تبادل اولین میلیون بشکه نفت ایران با کالاهای روسی

© REUTERS / Essam Al-Sudaniبرنامه نفت در عوض کالا روسیه-ایران
برنامه نفت در عوض کالا روسیه-ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدراسیون روسیه اولین میلیون بشکه نفت ایران را در چارچوب برنامه «نفت در عوض کالا» خریداری کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفته آلکساندر نوواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه، روسیه اولین میلیون بشکه نفت را در چارچوب برنامه «نفت در عوض کالا» از ایران خریداری کرد.

نوواک گفت:«آری، در ماه نوامبر اولین محموله نفتی به مقدار یک میلیون بشکه از ایران خریداری شد. این نفت به کشورهای دیگر صادر می شود. روسیه در این معامله نقش «اوپراتور» را بازی می کند. ما در این نوع همکاری ذینفع هستیم، زیرا نیمی از درآمد حاصله صرف خرید کالاهای روسی و خدمات برای ایران می شود.

در سال 2018 قصد داریم به این نوع همکاری ادامه بدهیم. در سال آینده مقدار خریداری نفت حدود 5 میلیون تن در سال خواهد بود».

شایان ذکر است که روسیه و ایران  برنامه «نفت در عوض کالا» را در ماه اوت 2014  به امضا رساندند. اما استارت این برنامه مشترک چند بار به تعویق افتاد. علت مشکلات در محاسبات مالی اعلام شد. مطابق با شرایط برنامه نامبرده، تهران باید نیمی از درآمد حاصله را صرف خرید کالاها و خدمات روسی  بکند. آندری لوگانسکی نماینده تجاری روسیه در ایران اطلاع داد که بر طبق این برنامه، روسیه می تواند کالاهایی به ارزش 45 میلیون دلار در اختیار ایران بگذارد، از جمله کالاهایی برای رشته راه آهن، کامیون و اتوبوس، هواپیما و تجهیزات برای فرودگاه ها، لوله و خدمات ساخت و ساز در خاک ایران.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала