمایت نخواهد کرد.
در واقع با این تصمیم ترامپ دیگر ایالات متحده نمی تواند نقش میانجی گر میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها را بازی کند.
علیرغم اینکه برخی از رهبران عرب غلام های حلقه به گوش ایالات متحده و اسرائیل می باشند و سالهاست تلاش می کنند به جای اسرائیل ایران را دشمن اعراب جا بیاندازند اما ملت های مسلمان و عرب همه هنوز نسبت به قدس و فلسطین احساس خاصی دارند و شاید باید از ترامپ تشکر کرد که با تصمیم خود نقاب از چهره واقعی ایالات متحده برداشت و قطعا سوزن قطب نمای مشکل اول مسلمانان و اعراب به سمت قدس و فلسطین باز خواهد گشت.
حال دیگر نه دولت خودگردان خواهد توانست حرف از صلح با اسرائیل بزند و نه کشورهای عربی و بدیهی است جبهه مقاومت بر علیه اسرائیل و ایالات متحده تقویت خواهد شد و چه بسا یک انتفاضه جدید به پا شود.
در پایان می توان گفت آقای ترامپ که چند ماه پیش با رهبران حدود شصت کشور اسلامی و عربی در ریاض جلسه گذاشت و آنها را تشویق به ایجاد یک ائتلاف در مقابل ایران کرد امروزه یک هدیه بزرگ هم تقدیم مهمانان ریاض کرد هم تقدیم ایران، وی همه ملت های مسلمان و عرب را مجاب کرد که باید با ایران در مقابل اسرائیل ائتلاف کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала