استفاده سعودی ها از الگوی صدام در برخورد با ایران

© Flickr / _Skender_پرچم عربستان سعودی
پرچم عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رقابت تاریخی ایران و عربستان همواره ادامه دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شرق، محور اصلی رقابت ایران و عربستان در دوران‌ مختلف تاریخی، بر اساس توازن منطقه‌ای شکل گرفته است. مقامات عربستان از نوع جدید عبارات در برخورد با ایران استفاده می کنند.

سعودی ها تلاش می‌کردند مشکلات منطقه‌ای و داخلی خود را متوجه ایران سازند. اما شیعیان توانستند در محیط‌هایی که دارای اکثریت جمعیتی هستند، موقعیت خود را تثبیت کنند.  قالب گفتمانی آنان برای متهم‌سازی ایران، آن بود که ایران در تحولات منطقه مداخله می‌کند.

گفته های عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ماهیت اتهام‌گرا دارد که جنگ سرد را تشدید می‌کند. مقامات عربستان سعودی تلاش دارند ایران را به اتخاذ مواضع متقابل وادار کنندو فضای منطقه را ملتهب سازند و جنگ سرد علیه ایران را گسترش دهند.

هم‌اکنون نیروهای نظامی عربستان در کشورهای بحرین و یمن مستقر هستند. این امر به منزله تلاش برای تغییر موازنه منطقه‌ای از سوی عربستان تلقی می‌شود. بیان سخنان تحریک‌آمیز علیه ایران در شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب را می‌توان نمادی از اقدامات و مواضع افرادی دانست که درصدد نادیده‌گرفتن موازنه منطقه‌ای هستند.

هم‌اکنون این سؤال مطرح می شود که چه آینده‌ای در شرایط جنگ سرد ایران — عربستان در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس قابل پیش‌بینی است. آیا روند موجود قابلیت کنترل و موازنه را دارد؟ یا اینکه، رهبران عربستان سعودی از الگوی صدام در برخورد با ایران استفاده خواهند کرد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала