گزارش و تحلیل

عوامفریبی هسته ای چه خطراتی دارد؟

© Fotolia / TwindesignerЯдерный взрыв
Ядерный взрыв - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، برخی مولفان در تابستان 2012 ادعا کردند که ایران باید بمب هسته ای دریافت کند و اگر اینطور شود تهران نیروی مقابل اسراییل شده و موازنه مطلوب نیروها در خاور میانه را احیا خواهد کرد.

به نوشته نشریه آمریکایی " پروجکت سیندیکیت " یکی از آنها محقق مناسبات بین المللی "کنت والتز" بود. دیرتر در همان سال والتز نوشت: بعید است که ادغام تحریمات با اقدام های دیپلماتیک بتواند کاری کند تا ایران از تولید بمب هسته ای پرهیز کند. برای این کار چیزی جز نیروی نظامی موثر نیست.

این نشریه نوشت: والتز در دو نکته مرتکب اشتباه شده بود. اول اینکه او ضمن حمایت از سلاح هسته ای بعنوان وسیله دفاع از منطقه به خطر افتادن آن به دست تروریست ها کم بها داد.

,

دوم، او موفقیت مذاکرات هسته ای را پیشبینی نکرده بود. ولتز در 2013 در گذشت و اگر امروز زنده بود حتما به نکات ناجور برجام که 5 کشور بعلاوه یک و ایران آنرا پذیرفتند توجه می کرد. با این حال وی مجبور می بود قبول کند که برجام به مقاصد بیشتر از آنچه که تصورش می رفت رسید. این سند به کسانی که طرفدار حل نظامی آن مساله بودند نیروی دیپلماسی را نشان داد.

Госсекретарь США Джон Керри - اسپوتنیک ایران
کری: برخی کشورها خواستار حمله نظامی به ایران بودند
برجام به مرحله مهمی در توسعه مناسبات چند جانبه بدل شد. با وجود این ترامپ رییس جمهور آمریکا آنرا "احماقانه ترین معامله همه زمان ها" نامیده و افزود که پیاده کردن آن به "هولوکاست هسته ای" منجر خواهد شد. بسیاری تحلیلگران هاروارد ثابت کردند که آدعاهای ترامپ مدلل نیست ولی این کار مانع آن نشد که ترامپ دو باره از تایید برجام در ماه اکتبر سرپیچی کند. گام های ترامپ برجام را گزندپذیر کردند.

فروپاشی برجام برای خاورمیانه و جهان تهدیدات مهمی را ایجاد خواهد کرد. برنامه اتمی ایران که اخیرا از سرگرفته شد، در حکم هشدار دهی برای رقابت استراتژیک ایران با عربستان سعودی خواهد بود. در واقع، جنگ سرد دو کشور در حال حاضر تبدیل به عملیات گرم شده است. عربستان سعودی — که ولیعهد جوانش، محمد بن سلمان، از حمایت کامل ترامپ برخوردار است، اخیرا ایران را به "حمله نظامی" متهم کرده است، پس از آنکه یک موشک از یمن در جهت ریاض پرتاب شد.
در زمانی که ايالات متحده هم اینک در حال حاضر در مقابله هسته ای با کره شمالی است، آنها نياز به پیدایش خطر مشابهی در خاورميانه ندارند. خوشبختانه، آلمان، چین، فرانسه، انگلیس، روسیه و اتحادیه اروپا خود را از دولت ترامپ جدا کرده و متعهد شدند از توافق برجام دفاع کنند.

آمریکا به دنبال تقویت بنیه دفاعی عربستان در برابر خطر ایران - اسپوتنیک ایران
آمریکا به دنبال تقویت بنیه دفاعی عربستان در برابر "خطر ایران"
سیاست خارجی ترامپ دارای انگیزه های زیادی برای گسترش سلاح های هسته ای است. مثلا حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به بهانه این که صدام حسین راه اندازی سلاح های کشتار جمعی را پنهان می کرد. معلوم شد که او سلاح نداشت و هنگامی که او سرنگون شد، دو کشور دیگر ایران و کره شمالی که به گفته رئیس جمهور ایالات متحده، جورج دبلیو بوش در محور به اصطلاح شرارت قرار داشتند، به این نتیجه رسیدند که عدم وجود سلاح های هسته ای باعث آن می شود که آنها در مقابل تلاش های آمریکا معطوف به تعویص رژیم هایشان آسیب پذیر می شوند. این نتیجه گیری در سال 2011 تقویت شد، زمانی که ایالات متحده به سرنگونی رهبر لیبی، معمر قذافی، که هشت سال پیش برنامه هسته ای خود را بست ، کمک کرد.

در کره شمالی، کیم جونگ اون چند هفته پس از قتل قذافی به قدرت رسید. بدون شک این حادثه بر روابط خود با جامعه بین الملل تأثیر گذاشت. کیم به جای عقب نشینی بیشتر متقاعد شد که که بقای خود و بقای سلسله کیم بستگی به سلاح های هسته ای دارد. کیم بدون تردید آماده است مردم کره شمالی را در محاصره محرومیت ها قرار دهد تا بتواند در قدرت باقی بماند.

ترامپ ممکن است آغاز به درک کند که افزایش فشار بر کره شمالی امکان انجام مذاکره با کیم را از بین نمی برد. در واقع، استفاده از هر دو روش از همه بهتر است.
اما برای تضمین موفقیت دیپلماسی دونالد ترامپ باید از اظهارات برافروزانه خودداری کرده و از مواضع افراطی خود دوری جوید و با شی جین پینگ رهبر جمهوری خلق چین وارد گفتگوی سازنده شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала