گزارش و تحلیل

قتل صالح. بعد چه؟

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر Президент Йемена Али Абдалла Салех. Архивное фото
Президент Йемена Али Абдалла Салех. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورشیان حوثی جنبش "انصارالله" ، چهارم دسامبر خبر کشته شدن رئیس جمهور سابق یمن علی عبدلله صالح را اعلام کردند. فیلمی از جسد خونین رئیس جمهور سابق کشور از شبکه تلویزیون رسمی یمن پخش شد. حزب صالح نیز خبر مرگ وی را تأیید کرد.

سخنگوی جنبش "انصار الله" به اسپوتنیک گفت صالح هنگامی که اعلام کرد که طرف دشمنان را گرفته خود را کشت. 

احمد حمید افزود:

وی گروه های مسلح در جنوب یمن را آماده می کرد که بایستی به نفع دشمن عمل می کردند. ما که از نقشه های او آگاه شدیم به او گفتیم که باید پشیمان شود لیکن او به خود نیامده و اعلام کرد که مردم از او پیروی خواهنند کرد.حوثی ها می گویند که قتل صالح عمل انتقام جویانه نبود. شباهت چگونگی کشتار قذافی و صالح امری صرفا تصادفی است. اگر او مقاومت نکرد به دادگاه سپرده می شد. با وجود اعمال تبهکارانه بی شمار صالح، حوثی ها نسبت به وی احساسات انتقامجویانه نداشتند.

Президент Йеменской Республики Али Абдалла Салех. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تاثیر مرگ صالح بر مقاومت حوثی ها در یمن
حمید بر آن است که یمن پس از مرگ صالح امنیت و ثبات بیشتری خواهد داشت و در سطح سیاسی مقدار شفافیت و درک حوادث جاری بیشتر خواهد بود. او گفت:

"اعضای حزب کنگره ملی یمن از همکاری با ما استقبال می کنند زیرا آنها به ما جنگ علام نکرده بودند. این کار را صالح رییس این حزب انجام داد که چند روز پس از این اعلامیه، کشته شد".

فواد مساد سیاست شناس یمن می گوید که کنگره ملی یمن که صالح در طول 40 سال در راس آن قرار داشت به احتمال قوی از اقدام های سیاسی خودداری خواهد کرد و تا روشن شدن موقعیت خواهد ماند. وی از رهبری حزب مستقر در صنعا دعوت نمود به اقدام های تحریک آمیز تن ندهند. به عقیده این کارشناس، قتل صالح می تواند تشکیل ائتلاف های جدید در یمن و خارج از آن را تحریک کند.

مساد ادامه داد:

"علت قتل صالح تنها خیانت او نبود، علتش تسویه حساب های سابق بود زیرا همانا عبدالله صالح بود که وقتی رییس جمهور بود رهبرآنها را حسین الحوثی را کشت. حوثی ها این را فراموش نکرده و همینکه فرصد پیدا شد انشعاب اعلام کرده و صالح را کشتند.

علی عبدالله صالح کشته شد - اسپوتنیک ایران
علی عبدالله صالح کشته شد
حسین لقور بن ایدن یکی از رهبران جنبش جنوب یمن به اسپوتنیک گفت که قتل عبدالله صالح سبب زد و خورد های جدید و بروز بحران طولانی خواهد شد. این سیاستمدار گفت: تا هنگامی که گروه های حوثی کنترل صنعا را در دست خود نگه دارند، زدوخورد ها در یمن قطع نخواهد شد. وی متذکر شد که حالا شکاف میان حزب حاکم کنگره ملی یمن و "انصار الله" حوثی ها کاملا آشکار است.

آنچه که به مرحله آتی سیاست یمن مربوط است حسین عیدان گفت:

"موضع حوثی ها بدون کنگره ملی یمن بسیار ضعیف است و حالا مواضعشان بازهم تضعیف می شود. حالا آنها از نمایندگی سیاسی و دیپلماتیک محروم شدند. مخصوصا نیروهای وفادار به صالح به حوثی ها امکان دادند پایتخت یمن و بقیه نواحی این کشور را تصرف کنند".

عبدالله غانم القحطانی ژنرال بازنشسته سعودی به اسپوتنیک گفت که پس از کشتار صالح، یمن وارد وخیم ترین دوره تاریخ خود می شود. باید منتظر سرکوبگری ها و بروز زدوخوردها بین قبایل و حوثی ها باشیم. در یمن و صنعا هرج و مرج حکمفرما خواهد شد. حوثی ها به یک نیروی تروریستی تبدیل شده و این نیرو به قتل بی رحمانه همه کسانی خواهد پرداخت که علیه ایران دست به اقدام بزنند.

این ژنرال سعودی از همه نیروهای ذینفع مخصوصا دولت هادی دعوت کرد به مبارزه با حوثی ها ادامه دهند. وی افزود:

"متاسفانه این امر موجب تلفات بسیار زیاد شده و مردم یمن بابت این جنگ بهای بالایی خواهند پرداخت". کشتار صالح باید یمنی ها را برای مبارزه با حوثی ها تشویق کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала