گزارش و تحلیل

سردار سلیمانی، قهرمان سوریه

© AFP 2023 / ISNA/MEHDI GHASEMIسردار ایرانی، قهرمان سوریه
سردار ایرانی، قهرمان سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، به خاطر دفاع از کشور و نابودی گروهک تروریستی داعش از سوی رهبر ایران ترفیع درجه دریافت می کند و به درجه سپهبدی خواهد رسید.

حسن شمشادی خبرنگار سابق صدا و سیما که آشنایی نزدیکی با سردار سلیمانی دارد، درباره نقش قاسم سلیمانی در شکست تروریسم در سوریه و عراق دارد در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

 

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل، عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران و کارشناس مسائل ضد تروریسم در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به مهمترین عملیاتی اشاره کرد که با مشارکت سردار سلیمانی علیه داعش و سایر گروهای تروریستی انجام گرفته است.

 مردم ایران نقش آقای سردار سلیمانی در پیروزی بر تروریسم و داعش را چطور می بیند؟
روحیه ایرانیان به طور تاریخی عجین بوده با قهرمانان اسطوره‌ای و ابرانسان‌هایی که وظیفه دفاع از ایران در مقابل دشمنان را برعهده داشتند، شخصیت‌هایی مانند رستم، کاوه و آرش. از سوی دیگر خصوصیات بزرگ منشی و پهلوانی مانند ظلم ستیزی، جوانمردی، حق ستانی و متابعت از شرع نیز که ایرانیان آنها را عموما با نام علی بن ابی‌طالب می‌شناسند نیز از برجسته ترین و ارزشمندترین خصوصیات یک قهرمان و ناجی در نزد مردم ایران و سایر فارسی زبانان بوده است.

پاسخ آیت الله خامنه‌ای به نامه قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
پاسخ آیت الله خامنه‌ای به نامه قاسم سلیمانی
ایرانی‌ها به شکل ویژه‌ای سردار قاسم سلیمانی را مصداقی می‌دانند بر تمام خصوصیات اخلاقی‌ای که در بالا ذکر شد و به جرات می‌توان ادعا کرد در تاریخ معاصر ایران هیچ شخصیتی از این حیث قابل قیاس با سلیمانی نمی‌باشد.
بر این مبنا طبیعتا مردم ایران قاسم سلیمانی را منجی ایران در برابر داعش به مثابه مخوف‌ترین گروه تروریستی و ضدتمدن بشری می‌دانند که این نگرش به سردار سلیمانی تا حدود بسیار زیادی نیز مبتنی بر حقایق می‌باشد.

 آیا ممکن است که مهمترین عملیات نظامی با رهبری سردار سلیمانی را نام ببرید؟
سردار سلیمانی از نسل فرماندهان جنگ عراق و ایران بوده و از این روی عملیات‌های موفق بسیاری را تحت فرماندهی ایشان می‌توان نام برد اما اگر منظور شما به طور مستقیم معطوف است به جنگ سوریه، در وهله نخست باید اذعان داشت اهمیت یک پیروزی جنگی تابع مسائل مختلفی مانند میزان منفعت برای جبهه موافق، میزان مضرات برای جبهه مخالف، تبعات روانی در دو سوی نبرد، نوع و شکل تحت الشعاع قرار گرفتن مشروعیت نیروهای حاضر در نبرد بر مبنای تبلیغات منوط به عملیات و سایر عوامل می‌باشد.

حضور فوری قاسم سلیمانی در شهر البوکمال پس از آزادسازی + فیلم - اسپوتنیک ایران
حضور فوری قاسم سلیمانی در شهر البوکمال پس از آزادسازی + فیلم
بر این اساس سه رخداد را می‌توان به عنوان عملیات‌های شاخص تحت فرماندهی سردار سلیمانی ذکر کرد:
عملیات آزادسازی شهر حلب که به مثابه پایتخت معارضین مسلح سوریه خصوصا جبهه النصره، احرار الشام و ائتلاف جیش الفتح شناخته می‌شد. عملیات آزادسازی شهر دیرالزور، پایتخت معنوی داعش که بعد از خروج کنترل شهرهای موصل و رقه از سیطره داعش به عنوان مهم‌ترین شهر تحت تصرف این گروه در منطقه آسیای غربی شناخته می‌شد. دو عملیات فوق از لحاظ میزان منفعت و مضرات در دو سوی جبهه دارای اهمیت ویژه‌ای بودند.
اما عملیات مهم دیگری که اینجانب آن را مهم‌ترین عملیات تحت فرماندهی سردار سلیمانی می‌دانم عملیات آزادسازی خلبان روسی گرفتار در میان کردها و ترکمن‌های سوریه، ائتلاف جیش الفتح و گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه بوده که تاثیر بسیار زیادی در ایجاد وجاهت برای حضور نظامی ایران در خاک سوریه شد. از منظری دیگر این عملیات از جمله معدود عملیات‌های آزادسازی گروگان در جهان بوده که با موفقیت حداکثری به پایان رسید. فراموش نکنیم نیروهای یگان‌های ویژه ارتش ایالات متحده تحت فرماندهی آژانس اطلاعات مرکزی (سی آی ای) و نیروهای یگان‌های ویژه نیروی دریایی برتانیا تحت فرماندهی سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (اس آی اس) هرگز نتوانسته‌اند در هیچ یک از عملیات‌های آزادسازی گروگان به موفقیت حداکثری دست یافته و بدون تلفات عملیات را به پایان برسانند، اتفاقی که در عملیات آزادسازی خلبان روسیه به شکلی فوق العاده توسط نیروهای تحت الامر سردار قاسم سلیمانی رخ داد و از این حیث که صرفا حتی یک گلوله به نیروهای تحت فرمان سردار سلیمانی که شامل یگان‌های ویژه حزب الله لبنان، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه می‌شدند اصابت هم نکرد، رخدادی تاریخی محسوب می‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала