عربستان بمب‌ هدایت‌شونده از آمریکا می خرد

© AFP 2023 / Achilleas Zavallisعربستان بمب‌ هدایت‌شونده از آمریکا می خرد
عربستان بمب‌ هدایت‌شونده از آمریکا می خرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان از پیمانکاران دفاعی ایالات متحده‌ آمریکا، حدود ۷میلیارد دلار بمب هدایت‌شونده خریداری خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترناشنال، خبرگزاری رویترز، چهارشنبه اول آذر‌ماه، به‌نقل از منابع آگاه، گزارش داد که عربستان سعودی، در قالب قراردادی که بخشی از توافق ۱۱۰میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریکاست، از دو شرکت ریتون (Raytheon) و بوئینگ (Boeing)، در حدود ۷ میلیارد دلار بمب هدایت‌شونده خریداری خواهد کرد.
توافق ۱۱۰ میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریکا، اواخر اردی‌بهشت ماه سال جاری، همزمان با سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، میان آن کشور و آمریکا امضا شد.
البته هنوز وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، کنگره‌ی آن کشور را به‌طور رسمی در جریان قرارداد فروش بمب‌های هدایت‌شونده نگذاشته است؛ اما بیش از یک سال است که فروش اسلحه به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، در کنگره‌ی آمریکا که باید چنین معاملاتی را تأیید کند، به‌شکل فزاینده‌ای مناقشه‌برانگیز شده است.
پیش از این، قرارداد 29.1 میلیارد دلاری فروش بمب‌های هدایت‌شونده ازسوی آمریکا به عربستان در سال ۲۰۱۶، ازسوی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به‌دلیل نگرانی‌ها درمورد کشتار غیرنظامیان در یمن، متوقف شده بود.
جنگ داخلی در یمن، با دخالت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، از سال ۲۰۱۵ شدت گرفت. در این جنگ، ائتلاف عربی، از نیروهای دولتی آن کشور در برابر نیروهای شیعه حوثی و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌ جمهوری پیشین یمن که متحد ایران‌اند، حمایت می‌کند. سازمان ملل متحد در ماه مارس (اسفندماه) گذشته اعلام کرد که از زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ تا آن زمان، حدود ۴۸۰۰ شهروند غیرنظامی در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала