گزارش و تحلیل

تاثیر مرگ صالح بر مقاومت حوثی ها در یمن

© Sputnik / Alexei DruzhininПрезидент Йеменской Республики Али Абдалла Салех. Архивное фото
Президент Йеменской Республики Али Абдалла Салех. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پایان زندگی علی عبد الله صالح رئیس جمهوری مخلوع یمن خیلی با رفقای قدیمی اش معمر القذافی و یا صدام حسین تفاوت نداشت وظاهرا قرار است نسل همه ناسیونالیست های عرب با یک تراژدی پایان یابد اما سوالی که برای همه مطرح است تاثیر این ماجرا بر مقاومت انصار الله بر علیه ائتلاف عربستان است.

حتی برخی باور دارند که عبد الله صالح بر اثر بمباران ائتلاف عربستانی کشته شده و نه تیر اندازی حوثی ها.
اگر به تاریخ زندگی سیاسی علی عبد الله صالح برگردیم می بینیم که وی هیچ وقت به هیچ یک از همپیمانانش وفادار نبوده و هر از گاهی بر علیه همپیمانانش شورش می کرد.
کافی است خلاصه کنیم که وی که زندگی سیاسی اش را با حمایت عربستان سعودی شروع کرد در پایان وارد ائتلافی بر علیه عربستان سعودی شد و علیرغم اینکه پنج جنگ بر علیه حوثی ها به راه انداخت با حوثی ها متحد شد در پایان هم در توطئه بر علیه حوثی ها شرکت کرد.

واکنش عربستان به ایران پس کشته شدن علی عبدالله صالح - اسپوتنیک ایران
واکنش عربستان به ایران پس از کشته شدن علی عبدالله صالح
در واقع این سیاست تاندونی آقای علی عبد الله صالح یکی از دلایلی بود که یمن به شرایط امروزی خود دچار شده و عبد ربه منصور هادی که دیگر کشورها را دعوت کرد مردم یمن را قتل عام کنند زمانی یکی از معاونان عبد الله صالح بود.
با توجه به شرایط قبایلی یمن و اینکه در یمن وابستگی به قبیله اهمیتی بیش از وابستگی به دولت و حکومت ویا حزب دارد بیم آن می رود جنگ قبیله ای میان قبایل یمن و حوثی ها در بگیرد جنگی که می تواند موقعیت مبارزه را تضعیف نماید و در نهایت منجر به پیروزی ائتلاف عربستان در جنگ گردد.
سعودی ها هم بلا فاصله پس از این ماجرا احمد فرزند علی عبد الله صالح را از ابوظبی به ریاض منتقل کردند تا با کمک او هسته های مقاومت طرفداران علی عبد الله صالح بر علیه حوثی ها را تشکیل دهند.
نمی توان انکار کرد که علی عبد الله صالح و وابستگان به او از پایگاه قوی ای در داخل یمن برخوردار می باشند اما در مقابل کشتار مردم یمن توسط ائتلاف عربستان و با تقاضای عبد ربه منصور هادی منجر به نوعی وحدت ملی در یمن بر علیه عربستان و امارات شده و همین ماجرا می تواند دلیلی بر آن باشد تا قبایل یمنی حاضر نباشند برای خون خواهی صالح بپا خیزند کما اینکه شاهد آن بودیم که در حین درگیری های اخیر در صنعا اینان به دلیل اینکه علی عبد الله صالح را خیانتکار دانستند از حمایت از او خودداری نمودند و همین ماجرا منجر شد که حوثی ها به راحتی بتوانند صنعاء را به کنترل خود در آورند.
سخنرانی رهبر حوثی ها هم خود بهانه ای برای سرکوب اختلافات قبایلی فیما بین یمنی ها بود و وی به جای اینکه رفتار مغرورانه داشته باشد تلاش کرد با تواضع همه را به وحدت ملی دعوت کند.
می توان گفت هفته آینده یک هفته سرنوشت ساز برای یمن به حساب می آید و در صورتی که یمنی ها وحدت خود در مقابل حمله دشمنان را به اختلافات قبایلی ارجح بدانند قطعا مقاومت ادامه خواهد یافت و اینجا حوثی ها نقش اول در انهدام این توطئه را بازی خواهند گرد.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала